Argumente pro şi contra legate de metoda distribuției forțate
Distribuția forțată este o metodă de evaluare a performanței angajaților pe care o folosesc multe companii. Managerii trebuie să plaseze fiecare angajat, de obicei, în una dintre cele trei categorii: neperformant, cu performanțe medii și extrem de performant. Dar pot exista și mai multe categorii pentru diferențierea lor.
Deși distribuția forțată este populară în rândul companiilor, ea este oarecum controversată în rândul experților în resurse umane. Oponenții acestei metode susțin că poate crea concurență nedorită sau o rivalitate nesănătoasă printre angajați. De asemenea, poate declanșa resentimente și moral scăzut la nivel de echipă. În plus, criticii ei spun că nu este posibilă clasificarea unor angajați în una dintre cele 3 categorii. Rezultatul acestei metode este de obicei o curbă clopot cu un procent mic de angajați cu performanță scăzută și ridicată și un procentaj majoritar de angajați medii.
Cei cu un nivel ridicat de performanță pot fi încurajați să depășească în continuare așteptările cu ajutorul măririlor salariale, promovărilor sau chiar prin oferirea de acțiuni. Angajaților cu performanțe medii li se pot oferi creșteri procentuale mai mici, traininguri suplimentare și încurajări pentru a atinge noi obiective. Performerii slabi sunt încurajați să facă mai bine la următorul ciclu de evaluare sau, în unele cazuri, riscă să se confrunte cu concedierea. Spre exemplu, Yahoo a avut numeroase procese provocate de rezilierea arbitrară a unui număr de angajați în urma implementării acestei metode. Unii reclamanți au susținut că sistemul a fost conceput pentru a fi părtinitor cu femeile, în timp ce alții au spus că a fost părtinitor cu bărbații.
Argumente pro şi contra legate de această metodă
Există beneficii și riscuri în implementarea modelului de distribuții forțate. Beneficiile includ eficientizarea personalului și crearea unei echipe de angajați motivați și capabili pentru a obține rezultate satisfăcătoare. Riscurile distribuirilor forțate includ creșterea competitivității în rândul angajaților și distrugerea culturi pozitive de birou, care are ca rezultat epuizare și o rată scăzută a retenției.
Metoda alegerii forțate poate fi un pas esențial în readucerea pe linia de plutire a unei companii care slăbește, mai ales în cazurile în care conducerea a evitat conversațiile grele sau evaluările personalului. Utilizarea unui sistem numeric arbitrar pentru a clasifica angajații pe baza realizărilor lor în comparație cu colegii lor elimină sentimentele părtinitoare, forțând managerii să confrunte cu angajații care sunt simpatici sau care au relații personale cu colegii, dar care nu reușesc să performeze.
Ți-a plăcut articolul Argumente pro şi contra legate de metoda distribuției forțate? Citește și:
Cum faci performanță #LikeABosch