Viziunea este puterea de a modela viitorul, nu de a-l ghici
Pentru a fi un adevărat lider, ești condamnat să fii vizionar. Probabil că pentru a -ți prezenta viziunea, a crede în ea și a trece la acțiune pentru a o înfăptui îți trebuie, mai întâi de toate, nu doar intuiție, cât mai ales curaj. Pentru că e limpede că în ghicirea viitorului nu poți fi infailibil. Iar alternativa oarecum mai palpabilă este construirea viitorului, ceea ce se situează undeva între alchimie și „modelarea realității”, așa cum alții la căldură îndoaie metalul.
„Liderii trebuie să găsească un echilibru între ceea ce știu, care este negreșit extras din trecut, și ceea ce intuiesc despre viitor, care este inerent conjunctural și incert.”
Henry Kissinger
Ce este un lider, dacă nu cineva care a reușit mai întâi să vândă o promisiune, un vis? Și să reușească să-l împacheteze astfel încât să îl facă să pară realizabil, dar și ambițios.
Martin Luther King jr în al sau discurs istoric, „I have a dream!”, a expus o viziune la care aspirau toți semenii lui, dar care părea pe cât de dezirabilă pe atât de improbabilă. Cu toate astea a reușit să trezească în ei speranța și ambiția de a lucra pentru a transforma visul în realitate. Nici în companii lucrurile nu stau diferit.
Demersul unui business este să-și găsească un loc pe piață, de unde să domine. Or, drumul către acel punct nu e ușor de reperat… pentru că dacă ar fi ușor de găsit de către oricine, n-ar mai fi atât de special.
E „special”, pentru că nu este la îndemâna oricui, ci numai a acelora care au o viziune corectă, capacitate de a vedea în viitor și de a atrage în jurul ideii lor sprijin, talente, finanțare și o energie pozitivă din care să se hrănească toată lumea în zilele mai puțin senine.
Un lider lipsit de viziune… nu poate fi un lider. Pentru că nu oferă nicio perspectivă asupra viitorului. Nu poți invita pe cineva să te urmeze… dacă nu poți articula către ce. În lipsa viziunii poți cel mult să fii un bun manager.
Cât la sută din succesul unui business e datorat viziunii?
Dacă ar fi să vorbim despre succesul unui business, aș zice că are nevoie de 4 ingrediente majore în cote preponderente: 51% viziune, 51% execuție, 51% determinare și 51% noroc. Da, ai remarcat ușor că ele dau mai mult de 100%… pentru că 100% nu este suficient!
Drumul către succes e ca un arbore care se ramifică pe măsură ce crește, dar numai una dintre crenguțe va ajunge în acel sweet-spot în care se aliniază planetele. Iar tu, în business, trebuie să prevezi aceste ramificații și, de fiecare dată, să alegi drumul cel bun la bifurcație, stânga sau dreapta, ca să nu te rătăcești în labirint.
„Succesul nu este final, eșecul nu este fatal: curajul de a continua este ceea ce contează” Winston Churchill
51% viziune. Trebuie să ai viziunea câștigătoare, cea care te duce în punctul în care produsul și poziționarea ta găsesc un segment de piață suficient de mare și suficient de înfometat după soluția pe care tu o propui.
51% execuție. Trebuie să ai apoi strategia corectă și mai ales o execuție corectă, o implementare precisă a strategiei, pentru că „dracul stă în detalii”. La fel și succesul.
51% determinare. Îți trebuie multă determinare, mai mult decât media, pentru că drumul nu e niciodată facil și doar cei care nu abandonează au șansa de a ajunge la capătul lui.
51% noroc. Mereu ai nevoie de el. Viziunea ta este ceva despre viitor… iar viitorul e departe, în timp ce piața este „un animal” dinamic, aflat în perpetuă mișcare. O nevoie clară azi, nu se mai regăsește peste un an, cât ți-a trebuit ție să construiești soluția, sau între timp a apărut un jucător nou, care a livrat mai repede o soluție chiar dacă nu completă sau perfectă, dar suficient de atrăgătoare pentru a ocupa jumătate din potențiala piață. Deci ai nevoie de mult noroc pentru ca viziunea ta să treacă testul de turnesol al timpului și de multă flexibilitate, pentru a putea ține pasul cu schimbările de conjunctură care apar.
