Recesiune în HR: cum ne ajută employer branding-ul
Au trecut 12 ani de la criza economică din 2008, care a trimis întreaga lume într-o recesiune pe care cu toții ne-am dori să o uităm, dar pe care trebuie, din păcate, să ne-o amintim cu claritate în acest moment. Asta pentru că pandemia de coronavirus ne-a pus într-o situație limită a cărui impact încă nu s-a făcut simțit în totalitate.
Da, ne așteaptă o recesiune, chiar dacă cele mai severe măsuri de precauție au durat doar două luni și chiar dacă România și compania ta s-au descurcat onorabil în tot acest timp. Alte state, inclusiv câteva dintre cele mai mari puteri economice la nivel global, nu s-au descurcat la fel de bine, iar asta ne va impacta și pe noi în toate activitățile, inclusiv în recrutare și retenție.
Mai multe despre efectele negative pe care le va avea această recesiune în România, dar și în lume, am discutat recent cu Karl-Johan Hasselström, Global Head of Sales at Universum Global, cea mai cunoscută și longevivă companie din employer branding, în cadrul unui webinar eJobs.TV.
Cum ne va impacta perioada de recesiune și ce putem face
Ne așteptăm, cel mai probabil, la o perioadă de recesiune care va impacta angajatorii pentru următorii 2-5 ani și în care vom vedea scăderi de salarii, nemulțumiri în rândul angajaților, rate de turnover mai mari, dificultăți în retenția celor mai bune talente, schimbări de putere între cele mai recunoscute branduri de angajator și multe alte efecte.
Employer branding-ul n-o să ne ajute neapărat cu unele dintre ele, nu cu transformările obiective cel puțin, cum ar fi scăderile de salariu sau reducerile de personal atât de necesare în unele companii. Dar ne poate ajuta cu modul în care angajații și candidații află și interpretează astfel de schimbări la noi în companie. Pentru că employer branding-ul, făcut corect, produce un impact emoțional, de multe ori mai greu de uitat decât orice alt efect.
„S-ar putea să uite ce ai spus, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă.” – Carl W. Buehner
Iar dacă crezi că e imposibil să faci scăderile de salariu să sune bine, află că o strategie de employer branding făcută corect poate face și asta. Pentru că le oferă angajaților o misiune și valori cu care să empatizeze și comunică transparent nevoia pentru o astfel de schimbare.
Mai concret însă, iată cele mai bune practici în employer branding pe care le poți implementa în următoarea perioadă pentru a-ți proteja compania de efectele negative ale perioadei de recesiune:
1. Comunică transparent în orice moment
Chiar dacă în ultimele luni te-ai oprit din a-ți comunica brandul de angajator de teama repercusiunilor, e foarte important să reîncepi. Brandul de angajator nu este o lumină pe care poți să o stingi și să o aprinzi pe bunul plac, ci trebuie să fie o constantă, și cu bune, și cu rele. Arată în social media tot ce ai făcut pentru angajații tăi în ultima perioadă și asumă-ți în presă deciziile mai dificile pe care ați fost nevoiți să le luați. Fă-o în timp real, dar gândește-te și strategic la următoarele luni. O să mai angajați, o să măriți salariile la loc, o să oferiți posibilitatea muncii remote ca beneficiu constant? Scoate în evidență planurile de viitor și arată-le atât angajaților, cât și potențialilor candidați că vă gândiți și la viitorul lor.
2. Menține nivelul de engagement
Adevărul e că nu o să ne întoarcem cu toții la birou după data de 15 mai, când se vor relaxa măsurile de siguranță, iar mulți angajați vor continua să lucreze de acasă. Dacă nu ai făcut-o deja, găsește moduri de a-i ține conectați. Poți organiza jocuri săptămânale online, discuții virtuale în care fiecare angajat să își prezinte „noii colegi” (copiii, pisicile, cățeii etc.) și le poți cere tuturor poze cu spațiile de lucru de acasă pentru a le urca în social media. Important e să le arăți oamenilor tăi că fac parte dintr-un întreg, chiar dacă de două luni au lucrat mai mult sau mai puțin de unii singuri.
3. Gândește strategic
E esențial să faci lucruri în timp real pentru a atrage talente și pentru a reține angajați, dar la fel de important e să și construiești un plan concret pe termen lung. Pentru că un brand de angajator puternic nu se dezvoltă de la sine. E ghidat în direcția potrivită și abia în momentul în care se concretizează poate da tonul. Dar dacă în acțiunile punctuale ne putem baza pe intuiția personală, într-o strategie de employer branding trebuie să știm ce avem de făcut. Iar ca să știm trebuie să învățăm.
În cadrul Academiei de Employer Branding, creată de Universum Global și adusă în România de eJobs, vei învăța tot ce trebuie să știi despre brandingul de angajator și cum să îl faci corect la tine în companie. Cursurile durează zece săptămâni, au loc predominant în online și se încheie cu o ceremonie de acreditare recunoscută internațional care îți va conferi titlul de „Expert în Employer Branding”. În plus, pentru a te convinge de utilitatea materialelor de studiu, poți cere accesul gratuit pentru 7 zile la platforma de e-learning.
Află mai multe despre academie pe site-ul Employer Branding Academy sau lasă-ne datele tale de contact și un reprezentant eJobs va reveni cu mai multe informații despre cum te vor ajuta aceste cursuri să navighezi perioada de recesiune!