invatamant dual BookLand
Focus

Învățământul dual, șansa tinerilor din rural la o carieră lângă casă

Află povestea Campusului BookLand din Vulturești de la Mihaela Petrovan!

Cu o viziune curajoasă asupra viitorului educației din mediul rural, Asociația BookLand a demarat un proiect unic în România – un campus profesional dual în Vulturești. Scopul? Formarea unor tineri bine pregătiți pentru piața muncii locale. În acest interviu, Mihaela Petrovan, președinte BookLand, explică cum învățământul dual răspunde nevoilor reale ale elevilor și contribuie la revitalizarea comunităților.

 

Mihaela Petrovan - Campusul BookLand

Mihaela Petrovan, președinte BookLand

 

Cum a luat naștere ideea campusului profesional din Vulturești? Ce te-a inspirat să începi un astfel de proiect? Și de ce tocmai în Argeș?

Am împărtășit un vis cu mii de copii de la sat: acela ca ei să aibă școli ca la oraș (un vis, de altfel, împlinit). Așa am ajuns să țintim cât mai sus, în numele bunăstării generațiilor ce vin din urmă. În 2020 am început să renovăm și să dotăm școli în mediul rural, iar în numai 4 ani am reușit să transformăm 80 de școli și grădinițe de la sat, din 70 de comunități rurale din toată țara. Sub îndemnul „Împreună CONSTRUIM oameni” am adus laolaltă sute de companii din mediul privat, autorități locale, profesori și părinți care și-au dat mâna pentru a înfrumuseța școlile și pentru a le oferi copiilor o șansă la o educație de calitate în clădiri sigure, moderne și prietenoase. După acești 4 ani, rezultatele sunt vizibile: 15.000 de copii care merg cu drag la școală, au rezultate mai bune la învățătură și premisele unei vieți împlinite! 

Ne-am dat seama, însă, că e nevoie să facem un pas în plus. Pentru că școlile și grădinițele reparate și îmbunătățite nu sunt de ajuns pentru a eradica sărăcia și neșansa copiilor care nu cunosc altceva decât greul de-acasă. Am înțeles că riscăm, în ciuda tuturor eforturilor noastre, să nu venim cu soluții care să aibă efect pe termen lung. De aceea, am început să construim primul nostru Campus Preuniversitar Profesional în sistem dual, în satul Vulturești, județul Argeș și ne-am propus să-l inaugurăm în 2025. Este primul astfel de Campus din România rurală. Acolo unde este cea mai mare nevoie ca educația să se întâlnească în mod direct cu dezvoltarea economică sustenabilă, pentru a le asigura tinerilor locuri de muncă, stabilitate și un nivel de trai mai bun.

Altfel, vom rămâne cu satele pustii… Atât de goale și îmbătrânite încât, probabil, în câțiva ani nici copii de înscris în școlile pe care le-am renovat nu s-ar mai fi găsit cu una-cu două. De ce? Pentru că neajunsurile îi fac pe tineri să abandoneze școala după clasa a VIII-a, pentru a se angaja ca zilieri în sat sau în străinătate. Pentru acești copii am simțit că este obligația noastră să facem ceva concret, să venim cu soluții ancorate în nevoile și realitatea lor. Așa ne-a venit ideea să construim Campusul BookLand în Argeșul rural, unde vom înscrie elevii de pe raza satului Vulturești (și încă vreo 50 de kilometri jur-împrejur) încă din clasa pregătitoare. Îi vom prelua pe copii de la 6 ani și îi vom învăța pe întreg parcursul școlar, primar, gimnazial și liceal/postliceal, într-un spațiu modern, complet și complex. În plus, îi vom ghida să-și aleagă meseria care li se potrivește, oferindu-le inspirație, încredere în propriile forțe și exemple sănătoase, care să le alimenteze motivația. 

Iar viziunea pe care o avem pentru viitorul acestora este nu doar promițătoare, ci și realizabilă: tinerii absolvenți care vor ieși de pe băncile Campusului BookLand vor putea intra pe piața muncii imediat după finalizarea studiilor, ceea ce reprezintă un avantaj extraordinar și o reală șansă la o viață mai bună. Mai ales pentru că noi îi pregătim pentru companiile din județul lor și pentru cele mai căutate și bine plătite meserii de pe piață, oferindu-le și șansa de a rămâne în comunitate, aproape de familie. În felul acesta, contribuim la formarea unei generații de specialiști în diferite domenii. Am ales Argeșul pentru că este un județ puternic, dar cred că poate să fie și mai puternic dacă îl vom dezvolta împreună. Autoritățile și întreaga comunitate din Vulturești au dovedit o receptivitate extraordinară în fața acestei inițiative; ne-au primit cu brațele deschise și ne-au însoțit, cu o mare bunăvoință, încă de la început. 

 

Harta Romania scoli renovate BookLand

Harta României cu școlile renovate de BookLand

 

Cum ți-ai imaginat inițial acest proiect? S-au schimbat planurile sau viziunea pe parcurs? Care sunt principalele provocări întâlnite de la lansarea lui și cum le-ai depășit?

Mi l-am imaginat ca pe un loc unde niciun copil să nu se simtă sărac sau condamnat la neșansă, indiferent de situația pe care o are acasă! Imaginați-vă că sunteți din nou la școală și că vine, în fiecare dimineață, un autocar să vă ia și să vă ducă în campus. Purtați o uniformă curată și frumoasă și nu aveți nevoie de ghiozdan. Rechizitele, pe care tot noi le asigurăm vă așteaptă la școală, în dulăpiorul propriu. Coborâți din autocar în curtea campusului, iar micul dejun vă așteaptă la cantină, fiind preparat din produse naturale, unele din propria grădină amenajată în Campus. Alături de personalul nostru, elevii din clasele mai mari se îngrijesc de servirea mesei, iar după ce toată lumea a terminat micul dejun, o nouă zi plină de experiențe folositoare începe în sălile de clasă. După ce se termină orele, ne revedem la masa de prânz tot în cantină, ca apoi să petrecem o oră de muncă practică și să ne facem lecțiile împreună.

Și mi-am mai imaginat ceva: un univers școlar cu profesori care să predea după o programă modernă pentru a forma specialiști pe certificările solicitate de agenții economici din județ. Mi-am dorit să clădim un centru educațional dotat cu toate spațiile și facilitățile necesare pentru cei peste 300 de elevi care vor învăța aici: cu săli de clasă în mijlocul naturii, ateliere de lucru, laboratoare, bibliotecă, sală de spectacole, spații pentru activități sportive, amfiteatru în aer liber, spații de relaxare, mini-fermă, cantină, brutărie, spălătorie, livadă, grădină de legume și solar. De la idee la implementare au venit înspre noi numai sugestii constructive. În punctul în care ne aflăm, de pildă, vrem să ne aliem cu alți promotori din regiune ai sistemului dual de învățământ, ca să fim și mai aproape de performanța visată.

Provocări? Mă rezum, deocamdată, la a spune că oamenii nu cred până nu văd. Unora dintre părinți parcă nu le vine să creadă că noi chiar ne dorim să facem asta pentru copii. Alții se întreabă de ce nu ne-am propus să asigurăm și cazare în Campus. Le explicăm că e important că elevii să rămână alături de familie, mai ales că prin bursa pe care o primesc, fac practică în sistemul dual și contribuie și ei la cheltuielile lunare. Pentru toată lumea e mai bine așa, având în vedere derapajele adolescenței, tentațiile, înstrăinarea de cei dragi.

 

Cum arată pentru tine „educația de mâine”? Unde se află România acum și unde îți dorești să o vezi?

Meseria este și rămâne brățară de aur. Tendința e clară. Tinerii vor o balanță corectă între locul de muncă și viața personală. Nu o spunem noi, ci studiile realizate în ultimii ani. Gen Z nu mai este interesată doar de teorie și nici carieriști nu se mai văd acești tineri, căci sunt pragmatici și își doresc eficiență maximă. Vor să muncească având un program bine definit, pentru a obține un venit stabil, din care să se întrețină. Educația de mâine este educația în sistem dual. E o reformă care se impune de la sine, pentru că suntem într-un colaps evident. Să ne uităm doar la dezechilibrele actuale din piața muncii. Noi ne dorim să pregătim muncitorii calificați de care România are nevoie și vom transforma învățământul profesional, implementându-l unde-i șade mai bine – la sat, având parteneriate cu agenții economici din Argeș cărora le vom pregăti viitorii angajați. Vrem să devenim cel mai bun formator de muncitori calificați în învățământul dual și să asigurăm cea mai mare rată de retenție, de peste 75%, a absolvenților la agenții economici parteneri. Suntem siguri că vom reuși acest lucru tocmai pentru că ne vom ocupa de elevi de la vârste fragede, iar în cei 12-13 ani petrecuți împreună – prin grija și atenția acordate – vom avea timp să-i descoperim și mentorăm pe acești tineri, să le formăm caractere puternice și să-i îndrumăm în carieră. 

 

Mihaela Petrovan BookLand

 

De ce ai optat pentru învățământul dual în locul unui model educațional clasic? Ce avantaje aduce acesta tinerilor? 

Am optat pentru învățământul dual pentru că, de câțiva ani buni deja, activitatea Asociației BookLand gravitează în jurul nevoilor pe care le au tinerii de la sat, iar ceea ce ne-a preocupat cel mai mult a fost că ei să aibă acces la o educație de calitate (văzându-i că sunt capabili și dornici să răzbească în viață). Așa că ei trebuie să-și recapete încrederea că vor reuși aici, în țara și în comunitatea lor, prin forțe proprii, dar și cu implicare și ghidaj din partea noastră, a adulților. Dacă cei de la oraș consideră că au „picat” la profesională, pentru tinerii din mediul rural să-și folosească îndemânarea și să învețe într-o școală în care au totul gratuit (transport, mâncare, uniforme, rechizite) și care le asigură burse, meserii căutate și locuri de muncă garantate înseamnă ceva. Din păcate, învățământul tradițional a generat o penurie de muncitori cu adevărat calificați pe zona ocupațiilor care ar avea, de fapt, o mare cerere în piață. Să nu uităm acest aspect: un muncitor calificat nu va fi niciodată șomer. 

 

Cum crezi că învățământul dual poate contribui la reducerea șomajului în rândul tinerilor din România?

Călăuziți corect pentru a-și urma vocația, tinerii muncesc cu pasiune, câștigând nu doar bani frumoși, ci și respectul comunității de care nu mai sunt nevoiți să se rupă. Și le oferim această garanție cu sprijinul investitorilor locali. Absolvenții noștri vor fi, practic, brațele de fier ale întregului concept la care lucrăm și vor reprezenta viitorul în business-urile operatorilor economici din zonă, care înțeleg importanța investiției în formarea profesională a angajaților. Cea mai bună investiție pe care o poți face este investiția în oameni. Și ce se întâmplă atunci când companiile aleg să îi susțină pe tineri și să creadă în potențialul lor? În loc să emigreze sau să muncească cu ziua prin sat, ei învață o meserie, devenind un exemplu. 

 

Cum este învățământul dual privit în alte țări și unde se situează România în acest context?

Învățământul dual nu este un experiment. Sunt state în care acest model de școlarizare se bucură de o mare recunoaștere și unde are, deja, o tradiție îndelungată. În Germania, de pildă, sunt peste 300 de specializări, rata de angajare a absolvenților este de 90% și 500.000 de persoane obțin anual certificatul de competențe profesionale. În Elveția, liceenii își aleg specializarea preferată și sunt încurajați să își caute și să semneze contractul de muncă cu firma la care doresc să se angajeze. În Austria există programe similare pentru orice grupă de vârstă, nu doar pentru absolvenții de gimnaziu. Ce încerc să spun este că au testat alții, înaintea noastră, acest sistem, iar el și-a dovedit eficiența. Nu are sens să reinventăm roata… doar s-o eficientizăm. Ce altceva am putea face, atât timp cât tinerii și-au pierdut încrederea în sistemul de învățământ tradițional? Ce pot face când ies de pe băncile școlii, în condițiile în care la sat 50% dintre ei renunță la studii după clasa a VIII-a? Când, de fapt, putem pregăti specialiști în adevăratul sens al cuvântului. Iar de acest aspect se vor ocupa atât profesorii, special aleși pentru a preda în campusul nostru, cât și maiștrii de practică. Implementăm, așadar, nu formula nemțească a Dualului (pentru că acest sistem de acolo este inspirat), ci o formulă românească, prin felul în care îi creștem pe copii. Cu respect pentru muncă și cu dragoste pentru comunitatea în care s-au născut și în care noi vrem să rămână că oameni prosperi și împliniți. 

 

Care sunt meseriile pentru care elevii vor fi pregătiți în campusul de la Vulturești? Dar adulții pentru ca am înțeles că și ei vor fi vizați de o parte a proiectului?

Acest campus va fi diferit față de tot ce s-a făcut până acum în România în învățământul dual. Pentru că la noi copiii vor fi înscriși încă din ciclul primar. Vor deveni elevi în Campusul BookLand din primul an de școală, iar pe parcursul ciclului primar și gimnazial îi vom încuraja nu doar să învețe carte, ci și să-și descopere chemarea și aptitudinile. Și totul treptat, căci vor avea timp să afle, să testeze, să înțeleagă ce li se potrivește, mai întâi trăgând cu ochiul prin ateliere și laboratoare, acolo unde îi vor vedea meșterind pe cei mai mari decât ei, iar apoi făcând practică la rândul lor, ca elevi ai claselor de dual. Știm sigur că, din campusul nostru, vor ieși mecanici auto excepționali, electricieni profesioniști, patiseri pasionați sau lucrători comerciali dedicați. Iar lista poate continua, desigur, în funcție de parteneriatele pe care le vom stabili cu operatorii economici din regiune în următoarele luni, companii care apoi vor recruta din rândul absolvenților BookLand. Și, de ce nu, tot în campus vom avea șansa de a-i descoperi și pe următorii  artiști, teoreticieni sau inventatori, iar elevii care dovedesc aptitudini pentru o astfel de carieră vor fi încurajați să-și urmeze vocația și ajutați să urmeze studii universitare de profil, chiar dacă acest lucru presupune un parcurs diferit. Trebuie doar să avem încredere în potențialul copiilor din mediul rural. Iar referitor la adulți, da, și ei vor fi integrați în Campusul BookLand, pentru că acest loc în sine va fi un important generator de locuri de muncă pentru oamenii din comunitate. 

 

Campus BookLand

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Cât de important e să schimbi perspectiva tinerilor asupra meseriilor? Cum facem meseriile să fie din nou „cool”?

Fiecare dintre noi are puterea să fie schimbarea în bine pe care ne dorim să o vedem în lume. La BookLand, acest bine înseamnă să ne implicăm activ pentru a ajuta copiii să continue să învețe, să se dezvolte, să îndrăznească să fie cine vor ei să fie, fără a se mai lua după vechea percepție potrivit căreia reușita în viață stă într-o haină predilectă, ca roba de avocat sau halatul medical. Poți să fii ce visezi tu să fii devenind, totodată, cel mai bun din breasla ta și, bineînțeles, un om respectat și împlinit (un sculer-matrițer de excepție, un cofetar admirabil, un croitor excelent, orice!). Este o responsabilitate în care credem, pentru că formarea profesională a tinerilor este cea mai sigură investiție în viitorul nostru, ca societate. O să va dau un exemplu: oare câte vieți n-a urâțit urmarea unei căi profesionale impuse forțat? În Campusul BookLand, tinerii se vor îndrăgosti de meseria pe care vor ajunge să o practice, pentru că aceasta va fi cea care li se va potrivi mănușă. Practic, va fi cool să trăiești din pasiunea pe care o ai!

 

Cum pot companiile să se implice?

Avem alături sute de companii și antreprenori inimoși care văd în educație o prioritate, iar acest sprijin financiar de care beneficiem ține în mișcare toate proiectele Asociației BookLand. Nu costă nimic redirecționarea a 20% din impozitul pe profit înspre misiunea educațională pe care o dedicăm tinerelor generații, iar oamenii de la cârma companiilor au înțeles asta. Iar misiunea noastră educațională nu se rezumă la mediul rural. Avem și alte proiecte educative, cum sunt rubricile de conținut Gânduri adolescentine, un serial animat despre problemele cu care se confruntă adolescenții sau Inspiraționalul în care sunt dezbătute multe subiecte de interes și de cultură generală. Un alt proiect îndrăgit, Întâlnirile BookLand Evolution, le oferă liceenilor cu rezultate excepționale ocazia de a întâlni personalități de top din diferite domenii. Sunt, zicem noi, întâlniri decisive care pot determina îmbrățișarea anumitor cariere. Tot pentru copii organizăm și Taberele Coolturale BookLand, un mix echilibrat de experiențe distractive și educative în mijlocul naturii, pe care avem în plan să le organizăm, de anul viitor, și în campusul din Vulturești. De asemenea, avem în derulare un nou program: Bursele BookLand, prin care susținem excelența în educație și oferim 3 burse în valoare de 35.000 euro fiecare, pentru 3 elevi excepționali de la sat care s-au remarcat prin rezultatele obținute la învățătură. Acestor tineri le vom acoperi integral cheltuielile cu transportul, cazarea, masa, rechizitele și alte cheltuieli pentru următorii 7 ani de studiu, la liceu și facultate. Și-apoi mai sunt multe alte proiecte pe care le punem la cale alături de ambasadorii BookLand. Spre exemplu, în această toamnă am lansat un Curs de actorie coordonat de actrița și ambasadoarea noastră, Adriana Trandafir, pentru elevii din județul Dâmbovița, acolo unde am renovat în 2023 o școală, în satul Iedera de Jos.

Așadar, din punctul meu de vedere, banii devin o consecință a valorii și muncii noastre, iar cei care ne sprijină cauza o fac pentru că așa simt. Pentru că au fost acolo, poate chiar în poziția copilului de la sat sau poate că-și doresc să contribuie la reclădirea unei societăți cu adevărat educate. 

 

Crezi că există un „efect de domino” în educație? Cum poate un mic gest din partea unei companii să schimbe totul?

Tot ce am realizat noi până acum se datorează în proporție covârșitoare mediului privat de afaceri, care ne stă alături. Atunci când suntem uniți putem muta munții din loc. Și vă pot da cel mai bun exemplu. Prin mobilizarea mediului privat și a autorităților locale, am reușit în ultimii 4 ani să renovăm și dotăm 80 de școli și grădinițe din mediul rural, transformând aceste unități pentru învățământul dual în spații moderne, unde elevii să se simtă bine, protejați și respectați. N-a fost ușor, dar am înțeles că prin eforturile noastre le oferim copiilor din satele României șansa la o educație de calitate. Și dacă BookLand, un simplu ONG, poate schimba destinul a peste 15.000 de elevi în numai câțiva ani, gândiți-vă cât de mult bine putem face cu toții, dacă înțelegem că fiecare dintre noi are puterea să fie un catalizator pentru schimbare. 

 

Cum crezi că un campus profesional de acest tip poate schimba perspectiva tinerilor asupra educației și carierei?

Copiii din campusul BookLand vor crește cu această nouă perspectivă și vor înțelege că au aceleași șanse pe care le are un elev de la oraș. Elevii noștri vor ști că au posibilitatea să studieze după o programă modernă și să se formeze profesional într-un centru educațional, din care nu le va lipsi nimic. Dacă prin acest Campus reușim să readucem la viață satele, să știți că am da șansa renașterii unor comunități de la care am putea să învățăm cum să ne întoarcem la un trăi mai simplu și fericit. Oamenii de la sat știu să lucreze pământul, își cunosc flora și fauna locală, știu să țeasă, să pună murături, să facă zacuscă adevărată cu legume adevărate, pe care și le cresc în propria grădina. Ei pot trăi cu ceea ce produc, indiferent de cât de scump ar deveni traiul, de pildă, pentru cei de la oraș. Visul meu este ca aceste două Românii să-și dea mâna, să se cunoască mai bine, să se sprijine. E important să ne prețuim tradițiile și tot ceea ce ne face să fim unici, autentici. Și să nu uităm cine suntem. 

 

Crezi că acest model de campus poate fi replicat și în alte regiuni din România?

Ne-am propus că primul nostru campus, cel pe care am început să-l construim în satul Vulturești, să fie inaugurat în anul 2025. Iar experiența și bunele practici pe care le vom dobândi în județul Argeș vor constitui temelia pe care vom clădi ulterior o rețea națională, pentru că începând cu 2026 – 2027 vom începe să construim campusuri și în alte regiuni, astfel încât în următorii ani să acoperim practic fiecare județ. Așa că, da, visam să creăm un sistem durabil și sustenabil care să facă atractiv învățământul profesional dual și să redea valoarea României rurale. Este o soluție viabilă de a-i păstra pe tineri în țară, contribuind la creșterea economică a zonelor din care provin, oferind astfel satului românesc șansa de a prospera. 

 

Ce feedback ai primit până acum despre acest proiect?

Deși acum suntem onorați să primim sprijinul a peste 900 de companii din mediul privat, la începutul programului de renovări de școli (când nimeni nu ne dădea șanse să reușim) lipsa fondurilor a fost un impas care a cerut multă creativitate în gestionarea resurselor. Nu o dată am fost puși în situația de a caută soluții pentru situații neașteptate. Din fericire, autoritățile argeșene ne susțin 100% în acest proiect, ne împărtășesc viziunea, iar comunitatea din Vulturești ne este alături.

Poate cel mai mare impediment rămâne totuși mentalitatea oamenilor în ceea ce privește educarea și formarea profesională a tinerilor, în special în locurile unde situația economică precară a umbrit progresul timp de generații. Ce o să va spun, în continuare, mă întristează teribil, însă trebuie să vorbim despre această realitate și să spunem lucrurilor pe nume. Am făcut recent un studiu (alături de echipa de sociologi de la Unlock Research & cu sprijinul partenerului nostru, Leroy Merlin) în satele din județul Argeș, pentru a înțelege cum trăiesc oamenii din zonă în familiile lor, în casele și gospodăriile lor și cum văd ei relația cu educația și școală. Ce visuri, temeri, ambiții, frustrări au acești oameni care sunt, de fapt, părinții copiilor pe care noi îi vom educa în Campus. Nu puțini au fost cei care au spus că-și doresc un viitor mai bun pentru copiii lor și că aceștia trebuie „să se țină de școală”, pentru că ei n-au făcut-o și regretă amarnic. Și li se pare uluitor că cineva ar vrea să ofere ceva, să construiască ceva pentru copiii lor, fără să le ceară nimic în schimb… Am înțeles, încă o dată, dacă nu ne era deja clar, că România rurală nici măcar nu mai îndrăznește să viseze.

 

Ce obiective ți-ai propus pentru următorii 3-5 ani în ceea ce privește dezvoltarea și creșterea acestui proiect?

Vor fi cu siguranță o multitudine de activități și parteneriate pe care le vom derula pentru funcționarea Campusului. În plus, ne-am propus ca, în anii următori, cu sprijinul autorităților și agenților economici interesați să angajeze muncitori calificați, să le oferim familiilor de români din diaspora care doresc să se întoarcă în țară șansa la repatriere, reconversie profesională și educație. Locuind în spațiile puse la dispoziție de primăriile locale, românii se vor putea (re)califica profesional pentru meseriile care sunt la mare căutare în regiune, în timp ce copiii lor vor învața din nou în limba română, în campusul nostru. În plus, dacă cel puțin un membru adult al familiei va urma cursurile teoretice și practice recomandate de noi (asigurate și suportate de asociația noastră pe o durată de 6-12 luni, cu practică aferentă), asigurăm un beneficiu suplimentar, adică un venit minim garantat pe o durată de cel puțin 12 luni. Finalizarea cursurilor va presupune, în mod evident, angajarea la agenții economici parteneri.

 

Cum vezi evolutia pieței muncii în raport cu educația profesională și meseriile pentru care tinerii vor fi pregătiți?

Cred că ne vom putea mândri, în scurt timp, cu adevărați profesioniști în mai toate sectoarele în care există cerere pe piața muncii. Vom învăța să îi apreciem pe meșteri la adevărata lor valoare și vom ști să le prețuim munca pentru că, nu-i așa, am văzut cu toții cum se lucrează cu oameni care nu sunt îndeajuns de bine pregătiți. Însă munca tinerilor calificați va fi foarte bine plătită și asta pentru că ei ajung să-și exercite meseria deja temeinic pregătiți de pe băncile școlii. Nu vor mai ști doar teorie, ci și practică. Iar atunci când aceasta din urmă se împletește cu educația și cu spiritul autogospodăririi, vom trăi într-o lume mai bună (din toate punctele de vedere). 

 

Care crezi că este cea mai mare schimbare pe care o poate aduce acest campus în sistemul educațional din România?

Vom demonstra că, dacă uneori teoria ne omoară cu zile, practica ne ține în viață tot timpul și în multe, multe circumstanțe și împrejurări. Un copil ghidat să facă lucruri cu mâinile sale, pe lângă o bună coordonare, își va redobândi creativitatea și inventivitatea pe care, din păcate, de prea multe ori sistemul tradițional de învățământ le suprimă. Acest tânăr va fi pregătit să facă față oricăror provocări, pentru că va avea încredere în sine și va ști că totul stă în mâinile sale, și la propriu, și la figurat. Va ști să se bucure de realitate, fără a fi deconectat de la tot ce-i inovator, pentru că va pune buna măsură în toate aspectele vieții. Campusul BookLand înseamnă, pe lângă educație și formare profesională, echilibru, creștere armonioasă și sănătoasă.  

 

Ți-a plăcut articolul Învățământul dual, șansa tinerilor din rural la o carieră lângă casă? Citește și:

Profi, cel mai mare angajator privat de la noi, recunoscut ca Top Employer în România (P)

Ghid complet de salarizare: ce trebuie să știi

Ce evenimente să nu ratezi în noiembrie

Categorii:
FocusInterviu

Managing Editor // Absolventă a Facultății de Administrarea Afacerilor din cadrul Academiei de Studii Economice București a dat în 2008 de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de conținut. Iubește în special interviurile realizate cu lideri, antreprenori și specialiști în HR care-i oferă o altă perspectivă, una extrem de aplicată, asupra pieții muncii.
2 Comments on this post.
  • Mihaela Petrovan
    4 November 2024 at 3:01 pm
    Leave a Reply

    Va multumim din suflet pentru intreaga sustinere!
    Increderea dvs ne onoreaza.
    MP & echipa BookLand

    • Steluța Năstase-Lupu
      7 November 2024 at 4:04 pm
      Leave a Reply

      Bună, Mihaela,

      Noi mulțumim pentru ceea ce faci și pentru informațiile oferite! 🙂

    Leave a Reply

    *

    *

    Sari la: