Angajarea unui cetățean străin non UE în România
Angajatorii români se plâng de faptul că nu mai există suficientă forță de muncă în țară și că, din acest motiv, importul de angajați din afara Uniunii Europene a devenit o necesitate pentru derularea afacerilor. Formalitățile de angajare cetatean strain non UE presupun mai mulți pași care depind unul de celălalt și care trebuie parcurși în anumite termene unul față de celălalt.
Complexitatea formalităților de obținere a dreptului de muncă și ședere a unui cetatean strain non UE în România este principala cauza pentru care angajatorii români apelează la ajutorul companiilor de consultanță în domeniul global mobility. Totuși, dacă urmezi îndeaproape toți pașii necesari pentru angajare cetatean strain non UE, procesul nu va mai părea atât de dificil. În continuare îți vom povesti, pe scurt, procedura de obținere a dreptului de muncă și de ședere, împreună cu recomandările noastre pentru evitarea celor mai frecvente greșeli făcute de angajatori.
Iată care sunt formalitățile de angajare cetatean strain non UE:
Avizul de muncă
Angajarea unui cetățean străin non UE în România se face, ca regulă generală, pe baza avizului de muncă, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări. Avizul de muncă se obține de către angajator.
Alte documente necesare avizului de muncă
CV-ul candidatului, oferta de angajare comunicată acestuia și fișa postului nu trebuie nici ele să lipsească din dosar.
Tips & tricks: Asigurați-vă că oferta de angajare și fișa postului sunt corelate cu denumirea funcției menționate în anunțul de recrutare și adeverință privind forță de muncă disponibilă obținută de la AJOFM.
Adeverința privind forța de muncă disponibilă
Unul dintre documentele ce trebuie să se regăsească în dosarul aferent avizului de muncă este adeverința privind forța de muncă disponibilă pentru postul pe care se dorește încadrarea cetățeanului străin. Această adeverință se obține de la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), pe baza ofertei de locuri de muncă depuse de angajatorul interesat.
Tips & tricks: Valabilitatea ofertei de locuri de muncă trebuie să fie de minimum 6 zile lucrătoare de la dată publicării pe portalul EURES. Adeverința emisa de AJOFM poate fi folosită în termen de maximum 60 de zile de la obținere.
Atestatul de recunoaștere a diplomei de studii
Un alt document din cadrul dosarului pentru obținerea avizului de muncă este atestatul de recunoaștere a diplomei de studii, eliberat de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Studiilor. Dacă țara care a emis diploma de studii nu este semnatară a Convenției de la Haga, caz în care este necesară apostilarea diplomei, sau nu a semnat cu România un tratat de recunoaștere reciprocă a actelor, atunci este necesară supralegalizarea diplomei.
Tips & tricks: Codul COR aferent funcției pe care se dorește angajarea trebuie să fie compatibil cu studiile cetățeanului străin, așa cum au fost ele recunoscute de instituția competență.
Viza de lungă ședere
După obținerea avizului de muncă, este necesar ca cetățeanul străin să obțină viza tip D/AM, care îi permite intrarea și șederea pe teritoriul României pentru 90 de zile. Prezența cetățeanului străin în cadrul unei ambasade sau consulat al României este obligatorie, întrucât acestuia i se vor scana amprentele digitale.
Tips & tricks: Viza de lungă ședere trebuie obținută în termen de 60 zile de la obținerea avizului de muncă.
Permisul de ședere
După încadrarea în muncă a cetățeanului străin, acesta este obligat să își prelungească dreptul de ședere conferit de viză, prin obținerea permisului de ședere. Astfel, ulterior semnării documentelor de angajare, se obține adeverința medicală conform căreia salariatul respectiv nu prezintă un pericol pentru sănătatea populației și se depune dosarul pentru eliberarea permisului de ședere, cu o valabilitate de 1 an.
Tips & tricks: Dacă se îndeplinesc anumite criterii, cetățenii străini pot obține cartea albastră UE, cu o valabilitate de 2 ani, care permite libera circulație în spațiul Schengen. Amprentele cetățeanului străin se iau și în cadrul vizitei pentru depunerea dosarului în vederea obținerii permisului de ședere.
Pașii enumerați mai sus compun formalitățile de angajare cetatean strain non UE. Dacă vrei să afli mai multe informații despre acest subiect, nu ezita să ne lași un comentariu mai jos cu întrebările și curiozitățile tale!
Ți-a plăcut articolul despre angajare cetatean strain non UE? Citește și:
Ce experiențe să oferi angajaților la birou pentru a crea o comunitate
Cum recrutăm candidați care nu există?
Buna ziua,
Am obtinut avize de munca pentru un numar de 15 cetateni albanezi. Cetatenii sunt in momentul acesta in Romania. Este adevarat ca trebuie sa mearga sa solicite viza doar din Albania? Mai este nevoie de viza, daca ei sunt deja in Romania? Putem cere direct permisul unic?
Buna
As dori sa ajut un cetatean albanez sa poata lucra in Romania. Cum as putea sa il ajut?
Multumesc
Buna ziua. Caut loc de munca pt un cetatean egyptian care vrea sa se mute in Romania si sa lucreze aici, unde asi putea apela pt ai gasi loc de munca?
Buna ziua as dori sa ajut un cetățean din Pakistanul pentru obținerea unui loc de muncă în România.Unde ar trebui să apelez ?
Bună, Maria,
Poți suna la 021.9124 (tarif normal) și consilierii eJobs.ro te pot îndruma spre joburile care i se potrivesc.