Feedback Fără Frică – Spune-le ce crezi!
Piața muncii s-a maturizat enorm în ultimii ani, iar odată cu ea a apărut și frica, în mai multe forme. Evoluția asta se vede clar în temele pe care le abordăm în HR: în Big Data, în Employer Branding, în Learning & Development, termeni care nu mai sună ca acele concepte străine care erau acum câțiva ani pentru că au devenit cât se poate de familiare, nu doar în vocabularul nostru profesional, ci și în activitățile pe care le derulăm zi de zi. Cu toate astea, în contradicție cu inovarea și evoluția generală a lucrurilor, încă ne ferim de ceva extrem de simplu în HR. Ne este teamă de feedback, atât față de candidați, cât și față de angajați.
Treaba asta poate să sune măruntă, dar realitatea e că feedback-ul e mult mai important decât ne place nouă să credem. Așa că trebuie să ne punem întrebarea: de ce ne ferim de feedback? De ce nu le spunem tuturor candidaților cum și-ar putea îmbunătăți discursul la interviu? De ce nu îi spunem angajatului care nu se descurcă la jobul său că e timpul pentru o reconversie? Și de ce nu ne tragem pe noi înșine de mânecă în momentul în care fugim de aceste responsabilități? Acum e timpul pentru Feedback Fără Frică!
Ce fel de feedback își doresc candidații?
După ce au început discuțiile pentru un job, candidații se așteaptă să fie informați despre fiecare etapă de recrutare sau cel puțin la final să primească feedback. Din păcate, peste jumătate dintre respondenți (54%) spun că nu au primit acest feedback, doar 37,5% dintre ei declarând că angajatorul i-a contactat după interviu, arată un studiu eJobs România.
Partea bună este că feedback-ul de la angajatori este din ce în ce mai personal, fiind oferit prin telefon sau față în față, iar candidații cu siguranță apreciază această abordare. Astfel, spre deosebire de răspunsul standard, nepersonalizat, prin e-mail sau prin SMS, pe care ai fi tentat să-l oferi, o discuție la telefon sau în cadrul unei întâlniri față în față este mult mai personală și mai apreciată de candidați. Pe lângă faptul că îi ajuți să se evalueze, ca angajator ai de numai de câștigat, încrederea candidaților crescând odată ce le-ai oferit feedback personalizat. Iar, pe termen lung, vei observa o atitudine pozitivă a candidaților, pentru că transparența la interviu devine subiect de discuție în cercurile de prieteni, pe grupuri și forumuri, deci și brandul tău de angajator are numai de câștigat.
Ce e important însă de subliniat e faptul că, pe lângă feedback-ul personalizat oferit candidaților, contează și timpul în care transmiți răspunsul. Cei mai determinați în comunicarea cu potențialii angajați au grijă să se încadreze într-un timp acceptabil (maximum o lună de la interviu/probă). Sunt puține însă cazurile în care feedback-ul vine ca urmare a solicitării candidatului, de cele mai multe ori angajatorul fiind proactiv. Pe viitor, este important să scurtezi totuși timpul de răspuns la interviu și să revii la candidat cât de repede posibil. Chiar dacă nu veți bate palma acum, s-ar putea ca data viitoare să iasă.
Cât de important este feedback-ul?
Dacă acei candidați pe care i-ai întâlnit la interviu și cărora le-ai oferit răspuns povestesc despre această experiență și prietenilor, iar unii chiar sunt dispuși ca pe viitor să revină la o nouă discuție, nu același lucru îl poți spune despre cei care nu primesc răspuns la interviu:
69% dintre respondenți spun că nu ar mai aplica la angajatorul care nu le-a oferit feedback.
Așadar, dacă nu oferi feedback candidaților, este indicat să începi s-o faci (mai bine mai târziu decât niciodată), să le explici motivul, să le povestești cum a decurs procesul de recrutare și chiar să le prezinți noi oportunități în cadrul companiei dacă au potențial. Există soluții și pentru cei 11,1% candidați care se mai gândesc dacă să aplice. În acest caz, pot fi eficiente campaniile de employer branding cu accent pe experiențele angajaților. Angajații fericiți care vorbesc despre ceea ce le place și ceea îi motivează în companie au puterea de a convinge și de a consolida reputația companiei.
64% dintre respondenții care au participat la un sondaj realizat de eJobs România au declarat că reputația unei companii este unul dintre cele mai importante criterii în funcție de care decid să-și depună CV-ul în vederea angajării. Dacă nu acorzi prea mare atenție consolidării unui brand de angajator și nici comunicării post interviu, află că: doar 10,4% dintre respondenți ar mai aplica la angajatorul care nu le-a oferit feedback.
Scenariile pentru lipsa de feedback
Când nu oferi feedback după interviu îi lași pe candidați să-și răspundă singuri, iar de cele mai multe ori sunt cât se poate de departe de adevăr. Iată ce scenarii își fac: 40% dintre respondenți consideră că angajatorul a finalizat recrutarea și nu a mai considerat necesar răspunsul. În acest caz, impresia este că ești un angajator care, odată ce ți-ai atins obiectivul, nu mai acorzi atenție unui aspect important, comunicarea cu oamenii care, pe viitor, ar putea aplica din nou la joburile companiei. 28,2% dintre respondenți cred că angajatorul oferă feedback doar celor care iau interviul.
Prin urmare, este bine să nu lași impresia că discriminezi candidații, ci să oferi feedback fiecăruia, indiferent de cum s-a prezentat la interviu sau de etapa de recrutare în care a ajuns.
Sunt și optimiști (17,2%) care își explică lipsa de feedback prin faptul că procesul de recrutare este încă în desfășurare, iar 7,2% dintre respondenți sunt de părere că angajatorul îi va păstra în baza de date pentru alte poziții deschise.
*Studiul eJobs a fost realizat în perioada 7-21 august 2018 pe un eșantion reprezentativ de 1.188 de respondenți cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani.
Feedback fără frică și pentru angajați
Candidații nu sunt singurele persoane care așteaptă feedback de la tine. Și angajații tăi au nevoie de aceeași atenție. Gândește-te la situația angajatului care nu se descurcă prea bine la jobul său. Poate îți imaginezi că managerul său direct ar trebui să poarte o discuție cu această persoană. Tu l-ai recrutat, iar mai departe e responsabilitatea altcuiva, nu? Ei bine, lucrurile nu stau chiar așa pentru că o recrutarea proastă e tot a ta și trebuie gestionată din timp. Nu aștepta ca angajatul să facă o greșeală sau ca managerul să facă o mișcare. Oferă-i feedback angajatului, află ce nevoi are și caută împreună cu acesta o soluție pentru că ea nu se va ivi de una singură.
Mai sunt, desigur, angajați cu care negociezi măriri și avansări pentru un viitor mai mult sau mai puțin apropiat, dar la care nu revii niciodată cu un răspuns concret. Și angajați pe care-i simți că se gândesc să plece, dar de la care nu ceri feedback până nu e prea târziu. Da, și Departamentul de HR are nevoie de feedback, indiferent dacă și-l dorește sau nu. E timpul să schimbi această abordare și să oferi și să ceri, la rândul tău, feedback.
Feedback fără frică, și cu bune, și cu rele
În tot acest discurs al feedback-ului nu trebuie să uităm că el poate fi și pozitiv, nu doar negativ, iar asta ne poate ajuta enorm în crearea unui discurs care să fie acceptat mai ușor de candidați și angajați. Asta înseamnă că dacă avem de dat un feedback negativ, îl putem îmbrăca oricând cu o serie de note pozitive care să acționeze ca un amortizor pentru urechile ascultătorului nostru. Important e, totuși, să oferim acel feedback pentru că, indiferent dacă e brut sau e șlefuit, cercetările arată că tot mai bine e când există decât atunci când lipsește cu desăvârșire.
Și noi am realizat această importanță a feedback-ului mai mult în ultimul an, chiar datorită studiului menționat aici, dar acum, în 2019, eJobs.ro, cea mai mare platformă online de recrutare, ne propune să îmbrățișăm conceptul Feedback fără frică în toate acțiunile noastre de recrutare și retenție. Și cum știm că ești întotdeauna în căutarea unor idei de Talent Management cu buget cât mai mic, atunci suntem siguri că o să-ți placă această campanie. Până la urmă, feedback-ul e genul de acțiune la care visează orice om de HR, pentru că nu costă nimic și poate fi implementat imediat.