De ce este obligatorie autenticitatea pentru succesul proceselor de recrutare
Angajarea celor mai buni oameni și păstrarea talentelor de top sunt obiective constant prezente în agenda și mintea oricăror profesioniști HR, dar tot mai dificil de îndeplinit în contextul actual al pieței muncii. Angajații potriviți pe rolurile potrivite înseamnă concentrare pe obiective comune, înseamnă eficiență și avantaj competitiv.
În aceeași măsură, găsirea unui loc de muncă într-o organizație care să corespundă valorilor personale și așteptărilor legate de mediul de lucru, aspectele financiare și dezvoltare, este un obiectiv absolut firesc pentru orice candidat, dar tot mai dificil de îndeplinit în contextul actual al pieței muncii.
Contextul actual al pieței muncii
Recrutarea greoaie este o realitate care trebuie adusă în discuțiile din spațiul public autohton. Deoarece observând cu atenție acest context, putem înțelege foarte multe despre ce și cum putem face mai bine pentru a stimula o dinamică sănătoasă în piața muncii, între toți cei implicați: candidați – angajați – angajatori.
Prezentul este marcat de ofertă, care este mai mare decât cererea, trend ce vine ca urmare a ultimilor doi ani marcați de pandemie. Această perioadă a generat noi tipuri de revelații personale care au generat sau accentuat la rândul lor fenomene precum „Marea demisioneală” și deja clasicul „Job Hopping” (ce caracterizează segmentul Milenialilor).
Asistăm acum neputincioși la stagnarea a numeroase oferte de muncă în comerț, retail și chiar în domenii tehnice, pentru că oamenii, în marea lor majoritate, au reconsiderat tot ceea ce este important pentru ei atât în viețile personale, cât și în cele profesionale. Libertatea de mișcare, puterea de decizie, imprtanța opiniilor, a avea o voce care să le fie ascultată, combaterea toxicității, beneficiile care țin de sănătate și bunăstare – sunt doar câteva exemple de noi priorități ale angajaților și candidaților. În același timp, sunt doar câteva exemple de priorități ce se regăsesc în „to-do list”-ul a tot mai mulți manageri de HR, conștienți de faptul că 2022 este Anul Retenției.
Autenticitatea la locul de muncă
Am citit recent un sondaj realizat nu demult de Institutul pentru Leadership Incluziv. Tema acestuia este „autenticitatea la locul de muncă” și aduce în prim plan câteva aspecte foarte interesante. Unul dintre acestea constă în faptul că toate persoanele ce au participat la sondaj și au oportunitatea de a fi autentice la job, prezintă un grad foarte ridicat de satisfacție la locul de muncă. Altfel spus, este corelată satisfacția angajaților cu libertatea de a fi ei înșiși. Sondajul spune că „71% se simt mai încrezători, 60% se simt mai implicați și 46% se simt mai fericiți. Peste 30% dintre respondenți și-au asociat capacitatea de a fi autentici cu un sentiment mai mare de împlinire personală și la locul de muncă”.
Autenticitatea stă la baza creării unui mediu în care încrederea, acceptarea, cooperarea și respectul sunt vitale pentru performanța echipelor ca întreg și a fiecărui angajat, individual.
Toate aceste atribute îmbinate în ceea ce numim autenticitate, contribuie la siguranța psihologică ce se remarcă drept factor vital pentru performanță, dedicare, eficiență și succes. Autenticitatea la locul de muncă este posibilă doar în organizațiile ce cultivă leadershipul incluziv. Autenticitatea sub egida acestui tip de leadership reprezintă poate cea mai sănătoasă premisă pentru acumularea constantă de capital de încredere, tradus prin indicatori de performanță pozitivi, reușite clare și rezultate financiare deosebite.
Motive pentru care autenticitatea companiilor joacă un rol important în succesul campaniilor de recrutare?
1. Autenticitatea atrage profesioniști faini, cu experiență relevantă pe rolurile pentru care derulezi recrutare. Oamenii sunt inspirați de lideri care nu se dau în lături de la interacțiunea aceea semnificativă, care contează. Își doresc să urmărească și să urmeze pe acei lideri care le spun adevărul, care sunt umani și care își permit să fie ei înșiși.
2. Autenticitatea în procesul de recrutare reprezintă o bază solidă în dinamica angajator – candidat – angajat, stimulând astfel, pe termen lung, retenția.
3. Autenticitatea companiilor în procesul de recrutare care se traduce ulterior în loialitatea angajaților, aduce în timp ceea ce numim „social proof” – companiile care câștigă încrederea candidaților și angajaților, vor câștiga mult mai ușor și încrederea potențialilor clienți.
Motive pentru care autenticitatea candidaților joacă un rol important în succesul campaniilor de recrutare?
1. Capacitatea unui candidat de a fi sincer cu privire la abilitățile și personalitatea sa va contribui din plin la a găsi roluri relevante pentru nevoia sau experiența sa. Autenticitatea reprezintă nu atât inspirația de a ajusta realitatea personală în funcție de interesele profesionale pe termen scurt, ci mai degrabă curajul de a fi sincer și a crește șansele de a găsi locul de muncă potrivit pe termen lung.
2. A fi autentic chiar și în procesul de recrutare ajută candidatul să găsească în el însuși inspirația de a pune cu perspicacitate întrebări relevante, astfel încât răspunsurile pe care le va primi să contribuie activ la procesul decizional ulterior.
3. Autenticitatea candidaților în procesul de recrutare crește gradul de atractibilitate al acestora, deoarece spre deosebire de complezență și dorința de a fi sau face pe plac, comportamentul autentic spre exterior, aliniat la sine, „vorbește” despre capacitatea candidaților de a performa în ceea ce fac, evidențiază motivație și poate conduce la rezultate generale mult mai bune.
Autenticitatea este un drum cu două sensuri și este condiționată de reciprocitate, pentru a avea efectele pozitive scontate. Cercetările privind leadership-ul autentic arată că sinceritatea și transparența companiilor sunt la baza creării unui mediu de lucru în care angajații sunt mai implicați și au inițiative de a descoperi soluții inovatoare și capacitatea de a le implementa.
De cealaltă parte, este tot mai ușor de observat un trend în procesele de recrutare, conform căruia candidații cu experiență care se prezintă în mod autentic pot avea șanse mai mari de a fi angajați decât candidații la fel de calificați, dar care încearcă să se poziționeze cât mai atent și sus, în timpul interviurilor. Drumul autenticității nu este chiar cel mai ușor sau lipsit de provocări, dar este cel care are oferă oportunitatea angajatorilor de a ajunge la o destinație de vis pentru succesul unui business, de a ajunge la retenție.
Ți-a plăcut acest articol despre importanța autenticității în procesul de recrutare? Citește și:
Cât de importantă este abordarea umană în business