Cum să crești retenția oamenilor prin programele de coaching
Una dintre cele mai mari provocări pe care le întâmpini azi, în lucrul cu angajații, este retenția acestora. Cum să-i motivezi astfel încât să rămână alături de companie pe termen cât mai lung? Și această preocupare nu este numai a ta. Un studiu realizat de Kronos Incorporated, compania americană de management al forței de muncă, citat de Forbes, arată că 87% dintre lideri consideră retenția este un factor critic și prioritar pe care îl vor include în strategia lor de business în următorii cinci ani. Coaching-ul poate susține retenția.
Dincolo de a rămâne un doar un obiectiv trecut pe hârtie, ce putem face concret pentru a contribui la retenția oamenilor? Cum putem contura un mediu de lucru în care să se regăsească și care să simtă că cineva este preocupat de evoluția, dar și de planurile lor de carieră? Iată câteva idei care să te ajute să ai alături de tine cei mai buni oameni pe termen cât mai lung.
Retenție prin coaching
Retenția devine o prioritate și în rândul managerilor din România care sunt tot mai atenți la oamenii din echipele lor. „Un studiu foarte amplu realizat de PriceWaterhouse Coopers (PWC) arată că principala preocupare actuală, la nivel de CEO în toată România și la nivel de Europa Centrală și de Est, este în zona asta: retenție, engagement și atracția noilor talente”, spune Sorel Radu, coach și co-fondator al Centre for Effective Coaching.
Și nu e de mirare că sunt tot mai preocupați de retenție și vor să facă lucruri în direcția aceasta. Oamenii care pleacă din companie înseamnă nu numai costuri financiare, dar și pierderea experienței acestora, o cultură organizațională care se clatină ușor-ușor și chiar o productivitate mai scăzută a noilor colegi, scrie Forbes. Să-ți ții angajații aproape înseamnă să le arăți că îi apreciezi, că îți pasă de ei și îi privești dincolo de ceea ce produc.
De unde începi însă? De sus, cu programele de formare dedicate managerilor: „E foarte bine că există preocuparea pentru retenție și, dacă cineva ar vrea să rezolve toată această ecuație, cred că ar trebui să pună coaching-ul în centrul acestei soluții și de aici să găsească ramificații”.
De ce avem nevoie de un program de coaching?
Conform unui studiu realizat de Harvard Business School, motivatorul nr. 1 al angajaților de astăzi NU este recompensa, ci evoluția. Aceasta nu poate apărea însă fără implicarea managerului. Tinerii din generația millenials, de exemplu, sunt dispuși să stea peste cinci ani în companie dacă au un mentor. O spune un studiu Deloitte care arată că 68% dintre tineri sunt mult mai implicați dacă au alături un lider care să-i ghideze. Pe de altă parte principalul motiv pentru care angajații își părăsesc companiile astăzi este legat direct de liderul sau managerul lor, arată datele companiei de cercetare Gallup.
Liderii care trec printr-un program de coaching pot deveni mentori pentru colegii lor. Sunt mult mai informați după ce trec printr-un astfel de program, au viziune și pot ajuta colegii să-și construiască un plan de carieră. Liderii creează relații și încurajează o atitudine bazată pe rezolvarea problemelor.
Managerii care au trecut printr-un program de coaching pot contribui la creșterea gradului de implicare al angajaților. „Pe implicare ar trebui să ne concentrăm toate eforturile și nu pe retenție. Pentru că implicarea este mult mai importantă”, spune David Brown CEO al Performance Consultants International. Acesta oferă ca studiu de caz o bancă unde cei 33.000 de angajați aveau, înainte de a începe programul de coaching, un nivel de implicare de 36%. În momentul în care au terminat era de 93%.
„În special tinerii nu mai sunt motivați în felul în care noi eram motivați. Banii sunt importanți, dar nu sunt cei mai importanți. Vor să simtă că pot contribui, că ceea ce fac contează și că li se recunoaște lucrul acesta.”, adaugă David Brown.
Beneficiile unui program de coaching
Coaching-ul se concentrează pe punctele forte ale angajaților și pe domeniile în care își pot îmbunătăți performanța. Ajută la inspirarea și motivarea colegilor pentru a-și îmbunătăți cunoștințele, pentru a-și dezvolta noi abilități. Chiar modelează comportamente pentru a obține rezultate mai bune la locul de muncă. Managerii care urmează sesiuni de coaching își pun în mod constant întrebări, înțeleg mai ușor oamenii din echipele lor și câștigă încrederea acestora. Coaching-ul construiește nu numai o relație de încredere, dar și o cultură organizațională prietenoasă, bazată pe leadership.
Cultura organizațională susține coachingul
Programele de coaching sunt eficiente atât timp cât sunt susținute și de un mediu de lucru prietenos, care susține dezvoltarea: „Coachingul este un proces care livrează în primul rând mai multă performanță, livrează mai mult „self awareness”, dar și „awareness of others”. Asta facilitează un proces de management mult mai eficient și produce un fel de trezire. Numai că, atunci când te trezești, prima întrebare este: unde mă aflu? Rolul organizațiilor este să asigure cumva acest cadru care să fie un sol fertil pentru dezvoltare”, spune Sorel Radu.
Contează ca mediul de lucru și cultura organizațională să încurajeze oamenii să treacă la următorul nivel în cariera lor: „Oamenii își vor pune întrebarea la finalul unui proces de coaching: ok, unde mă aflu? Iată, mă aflu aici, unde e un loc foarte bun pentru mine”, adaugă Sorel Radu. Așadar, coachingul susținut de cultură organizațională este o cale de a face pasul înainte, către loializarea oamenilor.
Iată cum poți crea o cultură a coaching-ului:
Pasul 1: O evaluare de bază
Fiecare companie are valori care îi conturează cultura și modul în care oamenii sunt răsplătiți atât financiar, cât și motivațional. Înțelegerea valorilor actuale ale companiei te va ajuta să proiectezi un program care să integreze mai bine coachingul și să dezvolte lideri.
Când începi un program nou, cum este cel de coaching, acordă atenție fișelor de post, evaluărilor de performanță, programelor de mentorat curente.
- Ce misiuni au oamenii și cum pot trece la următorul nivel?
- De asemenea, este important să măsori cât de eficientă este cultura de coaching în companie.
- Ce ai făcut până acum în zona de coaching sau de mentorship și cu ce rezultate?
- Câte persoane au obținut un punctaj ridicat pentru instruire sau îndrumare la o examinare a performanței?
- Câți noi manageri au declarat că s-au simțit susținuți în noile lor roluri?
Include aceste întrebări care transmit valorile companiei în survey-urile periodice adresate colegilor. Este un prim pas spre a arăta că susții o cultură a coachingului.
Pasul 2: Creează o cultură a coachingului care să susțină retenția
Pentru a crea o cultură a coaching-ului care să încurajeze transparența, împărtășirea cunoștințelor și comunicarea deschisă, trebuie să ai un set de valori și să îi răsplătești pe cei care le adoptă. Primul pas îl poți face când scrii o descriere a postului pentru manageri. Poți include mentoratul ca una dintre abilitățile necesare. Cultura coaching-ului poate funcționa când le reamintești colegilor de ea și găsești modalități prin care o recompensezi.
Pasul 3: Dezvoltă coaching-ul intern prin coaching extern
Un coach extern poate oferi suport inițial atunci când proiectezi un program de mentorat intern, prin modelarea comportamentului managerilor și trainingul acestora pentru a împărtăși aceleași valori. Odată ce managerii au urmat un program de coaching și au deprins cunoștințe suplimentare de leadership, ei ar trebui să poată prelua programul la nivelul companiei.
Liderii vor putea să ajute angajații să-și stabilească obiectivele, să învețe, să se dezvolte și să fie mult mai motivați să rămână în companie. Stabilirea obiectivelor este un câștig atât pentru companie cât și pentru angajați. Colegii sunt încurajați să creeze schimbări de care sunt încântați, să fie creativi, iar compania se bucură de oameni dedicați proiectelor. Liderii pun accent pe comunicare, pe recunoaștere și își fac timp să lucreze cu oamenii din echipele lor. Astfel cresc șansele ca și oamenii să-și dorească să lucreze cu ei.
Primii pași spre loialitate
Principala misiune care îți revine este să fii alături de oamenii tăi și să eviți scenariile greșite că se descurcă bine sau că nu au nevoie de feedback. Programele de coaching sunt unele dintre cele mai bune metode de a crește încrederea oamenilor în companie. Îi ajută să se dezvolte și să rămână implicați în ceea ce fac pe termen cât mai lung. Loialitatea lor față de companie este susținută de lideri, dar și de relațiile prietenoase din mediul de lucru.