Cum dezvolți mindset-ul antreprenorial în ani de pandemie
Angajații vor să devină antreprenori. Nu o spunem noi, ci un studiu realizat de o companie din domeniul bancar, conform căruia 68% dintre angajați se gândesc la antreprenoriat în următorii 2 ani. Motivele principale pentru care se gândesc să fac acest pas, sunt oportunitatea de a învăța mai mult decât în poziția actuală de angajat (18%) și libertatea de a-și desfășura activitatea conform propriilor alegeri (17%). Însă orice început merită bine gândit pentru a fi un succes. Și ai la îndemână oamenii și resursele necesare pentru a te forma. Oana Opriș, Development Manager la EA – The Entrepreneurship Academy și antreprenor te ghidează în această călătorie, astfel încât să te echipezi corespunzător noilor provocări.
Cum te pregătești pentru antreprenoriat
Mindset-ul antreprenorial însă, nu înseamnă să îți dorești să fii antreprenor, ci mai degrabă să știi cum să gândești ca unul, fie că vorbim de job, de viața personală sau de pasiuni. De obicei, când ne vine ideea de a ne face antreprenori, ne gândim deseori la libertate, care se traduce prin cum ne facem propriul program, cu suntem propriul nostru șef sau cum am putea lucra de pe o plajă paradisiacă. Adevărul însă este ca lucrurile nu stau chiar așa.
Poți avea lucrurile de mai sus, dar numai dacă „lucrezi” cu tine la nivel de mentalitate. Astfel, se poate să descoperi că a-ți spune cineva ce și cum să faci este uneori mai ușor comparat cu a lua aceste decizii de unul singur. Sau să descoperi că programul de lucru este o delimitare sănătoasă pe care nu o poți face întotdeauna, ca antreprenor, fără mindset-ul potrivit, când banii și resursele tale sunt în joc.
Dar acest mindset antreprenorial nu este destinat doar antreprenorilor! El este folositor oricărei persoane care are un ritm similar și, în special, organizațiilor mari și structurate pentru ceea ce acum numim intraprenori.
Ce faci dacă nu ai un mindset înnăscut de antreprenor?
Mindset-ul antreprenorial nu e un atribut înnăscut (deși unii sunt mai buni la asta), este complet educabil și beneficiile care pot decurge din aplicarea lui sunt multiple. Chiar dacă ești obișnuit să urmezi direcțiile stabilite de companie, mindset-ul antreprenorial te ajută să poți vedea direcții noi pe care le poți crea și să te simți mai stăpân pe rezultate și beneficiile pe care le poți ghida tu în mediul în care lucrezi și trăiești.
Cum îți cultivi mindset-ul
O alegere bună pentru echipele de L&D cât și pentru cele de HR devine astfel, în această perioadă, cultivarea acestui mindset și promovarea lui în cadrul echipelor. Fie că asta se face prin training-uri, metode de autonomie internă sau educarea managerilor pentru a folosi mai mult resursele celor pasionați de antreprenoriat, subiectul devine unul cu potențial.
Cuvinte precum inovație, autonomie, responsabilitate, gândire critică, creștere continuă sau exponențială, engagement sunt pe buzele oricărui profesionist din HR sau executiv care se uită conștient la creșterea sustenabilă a business-ului. Ei bine, acestea sunt atribute cheie în ceea ce înseamnă un mindset (intra)antreprenorial.
Managerii de HR pot astfel stimula o cultură în care inovația devine intrinsecă, dar și în care echipele pot să devină mai asumate, mai în control și mai apropiate, atât între membrii cât și cu managerii, pentru o eficiență mai bună și rezultate coagulate.
Companiile pot câștiga profesioniști interdependenți, pot dezvolta reziliența care s-a dovedit a fi mai mult decât necesară în ultimii 2 ani și pot stimula mediul în care angajații cu mindset antreprenorial gândesc ca niște angajatori, cu potențial inovator disruptiv, adaptabili și cu toleranță la lucruri noi și eșecuri.
Ce rol are dialogul în formarea ta sau a colegilor
Printre metodele de deprindere a unui mindset antreprenorial, menționăm una care poate nu e cea mai vizibilă și imediat conectată cu acest mindset, aceea de a avea conversații dificile, într-un dialog ce stimulează dezvoltarea oamenilor care sunt în căutarea adevărului comun în echipă, mai degrabă decât să aibă dreptate. De ce dialogul? Pentru că doar prin conversații dificile se stimulează gândirea critică, argumentativă, grija și încrederea. Baze pentru o gândire liberă, antreprenorială.
Recomandăm și două cărți în acest subiect, pe care managerii de HR sau cei de echipă le pot folosi oricând cu rezultate surprinzătoare: Dialogue (The Art of Thinking Together) scrisă de William Isaacs și Difficult Conversations (How to Discuss What Matters Most) scrisă de Stone, Patton și Heen.
Acest articol este primul dintr-o serie de 5 materiale, despre ce reprezintă mindset-ul antreprenorial și cum îl poți observa, educa sau promova în cadrul companiilor în care lucrați.
Ne uităm îndeaproape la ce înseamnă cu adevărat să alegi cum să lucrezi și vom aborda alte metode ce pot fi aplicate precum și care sunt abilitățile pe care le poți șlefui printr-un program de mindset antreprenorial.
Ți-a plăcut articolul despre cum te formezi pentru antreprenoriat? Descoperă pe aceeași temă: