romania coronavirus
Uncategorized

Romania coronavirus: cum va schimba mediul profesional și echipele

7 lecții pe care le vom învăța ca oameni, manageri și oameni de HR

Romania coronavirus. La momentul la care scriu rândurile astea, sunt deja în a doua zi de muncă remote din cele două săptămâni, ulterior transformate în perioadă nedeterminată, pe care eJobs ni le-a oferit tuturor cu scop de prevenție. Pentru echipa mea nu e nimic nou, fiindcă munca remote e frecventă într-un departament de content marketing. Așa că suntem obișnuite să comunicăm foarte mult online, deși, e adevărat, recunosc cu frivolitate ușor de sancționat în astfel de momente, ne lipsesc socializarea de peste zi, râsetele dintre două meetinguri face-to-face și emoția deschiderii un colet la o sesiune de shopping online în grup. E însă prima oară când lucrăm remote cu toții, întreaga companie, simultan și atâtea zile consecutive.

Ce e și mai interesant e că, în contextul nesiguranței care ne guvernează mai nou nu doar viețile personale, ci și pe cele profesionale, e posibil ca cele două săptămâni preventive să se transforme într-un status quo și munca remote să fie noua normalitate. Cel puțin o vreme. Cât de lungă, cât de scurtă – nu prea știe nimeni. Putem doar estima.

Ne aflăm astfel într-un moment istoric, pe care-l anticipam, e drept, ca firesc în secolul XXI și datorită avansului tehnologic, dar nu-l vedeam întâmplându-se atât de rapid. Peste noapte, și la propriu, și la figurat. Iar acum trebuie să găsim resursele necesare pentru a face față noilor provocări profesionale și noii fețe a mediului profesional, noului spațiu de lucru virtual și colectiv. Echipele de pretutindeni trebuie acum să se recalibreze la noile condiții de lucru, trebuie să ne lustruim cu toții skill-urile de comunicare la distanță și nu numai.

Sunt însă câteva lecții pe care situația actuală ne va forța să le învățăm mai repede decât ne așteptam, astfel că, cu riscul de a cădea în clișee, dar fără să exagerez, tot răul e și de data asta spre bine.

 

Romania coronavirus: câteva lecții

 

1. Vom învăța să avem încredere în angajați

Dacă până acum ne lăudam că suntem angajatori flexibili, dar când venea vorba de munca remote cam ridicam din umeri sau ocoleam subiectul, pentru că nu aveam neapărat încredere că X sau Y chiar va lucra și va fi productiv de acasă, acum nu mai avem încotro. Coronavirusul ne forțează să avem încredere în angajații noștri și ne trece în primul rând pe noi, ca manageri sau oameni de HR, printr-un test. Acum se va vedea cu adevărat dacă am reușit să construim ceea ce citim prin cărțile de people management: o echipă responsabilă, cu un nivel ridicat de ownership și un climat bazat pe încredere. E esențial în astfel de momente să ne învestim colegii cu toată încrederea de care putem da dovadă și să îi facem să înțeleagă că, departe de a fi o vacanță, această perioadă e una care ne pune la încercare nu doar la nivel individual și de echipă, ci și la nivel de business. Pentru că productivitatea trebuie să rămână la fel de ridicată – ideal ar fi să crească – cum era și în zilele când așteptam cu toții înghesuiți metroul spre Pipera. Partea bună e că dacă vom reuși să-i facem să înțeleagă acest lucru, nu doar încrederea fiecăruia și productivitatea se vor menține sus, cât și coeziunea de echipă.

 

2. Vom intra în contemporaneitate la nivel de tehnologie

Cu siguranță e un moment bun pentru a demonta toate teoriile conspiraționale vizavi de diavolul care se ascunde în spatele tehnologiei. Dacă până acum eram îngrijorați că roboții ne vor lua joburile, e momentul oportun să ne așezăm la masă cu ei, să ne împrietenim și să ne convingem de ce echipă bună putem face împreună. Coronavirusul ne va face chiar și pe cei mai reticenți la tehnologie dintre noi să apelăm la ea pentru că, literal, nu avem cum să ne continuăm munca altfel. Și, în timp ce ne lipsesc și ne vor lipsi tot mai mult contactul uman și discuțiile de la cafea și țigară cu colegii, tot ea, tehnologia, ne va rezolva această problemă. Grupurile audio de pe chaturile interne vor deveni din ce în ce mai populare, la fel și video call-urile.

 

3. Vom învața să comunicăm mai bine

E evident că ne vom dezvolta skill-uri de comunicare mult mai bune acum, că vom fi nevoiți să ne ascuțim toate abilitățile de comunicare, fie că vorbim de mailuri, telefoane sau video call-uri. În noul context vom fi fortați să fim tot mai responsabili cu cuvintele pe care le folosim și să acordăm mai multă atenție interlocutorului pentru că, iată, elemente care ne ajutau înainte (și mă gândesc aici la limbajul para și nonverbal) fie s-au diminuat, fie au dispărut în totalitate. Tocmai pentru că o astfel de comunicare la distanță e supusă unor neînțelegeri sau lasă loc de interpretări, vom fi nevoiți să ne rafinăm tot mai mult abilitățile de comunicare și să dezvoltăm altele noi ca ascultarea activă sau răbdarea.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

4. Vom învața să reacționăm în timp real

Am fi învățat și acest lucru mai devreme sau mai târziu, tocmai prin prisma avansului galopant al tehnologiei și a erei gratificării instante în care trăim, însă acum trebuie s-o facem mai devreme. Ieri dacă se poate. Chiar și cei mai perfecționiști și mai ezitanți dintre noi vor ajunge să înțeleagă, în ceasul al doișpelea, că e într-adevăr better live than perfect. La viteza cu care lucrurile se schimbă în ultimele zile, e bine să înțelegem cu toții că important e să reacționăm, să găsim rapid soluții, să testăm lucruri versus a dezvolta campanii 360 pe care să stăm să le cântărim și analizăm zile întregi. Mai mult ca niciodată avem nevoie să ieșim din zona de confort și să facem lucrurile să se întâmple, iar asta vine, în primul rând, cu o doză mare de asumare. Pentru că s-ar putea ca efectele să fie diferite de cele pe care ni le dorim, tocmai pentru că nu mai avem atâta timp de gândire. Și e ok.

 

5. Vom învăța ce înseamnă cu adevărat flexibilitatea

Pentru că lecția anterioară va aduce cu ea și multe schimbări de planuri și, implicit, nevoia de a ne adapta, readapta și re-re-re-readapta constant, vom deveni mai flexibili pentru că n-avem încotro. Și schimbarea va deveni un status quo în perioada următoare. Vom înțelege chiar și cei mai rigizi dintre noi că nu mai putem să ținem cu dinții de planurile bine puse la punct, oricât de geniale ar fi. Pentru că ele trebuie readaptate în contextul în care ce era valabil ieri azi nu se mai aplică. Frumusețea e că astfel de momente, care ne cer să venim constant cu soluții, stimulează foarte mult și creativitatea, iar planurile alea geniale, după re-re-recalibrări, s-ar putea să strălucească și mai mult.

 

6. Vom învăța să avem mai multă răbdare

Poate puțin antitetic față de lecțiile anterioare, coronavirusul ne va forța să ne rafinăm și răbdarea. Asta pentru că tocmai datorită lipsei predictibilității pe care o implică un virus atât de nou, tot ce pot face specialiștii e să estimeze. Ar trebui să avem răbdare, să nu ne panicăm chiar și când auzim cele mai apocaliptice scenarii, pentru că adevărul e că nimeni nu știe ce se va întâmpla. Așa că tot ce avem, realist vorbind, de făcut, e să avem răbdare, făcând, evident, în timpul ăsta lucrurile să se întâmple – avem răbdare, nu stăm. Chiar și cei mai control freakși dintre noi ar trebui să înțeleagă în astfel de momente că situația e nu doar în afara controlului lor, ci a controlului oricui și că, mai bine mai târziu decât niciodată, e momentul oportun să învețe să se mai relaxeze puțin.

 

7. Vom învăța ce înseamnă eficiența

Am ajuns și la lecția mea preferată: circula zilele trecute o imagine pe Instagram cu textul: „That meeting could have been an email”. Și e cât se poate de adevărat. Cu noul coronavirus sunt șanse foarte mari să învățăm ce înseamnă cu adevărat eficiența și să înțelegem în sfârșit câte meeting-uri inutile aveam în calendar până acum. Pentru că vom învăța să fim mai riguroși cu timpul nostru, tocmai pentru a nu cădea într-un dezechilibru work-life taman de la domiciliu și pentru toate provocările pe care comunicarea la distanță ni le va ridica într-o primă fază.

 

Și aici, ca în orice situație delicată, cred că cel mai bun sfat pentru noi și echipele noastre e să ne păstrăm calmul, rațiunea și să conștientizăm că doar împreună, lucrând responsabil în continuare, putem trece și peste acest moment. Că doar am trecut și peste altele, poate chiar mai challenging.

 

Romania coronavirus – citește mai multe:

Coronavirus in Romania: cum să-ți protejezi angajații

Munca de acasă: cum facem ca echipele să funcționeze

Categorii:
Uncategorized

Head of Marketing // Cu 14 ani de experiență în marketing și comunicare, dobândită lucrând în resurse umane, jurnalism și ecommerce, la eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de marketing B2B și B2C și alinierea ei cu obiectivele de business. Expertiză în: Brand Marketing, Job boards, Strategie, Employer Branding, Comunicare Corporate și Internă, Resurse umane

Leave a Reply

*

*