De ce sunt conflictele constructive într-o organizație?
Intra – sau interdepartamental, diferențele de perspective nasc conflicte. Conflictul reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru HR și managementul echipelor în general. Poate că problema e că nu abordăm conflictul din perspectiva corectă.
Este conflictul o problemă?
Am întrebat câțiva colegi despre perspectiva lor asupra conflictului în 2018, printre care și pe Claudia (26 ani), Specialist Marketing.
“Se vorbește mult prea des despre efectele negative ale conflictelor și deloc sau foarte rar despre părțile lui bune. Un conflict nu presupune căutarea unui vinovat sau acuzarea unei persoane, așa cum înțelegem noi de cele mai multe ori. Dimpotrivă, acesta poate însemna îmbogățirea cunoștințelor și dezvoltarea inteligenței emoționale. Totul se rezumă la cum percepem conflictul.” ne-a răspuns ea.
Persoanele precum Claudia au o gândire constructivă, orientată spre rezultat. Desigur, ea aparține generației Y, fiind obișnuită cu o diversitate de opinii și abordări de la o vârstă fragedă.
O abordare similară are și Robert (33 ani), Key Account Manager la Vitacom.
“Indiferent de natura conflictului, inter- sau intradepartamental, încerc să abordez situația cu gândul că avem un scop comun și fac tot posibilul să înțeleagă și cealaltă parte că rezolvarea problemei ne va ajuta la atingerea acestuia. De obicei, dacă mă fac înțeles, conflictul se atenuează. Este clar că departamentele care reușesc să își adune oamenii în jurul acelorași valori, să îi facă să creadă în aceeași viziune, trec mult mai ușor peste conflicte. Cred că așa a ajuns și omul pe Lună.
Se spune că JFK, în timp ce era în vizită la NASA, s-a oprit în dreptul unui om cu un mop în mână și l-a întrebat ce face. Răspunsul acestuia a fost: Ajut să trimitem un om pe Lună”.
Ambele perspective au esență comună – obiectivul de a ajunge la cea mai bună rezolvare. Claudia subliniază natura educativă a conflictului, pe când Robert vorbește despre importanța spiritului de echipă clădită pe aceleași valori.
În cadrul companiei noastre, sursa majoră a conflictelor este simplă: comunicarea este bazată pe percepții diferite. După rezolvarea problemelor, adeseori, ne dăm seama că rezultatul dorit a fost, de fapt, același, doar că părțile implicate pur și simplu nu au ajuns la punctul în care să poată discuta deschis.
Ce putem câștiga dintr-un conflict?
Conflictul crește nivelul de flexibilitate
Legea lui Darwin zice că doar cei care se adaptează supraviețuiesc . Această recunoaștere este foarte importantă pentru afacerile din ziua de azi, datorită faptului că schimbările majore sunt din ce în ce mai dese. Conflictul ne îndeamnă să ieșim din zona de confort și să fim mai flexibili, implicit mai adaptivi.
Conflictul crește abilitățile de comunicare
Studiile arată că cei care au abilități de comunicare bine dezvoltate au mai mult succes. În era în care public speakingul este aproape o necesitate pentru un CV atrăgător, conflictul ne ajută să ne comunicăm ideile mai clar și mai inteligibil.
Conflictul contribuie la inovație
Teoretic, cu cât indivizii implicați sunt mai diferiți, cu atât cresc șansele de conflict, dar în același timp această diversitate este și o sursă de inovație. Conflictul este o platformă de întâlnire pentru percepții și idei diferite, astfel devine un „sol fertil pentru inovație”.
Conflictul crește nivelul de empatie
Apar tot mai multe articole despre importanța empatiei în afaceri. Baza empatiei este abilitatea de a te pune în pielea interlocutorului. Pentru acest lucru este important să știi să asculți activ. Ascultarea activă se referă nu doar la o simplă tăcere în timp ce interlocutorul vorbește, ci la interiorizarea informațiilor primite și filtrarea lor prin bagajul de cunoștințe propriu acumulat.
Conflictul ne învață control și profesionalism
Persoanele care învață să abordeze conflictul corespunzător au un control mai mare asupra emoțiilor proprii, astfel pot lăsa mai mult loc rațiunii. Cu cât crește nivelul de rațional în detrimentul deciziei bazate pe emoție, cu atât crește nivelul de profesionalism. Pentru a asigura soluția optimă, trebuie să se evalueze idei, nu persoane.
Majoritatea persoanelor asociază conflictul cu o chestiune negativă, însă o schimbare de perspectivă asupra acestuia poate aduce beneficii măsurabile companiilor. Este responsabilitatea liderilor să conștientizeze beneficiile situațiilor conflictuale și să le modereze corespunzător, iar fiecare lider are echipa pe care o merită. Este responsabilitatea lor să mențină o perspectivă deschisă, chiar și asupra conflictului.