analiza S.W.O.T cub rubik
Analiză

Analiza S.W.O.T și alte metode utile care te ajută să ajungi la soluții

De la dilemă la rezolvare prin analiza scrisă

Atunci când suntem faţă în faţă cu o problemă, avem tendinţa să o vedem doar în două dimensiuni. Uităm să ne dăm un pic în spate, ca să vedem și adâncimea ei, 3D-ul. Dar în momentul în care începem să desenăm dilema pe hârtie, ca să o vizualizăm cu adevărat, nu doar ca exerciţiu de imaginaţie, atunci ajungem să îi vedem toate unghiurile, în special atunci când utilizăm o tehnică precum analiza S.W.O.T.

Desigur, nu toate problemele sunt un paralelipiped dreptunghic. Majoritatea sunt dificil de vizualizat, pentru că sunt mult mai abstracte. Dar asta nu înseamnă că nu avem suficiente tehnici la îndemână pentru a le adresa. Testează metodele următoare data viitoare când te împiedici de un obstacol și vezi dacă nu cumva te ajută să ajungi la soluţii mult mai ingenioase!

 

1. Analiza S.W.O.T

Clasica analiză în afaceri care te ajută să radiografi ezi o idee, un proiect, un produs sau o companie îți poate fi de folos și în HR. Analiza S.W.O.T e, practic, un tabel cu 4 elemente: Strengths (puncte forte), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunități) și Threats (amenințări). La fel ca tehnica de Reverse Brainstorming, această analiză te poate ajuta să anticipezi probleme viitoare și să proiectezi soluțiile din timp. Poți, spre exemplu, să analizezi actuala stare a paginii de cariere. Care îi sunt punctele forte? Dar cele slabe? Ce oportunități există? Și ce obstacole (amenințări) ar putea întâlni candidatul când ajunge pe ea? Toate aceste insight-uri te vor ajuta să pui la punct un plan de lucru.

 

2. Mind Maps

Un mind map, adică o hartă mentală, te ajută să faci mai multe asocieri pentru dilema ta. Totul începe cu un cuvânt scris pe centrul unei coli și continuă cu linii trase către cuvinte asociate. Să zicem, spre exemplu, că vrei să găsești un beneficiu ingenios pe care să îl adaugi în pachetul de angajare al companiei tale. Scrie „beneficii” în centru și apoi trasează linii către toate beneficiile care îți trec prin cap, dar și către genurile de experiențe care atrag candidați, care te ajută cu adevărat în retenție. Fiecare asociere te va conduce treptat către tot mai multe insight-uri care te vor ajuta să găsești acea idee surprinzătoare.

 

3. Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Această analiză propune studierea posibilelor eșecuri/erori/obstacole ale unui proiect, produs sau business, concomitent cu studierea efectelor negative. Spre exemplu, în cazul paginii de cariere pe care am menționat-o mai devreme, un eșec ar putea fi timpul scurt petrecut pe pagină de către candidați. Efectul asupra candidatului pe care îl putem anticipa e că acesta nu e impresionat de brandul de angajator. În acest caz, obiectivul care se conturează e dublu. Întâi trebuie să convingi candidații să rămână mai mult pe pagină și, apoi, să te asiguri că rămân cu o impresie bună despre companie. De aceea e bine să analizezi nu doar eșecurile, ci și efectele lor.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

P.S. eJobs ți-a pregătit șase surprize în HR în această perioadă, gândite special să îți vină în ajutor în procesele de recrutare și retenție, atât anul acesta, cât și în 2021. Intră pe Săptămânile Surprizelor, descoperă ofertele speciale și revendică-le pe cele care îți fac cu ochiul până pe 13 decembrie! 

 

 

Descoperă și alte articole dedicate soluțiilor:

Joc și joacă în luarea deciziilor

Cum m-am vindecat de probleme și m-am pricopsit cu soluții

De ce feedback-ul tău pentru candidații respinși poate face diferența

 

Categorii:
AnalizăFocus

Lucrează de 10 ani în Marketing & Advertising, orientându-se mai degrabă pe ceea ce poate face acest domeniu pentru Industria de Recrutare. După ce a finalizat un masterat în Antropologie la Central European University, a realizat că e fascinată de felul în care se creează adevărate comunități în interiorul companiilor. De aici a pornit pasiunea pentru People Management & Company Culture, o pasiune pe care a transformat-o în job în cadrul echipei eJobs România, devenind chiar Specialist acreditat în Brandingul de Angajator în 2019, după ce a absolvit Academia de Employer Branding al Universum Global.

Leave a Reply

*

*