4 trenduri tehnologice care vor redesena HR-ul în 2020
Tendințele tehnologice remodelează încet, dar sigur departamentul de resurse umane. Iar dacă tu ții pasul cu ele, acestea îți vor putea oferi avantajul competitiv în atragerea celor mai dezirabili candidați de pe piața muncii. Ce zici? Le dai o șansă?
Ținând cont de faptul că numărul de joburi disponibile pe piața muncii este tot mai mare în comparație cu numărul de doritori, companiile sunt nevoite să-și dezvolte capitalul de imagine mizând pe ajutorul tehnologiei. Și, dacă atunci când vine vorba de producție sau performanță, aceste schimbări tehnologice se produc rapid, departamentul de resurse umane este deseori ignorat, fiind considerat mai degrabă un departament analog. De ce ar trebui totuși să existe un efort concentrat de digitalizare a resurselor umane? Răspunsul este simplu. Realizat corect, acest lucru poate conduce la scăderea timpului petrecut de angajați cu sarcini repetitive, dar și la reducerea costurilor suportate de companii. În plus, compania va deveni mai atractivă în ochii candidaților. Iată câteva dintre tehnologiile care nu par să fie doar trenduri trecătoare, ci tendințe ce nu vor mai putea fi trecute cu vederea în scurt timp.
Onboarding pe sufletul noilor generații
Echipa de HR contribuie la atragerea, dezvoltarea și păstrarea talentelor în companie. Iar la debutul acestor procese i se cere să ofere o viziune realistă asupra culturii, a scopului și a oamenilor, dar, în același timp, să prezinte și o perspectivă asupra viitorului. Nu ar fi interesant dacă un potențial angajat ar putea face un tur rapid al companiei vizitând zonele sale de lucru și oamenii reali care interacționează între ei chiar și fără a călători fizic în acel spațiu?
Să luăm un exemplu simplu, oferit de Daria Balea, unul dintre creatorii aplicației mARker, prin intermediul căreia brandurile pot crea conținut augmentat pe care îl poți folosi în campanii de marketing, comunicare sau HR: „Realitatea augmentată (AR) are rolul de a face accesul la informație mai ușor și mai entertaining. Imaginează-ți o zi de onboarding pentru un grup de angajați noi din generația Millennials sau din generația Z. Într-un fel vor percepe informația stând pe scaun și ascultând pe cineva care le vorbește și altfel vor percepe aceeași informație dacă li se lasă libertatea de a o accesa prin intermediul unei tehnologii noi, cum este realitatea augmentată. Astfel, ei au posibilitatea să exploreze informația respectivă în propriul ritm, fie sub forma unei galerii de imagini, a unui film de prezentare sau a unei animații 3D, a unui portal AR sau printr-un joc de tip treasure hunt.”
26% dintre recruiteri se plâng de faptul că nu au instrumentele tehnologice potrivite care să-i ajute în procesul de recrutare. Studiu Deloitte Global Human Capital Trends, 2019
În plus, AR te poate ajuta să evaluezi cât de potriviți sunt candidații atunci când le arăți situații din viața reală la locul de muncă și îi rogi să răspundă. În loc să descrii situații ipotetice sau să pui probleme teoretice pentru un candidat, este mai bine să înțelegi cum reacționează persoana la ele și, în consecință, să evaluezi dacă prezența sa va aduce un plus de valoare în echipă.
Pregătirea și dezvoltarea angajaților este o altă responsabilitate importantă a echipei de resurse umane, iar realitatea augmentată oferă o oportunitate uriașă de a simula situațiile de muncă și, prin urmare, de a explora modalități de a le trata. Nimic nu poate fi mai eficient decât această metodă pentru a instrui și dezvolta angajații.
Training cu beneficii reale într-o lume virtuală
Spre deosebire de realitatea augmentată, care integrează elemente virtuale într-un spațiu preexistent, realitatea virtuală mizează pe imersiunea celui care o folosește într-un univers complet nou. La prima vedere, o astfel de tehnologie pare potrivită doar în cazul unui joc video cu scop pur recreativ, dar iată că în timp au apărut versiuni ale ei ce pot fi folosite cu succes și în departamentul de HR. Adorjan Seres, Senior Talent Attraction & Development Analyst la Tenaris, ne-a dezvăluit că organizația pentru care lucrează „a implementat o nouă metodă de instruire ce folosește realitatea virtuală și combină tehnologia cu designul experiențial pentru a crea medii complet imersive. Într-un astfel de joc, angajații aplică toate cunoștințele dobândite la cursurile pe teme de sănătate și securitate în muncă, se simt implicați într-o experiență reală, într-un spațiu sigur și înțeleg impactul alegerilor și acțiunilor lor. Este un instrument eficient pentru pregătirea practică a angajaților pentru efectuarea anumitor activități, în care aceștia învață din greșeli și primesc feedback de performanță în timp real.”
Big Data, printre noile instrumente tehnologice
Cantitatea de informații este uriașă și într-o continuă schimbare, iar acestea trebuie structurate pentru a putea fi folosite. Cu ajutorul acestor instrumente tehnologice, departamentele de resurse umane sunt capabile să efectueze analize și prognoze pentru a lua cele mai bune decizii și pentru a răspunde la întrebări importante privind productivitatea forței de muncă. Tenaris folosește, spre exemplu, Power BI, un serviciu de analiză business creat de Microsoft. „Acesta simplifică pregătirea vizuală a datelor și permite analizarea lor ad-hoc într-un mod interactiv. Cu ajutorul acestui instrument monitorizăm constant indicatorii de performanță specifici activităților de HR, precum eforturile de recrutare, retenția personalului, cantitatea și, mai ales, calitatea programelor de training sau costurile de personal. Disponibilitatea acestor informații online, în orice moment, face ca procesul de luare a deciziilor să fie vizibil eficientizat”, mai punctează Adorjan Seres.
Machine Learning-ul la nevoie se cunoaște
Alături de Big Data, o altă noțiune pe care trebuie să ți-o însușești este cea de Machine Learning. Instrumentele de învățare automată ajută personalul din departamentul de resurse umane să angajeze noi membri în echipă, dar și să urmărească traseul acestora pe parcursul întregului proces de recrutare, grăbind, totodată, obținerea feedback-ului din partea acestora.
eJobs se află printre companiile care au implementat un sistem bazat pe Machine Learning, pentru a recomanda locuri de muncă pe placul fiecărui utilizator în parte prin intermediul e-mail-ului. Și jucători internaționali ca Indeed, Glassdoor sau Seek utilizează algoritmi similari pentru a construi hărți de interacțiune bazate pe datele utilizatorilor din căutările anterioare, conexiuni, postări și click-uri. Astfel, nu e de mirare că la fiecare accesare a acestor platforme rezultatele pe care le primești par a fi tot mai croite după dorințele fiecăruia.
Ce rămâne de făcut cu aceste instrumente tehnologice
Big Data, Cloud Technology, Bring Your Own Technology (BYOT), Wearable Technology, IoT, Blockchain, Artificial Intelligence, Augmented Reality, cu atâtea instrumente tehnologice disponibile, alegerea celor care se mulează perfect pe modelul business-ului din care faci parte poate părea, în primă fază, o misiune imposibilă.
Deși sună atractiv să alegi soluția cu cele mai bune review-uri sau să mergi pe varianta low-cost, ideal ar fi să faci o cercetare minuțioasă, pentru a găsi instrumentele potrivite pentru nevoile afacerii tale. Nu investi în anumite soluții doar de dragul de a bifa cât mai multe dintre cele enumerate mai devreme – nu toate sunt indispensabile, iar alegerea trebuie personalizată.
36% dintre profesioniștii în HR dau vina pe tehnologia insuficientă pentru organizarea și automatizarea programelor de onboarding. Studiu Kronos și Human Capital Institute, New Hire Momentum: Driving the Onboarding Experience, 2019
Important este să găsești variante pentru automatizarea sarcinilor care altfel ar consuma timp prețios din ziua ta. Iar unele sarcini, cum ar fi gestionarea reclamațiilor sau a conflictelor dintre angajați, nu ar trebui automatizate niciodată. De reținut este și că instrumentele tehnologice pe care le alegi ar trebui să fie ușor de utilizat și să nu creeze dificultăți sau frustrări pentru angajați. Ele nu ar trebui să le complice viețile profesionale, ci din contră, să le simplifice și să le preia din volumul de muncă. Toate instrumentele alese ar trebui să fie autoexplicative sau, în cel mai rău caz, să poată fi ușor de înțeles prin intermediul unui video cât mai prietenos.
Îți recomandăm să faci o listă de funcții esențiale, funcții care lipsesc momentan din companie, dar care ar fi utile la nevoie și funcții care nu te interesează, astfel încât atunci când ajungi la etapa în care cauți furnizori pentru soluții să nu fii împins să alegi variante tehnologice incompatibile cu domeniul în care activezi. E timpul să profiți la maximum de toată tehnologia disponibilă!
Ți-a plăcut acest articol? Citește și: