carisma
Leadership

Învață să-ți folosești carisma și vei deveni lider

Tehnici verbale și non-verbale care te ajută să-ți dezvolți carisma

Avem nevoie de carisma în orice situație. Maria intră în sala de şedinţe după lansarea eşuată a unui produs şi trebuie să facă faţă unei echipe obosite şi demotivate, care are nevoie disperată de ea să o ghideze. Andrei se urcă pe scenă şi ia microfonul. Palmele îi transpiră în timp ce sute de colegi aşteaptă să audă detalii despre iniţiativa lui. Laura se pregăteşte să discute cu un angajat bine pregătit, dar neperformant, căruia trebuie să-i reamintească rolul pe care îl are în cadrul companiei.

Sună cunoscut? Ceea ce le trebuie celor trei este carisma, adică abilitatea de a comunica clar, vizionar şi inspiraţional mesajul care captivează şi motivează ascultătorii. Pare mai uşor de zis decât de făcut, dar a avea carismă se învaţă. Dacă politicienii o folosesc în mod frecvent, oamenii de afaceri au tendinţa de a o ignora şi de a o pune în practică doar intuitiv.

 

Carisma se învață

Poţi apela la cele 12 tehnici de leadership carismatic, verbale şi non-verbale. Să le luăm pe rând. Vorbitorul carismatic îi ajută pe ceilalţi să înţeleagă şi să reţină un mesaj folosind metafore, comparaţii şi analogii. Dar şi prin poveşti şi anecdote, uneori chiar personale, care îi fac pe cei care ascultă să se conecteze cu el. Folosirea contrastelor este o altă tehnică ce combină raţiunea cu pasiunea. Ele clarifică poziţia vorbitorului punându-l în contrast cu opusul lui, de multe ori cu un efect dramatic asupra audienţei.

Liderii carismatici se folosesc deseori şi de întrebari retorice, care au un răspuns evident sau care ridică o problemă ce urmează să fie rezolvată mai târziu. Una dintre cele mai vechi şi eficiente metode de persuasiune este lista formată din trei elemente. De ce trei? Deoarece oamenii îşi pot aminti în principiu trei lucruri, trei elemente fundamentale care trebuie îndeplinite.

 

Tehnici verbale și non-verbale

Toate acestea nu ar crea efectul dorit dacă vorbitorul nu ar dovedi că este credibil arătându-şi caracterul în faţa publicului prin expresii moralizatoare, astfel încât să-l convingă să se identifice cu el şi să-i urmeze valorile. Odată ce legătura emoţională  a fost creată, liderul trebuie să stabilească idealuri înalte, aproape imposibile, apoi să inducă convingerea că toate scopurile pot fi atinse. Dar atenţie: pasiunea nu poate ieşi la suprafaţă decât dacă vorbitorul chiar crede că viziunea şi obiectivele sale strategice pot fi atinse.

Ultimele trei tehnici sunt non-verbale şi sunt elemente-cheie ce trebuie adăugate în paralel pentru a construi carisma liderului. Ele nu vin natural pentru toată lumea şi sunt extrem de sensibile la mediul cultural în care sunt aplicate. Aceste tactici adaugă pasiune discursului şi atrag atenţia celor care ascultă.

Prima se referă la modul în care liderul vorbeste. Oamenii pasionaţi variază volumul cu care vorbesc, de la şoapte în anumite momente la o tonalitate tot mai crescută până în punctul culminant. Prin intermediul vocii trebuie transmise emoţii precum tristeţe, fericire, entuziasm sau surpriză. Pauzele sunt de asemenea importante pentru că dau senzaţia de control.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Pregătește-te și exersează-ți carisma

Expresiile feţei vin să susţină mesajul verbal. Ascultătorii au nevoie să vadă şi să audă în acelaşi timp pasiunea, mai ales atunci când vorbitorul spune o poveste care reflectă propriile lor sentimente. Aşa că, indiferent dacă este la birou sau pe scenă, vorbitorul trebuie să stabilească contactul vizual şi să-l combine cu zâmbete, încruntări şi chiar râsete.

Ultima tehnică se referă la gesturi, care reprezintă semnale adresate ascultătorilor. Un pumn poate indica încrederea, puterea sau siguranţa. În timp ce a da din mână sau a indica ceva poate atrage atenţia asupra unui anumit lucru.

Acum, că ai aflat care sunt tehnicile pe care trebuie să le aplici pentru a deveni un lider carismatic, ce trebuie să faci? Simplu: pregăteşte-te şi exersează. Planifică-ţi discursul din timp, include elementele pe care ţi le-am indicat şi repetă-le. Vei vedea diferenţa în scurt timp.

 

Ți-a plăcut articolul? S-ar putea să-ți placă și:

Cum arată leadership-un în industria recrutării?

Ce ne învață istoria despre leadership

Lider pentru lideri

 

 

Categorii:
Leadership

Proiectul We Are HR, lansat în 2017, își propune să vină în întâmpinarea managerilor și specialiștilor în resurse umane cu cele mai noi tendințe din domeniu și cu o perspectivă diferită asupra proceselor de recrutare, retenție și motivare a talentelor. Atât site-ul cât și revistă omonimă oferă informații esențiale și statistici relevante despre industrie și pun în discuție tehnicile actuale de recrutare, precum și instrumentele și tehnologiile folosite în acest proces și modul în care acestea influențează viitorul unei noi generații de candidați și angajați.

Leave a Reply

*

*