Cum să gestionezi situațiile dificile cu angajații
Cu toții am interacționat cu oameni dificili la un moment dat. Iar de multe ori aceste persoane sunt chiar angajații sau colegii noștri. Nu este ușor să gestionăm reacția angajatului atunci când este nemulțumit, iar o situație de acest fel provoacă dificultăți la nivelul companiei, în special în situația actuală când este esențial să păstrăm angajații valoroși.
Această dificultate de a gestiona astfel de situații poate deveni o oportunitate de a crea o relație mult mai puternică cu angajatul, mai ales dacă ești empatic, îl asculți și nu eziți să-i oferi feedback-ul necesar.
Cum să întreții o relație bună cu angajații?
Prin empatie
Cel mai important pas în interacțiunea cu un angajat dificil este folosirea empatiei. Empatia presupune capacitatea noastră de a înțelege perspectiva lui asupra situației. Dacă reușești să te pui în papucii angajatului, vei reuși să identifici problema. Totodată, pentru a înțelege această perspectivă, este util să pui întrebările potrivite. Întrebările deschise sunt cele care îți vor oferi informația de care ai nevoie: (Ce anume s-a întâmplat ? Cum putem rezolva această situație?). Prin empatie vei reuși să asculți cu răbdare și de asemenea să arăți acceptare chiar dacă, de cele mai multe ori nu ești de acord cu cealaltă persoană. Aceasta sugerează faptul că empatia nu este despre ceea ce ne dorim noi, ci despre ceea ce își dorește și are nevoie cealaltă persoană.
Prin ascultare activă
Cel mai important aspect în identificarea unei probleme este ascultarea activă. Acesta este una dintre cele mai importante calități care are un impact major asupra calității relației cu angajații și asupra rezultatelor noastre. Studiile arată că cei mai mulți dintre noi reținem între 25 și 50 % din informațiile pe care le primim deoarece nu acordăm atenția necesară. Ascultarea activă este o abilitate care poate fi îmbunătățită prin multă practică și multă concentrare asupra ceea ce cel din fața noastră spune. Angajatul are nevoie să fie ascultat. De multe ori, atunci când ascultăm problemele celor din jur, mintea noastră caută soluții în timp ce ascultă, iar acest lucru ne face să ne pierdem concentrarea pe aspectele cu adevărat importante. Atunci când ascultăm activ, suntem 100% concentrați pe ceea ce spune cel din fața noastră și în niciun caz nu întrerupem discuția.
Prin clarificarea problemei
Pentru a ne asigura că am colectat informațiile necesare astfel încât să putem implementa un plan de rezolvare a situației dificile, ne ajută întrebările de clarificare a situației, spre exemplu: „Mă poți ajuta să înțeleg mai bine acest aspect?”. Angajatul va constata că l-ai ascultat, prin urmare va scădea nivelul de insatisfacție și stres resimțite.
Prezintă-i soluțiile
Prezentarea soluțiilor presupune două abordări: prima constă în a veni cu o rezolvare a problemei, iar a doua constă în utilizarea empatiei. Nu întotdeauna vom avea soluția potrivită asupra unei probleme cu care ne confruntăm. Dacă propunerea noastră nu răspunde așteptărilor angajatului pentru a rezolva o situație neplăcută este important să-l întrebăm ce fel de abordare preferă și să-i oferim sugestii care să îi fie pe plac, în special în cazul în care nu-ți cunoști foarte bine angajatul.
Ce impact are feedback-ul?
După ce am conceput un plan, este important să acționam în consecință. Putem chiar să realizăm un plan împreună cu angajatul. După ce implementăm planul, ne întoarcem spre angajat pentru a asigura că acesta este mulțumit de modul în care am gestionat situația și am rezolvat problema.
Cum implementezi feedback-ul
Cu siguranță nu-ți dorești să mai treci prin situații neplăcute, prin urmare trebuie să te asiguri că folosești eficient feedback-ul primit de la angajat. Feedback-ul trebuie văzut ca o oportunitate care ne ajută în două direcții: ne ajută să îmbunătățim experiența pe care o oferim oamenilor cu care lucrăm și să evităm astfel de provocări, ba chiar să știm cum să abordăm problemele lor în cazul în care vom mai avea parte de situații similare.
În loc de concluzie
Este important ca în situațiile dificile pe care le întâlnim în relația cu angajații să ascultăm activ problemele. Iar empatia este un mod de a ne conecta la perspectiva acestora. Este recomandat să punem întrebări astfel încât să ne asigurăm că am înțeles corect mesajul și de asemenea să întrebăm angajații cum și-ar dori să abordăm procesul de implementare a soluției. Nu în ultimul rând, să revenim spre angajat după ce am implementat feedback-ul pentru a ne asigura că acesta este mulțumit.