Dar tocmai pentru că este o țintă în viitor, pe lângă viziune, unui lider care să fie și urmat pe tot drumul, inclusiv în momentele dificile, îi mai trebuie ceva esențial: autenticitate. Alții vorbesc despre vulnerabilitate, dar eu prefer primul termen.
Autenticitatea te face să fii veridic. Ceea ce exclude noțiunea de perfecțiune din start. Dacă între timp ținta ta s-a mișcat 15 grade mai la dreapta… e firesc să schimbi și tu direcția. Da, sigur că te poți înșela, dar câtă vreme ai puterea de a observa schimbarea, de a recunoaște și de a corecta cursul din mers, asta te aduce mai aproape și nu mai departe de reușită. Dimpotrivă, a rămâne fixat în ego și în formularea inițială doar pentru a nu părea slab e calea cea mai sigură spre eșec.
Ce e important la o viziune?
Să fie clară, coerentă și explicită. Fără concretețe… oamenii ar putea s-o interpreteze ca pe o „abureală”. Dacă nu o poți explica, înseamnă că nu ți-e clară nici ție, iar dacă nu ți-e clară, atunci e greu de crezut că vei ști să găsești drumul prin care s-o transformi în realitate.
Pe măsură însă ce ți se descifrează, și poți vedea detaliile acestui vis, el se transformă în realitate. Iar când ai o destinație clară, despre care poți vorbi cu înflăcărare, unde toate lucrurile îți sunt limpezi și poți vedea beneficiile pe care le poate aduce pentru toți jucătorii, atunci narațiunea ta se transferă în mintea și în inimile celor care încep să creadă. Și astfel te vor urma.
Ar fi greșit să credem că viziune pot avea doar liderii mari, aflați în fața unei națiuni sau a unei multinaționale. Nu trebuie să fii Gandhi sau Elon Musk.
Viziunea e importantă și în fruntea unui departament, dacă ești într-o companie care încurajează inițiativa și autonomia la toate nivelurile. Și departamentul de marketing, și cel de vânzări, și cel de HR au nevoie de o viziune asupra succesului. Chiar dacă ea se aliniază unei viziuni mai mari, a companiei. Felul în care-ți definești atitudinea pe piață, modul în care abordezi un segment de clienți sau cum gândești strategia de recrutare sau de motivare a angajaților cer, de asemenea, o privire clară în viitor și disciplina de a-ți alinia acțiunile, drumului pe care l-ai ales. Iar aceste alegeri duc la un succes mai rapid ori mai îndepărtat sau la eșec.
Ca să revenim la impactul pe care o viziune corectă îl poate avea asupra unui business e suficient să ne amintim că în 1997, când Steve Jobs a revenit la conducerea Apple, compania începuse deja să-și piardă relevanța pe piața tehnologică și se afla în dificultate financiară. Jobs avea însă o viziune clară: să creeze produse inovatoare și ușor de utilizat, cu focus pe design, plus un ecosistem integrat de servicii. 20 de ani mai târziu Apple domină piața cea mai dinamică, cea a utilizatorilor de telefoane, tablete și laptopuri.
Adevărații lideri construiesc viitorul.
Așadar, fiți îndrăzneți, priviți cu încredere în viitor și modelați-l ca pe o plastilină. Uneori voința este mai puternică decât realitatea.
„Dacă nu îți asumi riscuri, nu vei suferi nicio înfrângere. În același timp, dacă nu îți asumi riscuri, nu vei obține nicio victorie.” Richard M. Nixon
Ți-a plăcut articolul „Viziunea este puterea de a modela viitorul, nu de a-l ghici”? Citește și: