6 din 10 angajați plănuiesc să-și schimbe jobul în următorul an
Călătoria și experiența candidatului cu angajatorul începe cu anunțul de recrutare, din care își dorește să afle salariul, și continuă cu feedback-ul după interviu și cu durata procesului de recrutare. Fiecare dintre aceste „stații” sunt importante pentru decizia finală a candidatului. Odată angajat vrea o experiență personalizată și nu este dispus să stea prea mult la jobul care nu îl face fericit sau motivat. Există totuși căi prin care îi poți influența decizia. Detaliem totul în studiul realizat de eJobs.
Doar 3 din 10 angajatori oferă feedback în urma interviurilor de angajare, arată cel mai recent studiu de piață realizat de eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România. Asta deși lipsa feedback-ului este una dintre principalele nemulțumiri ale candidaților și angajaților români, după cum arată aceeași cercetare – 4 din 10 candidați se plâng de faptul că nu primesc niciun fel de răspuns de la recrutori, în urma interviurilor de angajare.
„Mai mult decât atât, 70% dintre respondenți au declarat că nu ar mai aplica niciodată, în viitor, pentru un job deschis într-o companie cu care au o astfel de experiență – au mers la interviuri în urma cărora nu au primit niciun fel de răspuns. Cu alte cuvinte, se reconfirmă faptul că feedback-ul este principala metodă de „retenție” a candidaților și că ignorarea lui aduce deservicii majore reputației de angajator. Pe termen lung, se poate dovedi cea mai mare piedică în a aduce oameni valoroși în companie”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Pe de altă parte, întrebați care sunt principalele criterii în funcție de care își aleg angajatorul, 86% dintre respondenți au pus, în vârful clasamentului, salariul și pachetul de beneficii. Aproape la fel de semnificativă (84%) este reputația companiei – criteriu a cărui importanță crește de la an la an. Pentru 73% contează programul de lucru, 72% menționează flexibilitatea companiei, iar 16% spun, în premieră, că părerile actualilor angajați despre companie și felul în care compania se preocupă de starea lor de bine la muncă contează pentru ei.
„Dacă acestea sunt criterii generale care predefinesc alegerile candidaților, când vine vorba despre exemplul practic al celei mai recente angajări, 73,4% dintre respondenți spun că au fost convinși să aplice sau să accepte un job în compania pentru care lucreză în prezent de reputația pe care aceasta o are în piață. Pentru 66,4% cel mai mult a contat primul interviu cu recrutorul, în timp de 53,4% au menționat părerile foștilor și actualilor angajați – adică, tot o formă de reputație organizațională”, adaugă Bogdan Badea.
Recrutarea care face diferența
Întrebați ce apreciază cel mai mult la un proces de recrutare, 65% pun, pe primul loc, întrebările relevante în cadrul interviurilor. Urmează feedback-ul rapid venit din partea recrutorilor și detalierea anunțului de angajare. 32,4% dintre respondenți apreciază atunci când salariul este specificat în anunț, iar 30% se așteapta ca recrutorul să poată răspunde la întrebări tehnice care țin de fișa postului. „Subiectul transparentizării salariilor devine din ce în ce mai actual și ne apropiem cu pași repezi de atingerea acestui prag. Acest lucru a fost confirmat, recent, de numărul impresionant de oameni care accesează zilnic comparatorul de salarii – Salario”, spune Bogdan Badea.
Abordarea care motivează candidații și angajații
O altă concluzie a studiului este legată de modul în care candidații își doresc să fie abordați de către angajatori. „În 2018 și, cu siguranță, pentru încă mult timp de acum încolo, candidații și angajații își doresc să vadă la angajatori o abordare foarte umană și personală, motiv pentru care atunci când fac orice fel de evaluare a acestora primele aspecte pe care le menționează sunt cele care țin de criterii strict subiective. Spre exemplu, întrebați care au fost motivele pentru care au plecat de la ultimul job, 52% au răspuns că nu erau fericiți și motivați. 35,8% nu se simțeau apreciați, iar 31,3% erau nemulțumiți de salariu. Asigurarea satisfacției angajaților este, de altfel, și principala recomandare pe care o au de făcut departamentului de HR, după cum arată studiul”, mai spune Bogdan Badea.
Cine îi poate determina să rămână în companie
Semnalele de alarmă trase de angajați sunt cu atât mai importante pentru companii cu cât 63% dintre aceștia au în plan să-și schimbe locul de muncă în următoarele 12 luni și doar 3% sunt deciși să rămână la actualul job pentru o perioadă mai lungă de 3 ani. În fața deciziei de a pleca din companie, doar managerul direct (29,1%), colegii de echipă (20,9%) și CEO-ul (20,6%) ar putea avea o influență asupra angajaților. Doar 4% spun că ar putea fi întorși din drum de Managerul de HR.
Studiul a fost realizat în perioada august-septembrie 2018, pe un eșantion de 1.300 de respondenți.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
Cât de des își schimbă angajații români locul de muncă
Cât de importantă este satisfacția angajaților la locul de muncă
Tu cum îți ții motivați angajații? Povestește într-un comentariu!