Hedgehog Concept
Te-ai întrebat prin ce se diferențiază companiile care sunt în topurile clienților și candidaților de cele care rămân undeva în umbră? Vei fi surprins, dar răspunsul stă într-o pildă antică: „Vulpea știe multe lucruri, dar ariciul știe un lucru mare!” Ce semnificație are acest proverb și care e legătura lui cu lumea business-ului? Afli imediat din Hedgehog Concept!
Se știe că vulpile sunt animale inteligente și viclene. Ele stau aproape de vârful lanțului trofic și sunt cunoscute că se pot sustrage din aproape orice situație dificilă. Urmăresc multe scopuri, adesea fără legătură și contradictorii, pentru a obține ceea ce-și doresc. În loc să aibă un atribut care să le definească, gândirea lor este dispersată, fără focus. Pe de altă parte, aricii au un singur scop – să supraviețuiască. Au o apărare foarte bună, un scut de țepi care este singurul lor diferențiator. Mecanismul aricilor este unul simplificat și se concentrează pe o viziune unică, de ansamblu.
Dacă privești parabola din perspectiva unui business, ai crede că vulpea are un avantaj atunci când vine vorba de a fi cea mai bună. Este pricepută, se adaptează ușor, rezolvă probleme. Cam ce ți-ai dori și de la oamenii din echipa ta. Cu toate acestea, a acționa precum vulpea poate avea și efecte negative asupra unui business, deoarece ea nu se concentrează pe „un singur obiectiv major” și nu are o viziune clară. Dacă acționezi ca ea, poți fi dezorganizat și inconsecvent în activitate, alergând după prea mulți iepuri. În schimb o organizație care acționează pe modelul ariciului ar putea câștiga la final, deoarece se concentrează pe un singur lucru. Știe ce va conta în viitor și investește în acel lucru. Dar cum putem să aducem Hedgehog Concept în business? Și cum îl prezentăm colegilor?
Conceptul Hedgehog în 3 acte
Cercetătorul american Jim Collins, în documentarea pentru cartea Good to Great, a căutat un singur aspect, pe care îl au în comun companiile grozave. Acestea au dezvoltat o înțelegere profundă a 3 aspecte. Iar Jim și echipa sa au organizat aceste aspecte într-o diagramă Venn cu 3 cercuri suprapuse, pe care le-au tradus apoi într-un concept simplu. Așa s-a născut Hedgehog Concept. Nu este o strategie sau un scop, ci mai degrabă o înțelegere a ceea ce-ți face business-ul să strălucească în comparație cu alți competitori. Iar această înțelegere îți va da o perspectivă asupra proiectelor pe care să le dezvolți și echipei tale. Pentru a aplica acest concept în business, trebuie să-ți pui 3 întrebări:
- La ce excelează afacerea mea sau la ce poate deveni cea mai bună? (cel mai bun atribut)
- Din ce generează cele mai multe venituri? (motorul economic)
- Care este scopul companiei, care motivează oamenii? (pasiune)
I. Cel mai bun atribut
Care este acel aspect la care business-ul este cel mai bun sau la care poate deveni ușor cel mai bun? Pentru a înțelege la ce este bun business-ul, trebuie să înțelegi și ce nu faci bine. Poți crede că dacă diversifici ofertele, vei avea mai multe surse de venit. Însă poate nu faci altceva decât să consumi energia echipei în prea multe direcții și prin această abordare să afectezi imaginea brandului. Contează să identifici acel ceva care este doar al tău, pe care știi să-l gestionezi cel mai bine. Jim Collins arată în cartea sa, Good to Great, că a fi foarte bun la ceva nu este același lucru cu a avea o competență de bază și a face acel ceva de zeci de ani.
II. Motorul economic
Cel de-al doilea aspect din Diagrama Venn este cel economic. Ce este profitabil în afacerea ta? Dacă nu-ți vine instant răspunsul îl poți descoperi folosindu-te de următoarele întrebări adiționale:
- Pentru ce sunt dispuși să plătească clienții tăi?
- Pentru ce plătesc ei în prezent?
- Cum plătesc ei în prezent?
- Cum ar prefera să plătească?
- Cât de mult contribuie fiecare flux de câștiguri la veniturile totale ale companiei?
„Dacă ai putea alege un profit per X, pentru a crește în timp, care X ar avea cel mai mare și mai durabil impact asupra situației financiare a companiei?”, întreabă Jim Collins în Good to Great. Fiecare afacere trebuie să-și descopere „motorul” său. Spre exemplu, Southwest Airlines și-a stabilit profitul per aeronavă, luând în calcul mai mulți factori precum prețuri, frecvența zborurilor, loialitatea clienților. A implementat profit sharing-ul pentru angajați și promovarea unei culturi a ownership-ului, contribuind la creșterea loialității colegilor și la rate mai mici de fluctuație.
III. Pasiunea
Cercul pasiunii din diagrama Venn se referă la „De ce-ul” companiei, la scopul său nobil. Gândește-te ce ar determina oamenii tăi să se ridice din pat dimineața. Când au pasiune pentru munca pe care o fac, vor fi perseverenți și asta se va reflecta automat și-n business. Observă și discută cu ei pentru a afla: care sunt subiectele și activitățile care le oferă cea mai mare bucurie? Scopul companiei îi inspiră? Care sunt activitățile care le-ar lipsi cu adevărat, dacă ar fi să le oprească?
Esența conceptului Hedgehog este să găsești intersecția dintre: a fi mai bun decât oricine altcineva, profit și scopul nobil al companiei. Conform cercetărilor efectuate de Jim Collins și de echipa sa, odată ce afli cum se suprapun toate cele 3 aspecte, ai informațiile necesare pentru a ști pe ce să te concentrezi în viitor pentru a dezvolta afacerea sau echipa. Totul este să înveți arta simplității, de la arici și să ai o viziune bine documentată pentru a crea un obiectiv clar pentru organizația ta.
Ți-a plăcut articolul despre Hedgehog Concept? Citește și: