Cum dezvolți sustenabilitatea și ce impact are în employer branding
90% dintre oamenii care lucrează în companii cu un scop puternic spun că sunt mai inspirați, motivați și loiali, arată un studiu Porter Novelli din 2021. Vestea bună este că numărul companiilor din România care ajută comunitatea prin voluntariat este în creștere, 69% au declarat în 2022 că au astfel de acțiuni, față de 52% în 2021. Vorbim mult despre sustenabilitate, însă sunt puține discuții despre ce înseamnă să fii cu adevărat sustenabil. Cum putem contribui la acele acțiuni durabile pentru business, echipă, comunitate? Ce impact au aceste inițiative în employer branding, afli de la Luiza Dumitru, Communication and Marketing Director la Oscar Downstream, companie de distribuție a produselor petroliere din România.
Cum aplici sustenabilitatea în business
Sustenabilitatea este o temă care revine constant pe agenda ta. În echipa ta probabil se discută despre cât de mult contează în business și despre plusurile pe care implicarea în comunitate le conferă la nivel de imagine, dar și la nivel de rezultate în business. Dar există o reticență în a porni de undeva o campanie de sustenabilitate sau o așteptare tacită ca altcineva să preia inițiativa. Însă schimbarea începe cu fiecare dintre noi și poți face primul pas prin a te documenta și prin a găsi idei care să-ți dea curaj. De exemplu, compania Oscar Downstream este implicată în multe proiecte de sustenabilitate, încă de când acest cuvânt nu era așa de intens pronunțat.
Strategia lor de comunicare se bazează pe 5 piloni de acțiune:
- Oscar pentru educație
- Oscar pentru mediu
- Oscar pentru sănătate
- Oscar pentru angajați
- Oscar pentru comunitate
De curând au lansat și platforma România Tot Înainte, care are în spate tot dorința și nevoia de a fi cât mai sustenabili.
„E o campanie de suflet pe care de-abia ce am scos-o din cuptor, chiar la începutul lunii august am lansat-o. De ce am lansat-o? Pentru că noi credem că sunt foarte multe lucruri de făcut în România și în contextul Jocurilor Olimpice de anul acesta, sportul ne-a arătat cât de multe ne poate aduce și cât de multe valori avem în România. E important să le privim și să le acordăm atenție și sprijin atunci când ne cer. România Tot Înainte poate fi văzut ca un examen de maturitate în compania Oscar Downstream”, spune Luiza Dumitru, Communication and Marketing Director la Oscar Downstream.
În cei peste 23 de ani de când e pe piața din România, echipa Oscar Downstream s-a implicat în foarte multe acțiuni de sustenabilitate, iar ca lider de piață pe zona de business-to-business vrea să arate apreciere comunităților unde au crescut.
Cred că misiunea unui lider de piață este de a da înapoi și de a face comunitatea să contribuie și ea la propagarea fenomenelor.
De ce România tot Înainte?
Dacă ideea de sustenabilitate îți surâde și vrei să-ți implici echipa în acțiuni de voluntariat, merită ca mai întâi să afli mai multe și despre platforma România tot Înainte. Cum a apărut? Ce obiective are? Ce proiecte susține și în ce domenii?
Oscar Downstream derula multe acțiuni în zona de sustenabilitate, însă erau foarte multe acțiuni dispersate. „Am simțit nevoia de o platformă de comunicare care să înglobeze toate aceste acțiuni și mai mult decât atât, să arătăm că este important ca noi, lideri de piață, să luăm acțiune și de ce nu, să fim un exemplu pentru alții”, spune Luiza Dumitru.
Platforma România tot Înainte se adresează companiilor, partenerilor de business Oscar Downstream și ONG-urilor, dar pe termen lung, se gândesc deja la campanii prin care să includă și consumatorii și persoanele fizice care vor să intre în astfel de acțiuni.
Obiectivele sunt măsurabile, scopul este acela de a implica tot mai multe comunități din România: „Ne uităm la cifre și ne dorim să ajungem la cât mai mulți beneficiari. Mergem în comunitățile izolate din centrul și vestul țării, acolo unde oamenii nu au acces la serviciile medicale și unde prevenția medicală este un termen necunoscut”, spune Luiza Dumitru.
Proiectele pentru a aduce binele în educație și mediu
Primele proiecte pe care echipa Oscar Downstream le-a identificat și le-a inițiat sunt derulate împreună cu ONG-uri de renume din România, dar și cu unele aflate la început de drum. Pe zona de educație au încheiat un parteneriat cu World Vision România, pe zona de mediu cu asociația Playouth, alături de care desfășoară un proiect multipremiat, Caravana reciclării creative. Și pe partea de sănătate au plecat la drum cu un ONG mai puțin cunoscut, dar foarte implicat, alături de care desfășoară caravana Sanovan.
Cu World Vision România au pornit susținerea a două proiecte: „Mândru să fiu fermier” și „Vreau la facultate”.
„Am făcut o cercetare și ne-am uitat la context. România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește absolvirea unei facultăți. Sunt foarte mulți tineri, studenți, care își doresc să ajungă la facultate, dar din păcate nu au sprijin financiar. Iar aici, compania pe care o reprezint, a văzut un potențial imens și susținem 30 de tineri să meargă la facultate la Universitatea Babeș–Bolyai din Cluj-Napoca, sprijinul fiind financiar pentru chirie și toate celelalte cheltuieli zilnice, dar și acces la aparatura tehnologică de care ei au atâta nevoie sau ateliere tematice și chiar coaching-uri”, menționează Luiza Dumitru.
De asemenea, echipa Oscar Downstream a rezonat și cu proiectul „Mândru să fii fermier”. De ce? Pentru că agricultura este un pilon foarte important care contribuie la economia României, dar care nu are o imagine prea bună în rândul tinerilor. „Noi suntem lideri de piață pe zona de business to business și credem că e important să ne uităm la agricultură ca la un potențial imens și e momentul să-i dăm o altă alură pentru ca tinerii să o vadă altfel. E o industrie care suferă foarte tare, tocmai pentru că nu mai e atractivă pentru tineri. Un rebranding, o repoziționare e binevenită”, susține Luiza Dumitru.
Un alt pilon al platformei România tot Înainte este proiectul pe care Oscar Downstream l-a derulat împreună cu Asociația Playouth, Caravana reciclerii creative. Proiectul se adresează cadrelor didactice și elevilor din învățământul primar. Ce fac în mod concret? Învață elevii să recicleze creativ și deșeurile iau o altă formă, o formă abstractă a artei.
Ce rezultate aduc campaniile de sustenabilitate socială
Inițiativele de sustenabilitate socială arată partea umană și empatică a companiei, dar, la fel ca în business, contează să aibă rezultate. Să fie durabile. Și rezultatele nu au întârziat să apară. Anul trecut, Caravana reciclerii creative a ajuns în patru județe din țară, iar anul acesta, Oscar Downstream a dublat activitatea, a mers în 8 județe: „Inițial, estimam numărul de beneficiari la peste 75 de mii, dar când am tras linie și am văzut că peste 135 de mii de beneficiari au luat contact cu ceea ce înseamnă reciclarea creativă și, în practică, educarea în ceea ce privește consumerismul”, spune Luiza Dumitru, Communication and Marketing Director la Oscar Downstream.
Rezultatele au venit și din Caravana Sanovan, care merge în comunitățile izolate din centrul și vestul țării, acolo unde oamenii nu au acces la serviciile medicale și unde prevenția medicală este un termen necunoscut. Cu această caravană au ajutat peste 300 de persoane, adulți și copii, din mediile izolate și defavorizate, să aibă acces la serviciile medicale. „În total avem 140.000 de beneficiari ai programului, iar în anii ce vin ne dorim o creștere și să ajungem la cât mai mulți beneficiari. Și desigur, ne dorim să încheiem parteneriate cu cât mai multe ONG-uri, cu cât mai multe companii”, adaugă Luiza Dumitru.
Ce impact au campaniile de sustenabilitate
De multe ori, proiectele de sustenabilitate pot rămâne în stadiul de idei, pentru că nu există inițiative de a le pune în practică. Totul începe de la exemplul personal. Oscar Downstream derulează acțiuni de voluntariat în cadrul companiei.
„România tot înainte pleacă, de fapt, de la noi, din interior și spun asta cu bucurie pentru că îi văd pe colegii mei foarte atenți și interesați de subiect. Ceea ce ne dă speranță, că din ce în ce mai multă lume se gândește la sustenabilitate și la a face lucruri, nu doar la a vorbi și a spune cuvinte. Și asta mi se pare important în momentele acestea, în care vorbim despre importanța employer brandingului, a culturii organizaționale”, spune Luiza Dumitru. Directorul de marketing de la Oscar Downstream pune accent pe mesajele de sustenabilitate pentru că pot fideliza angajații: „Le dai un scop mai mare pentru care să simtă că lucrează, nu doar jobul de zi cu zi”, adaugă Luiza.
Cum poți să te implici ca angajator în campanii de sustenabilitate
Dacă te-am convins și îți dorești să te implici în platforma de comunicare România Tot Înainte, tot ce trebuie să faci este să accesezi site-ul romaniatotunainte.ro. O dată ce vezi ce își propune această platformă și cum pune lucrurile în mișcare vei simți dorința de a te implica în a face bine în România alături de echipa ta. Următorul pas este să contactezi oamenii care au inițiat această platformă. „Ne dorim să atragem cât mai mulți parteneri, companii, ONG-uri, societatea civilă, persoane fizice, în toate acțiunile pe care le derulăm”, spune Luiza Dumitru.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
Cum să deprinzi și să exersezi cele mai bune practici de leadership