Care ar trebui să fie prioritățile pentru 2024
Când ai un țel orientat spre acțiune, mai degrabă, decât o misiune abstractă, dai colegilor energie și motivație să-l urmeze. Este povestea Grupului Lactalis România, care a înțeles că pentru a fi lider în industrie este esențial să-și concentreze atenția asupra oamenilor și să dea sens activității lor. Cum investesc în oameni și ce și-au propus pentru 2024 îți spun Ana Cambei, Talent Manager, și Alina Ghiță, HR Director Grup Lactalis România.
Care sunt cele mai importante obiective pe care Grupul Lactalis România le-a atins în 2023 la nivel de recrutare, motivare, formare?
Ana Cambei: 2023 a fost un an intens, provocator, dar plin de reușite și schimbări pozitive în cadrul Lactalis România, dar și la nivel global. În anul care tocmai a trecut, Lactalis a împlinit 90 de ani de existență, aniversare care nu putea trece oricum. Cu acest prilej, ne-am definit strategia pe următorii 10 ani, dar ne-am rafinat și misiunea, respectiv obiectivele. Unul dintre cei 4 piloni ai strategiei noastre vizează oamenii, astfel că ne-am concentrat atenția la fel, sau poate chiar mai mult, asupra colegilor noștri, așa cum ne concentrăm asupra volumelor de producție, vânzărilor etc. Până la urmă e firesc să fie așa, deoarece ei sunt cei care reușesc să pună zilnic pe mesele românilor produsele atât de apreciate, contribuind la menținerea poziției noastre de lider al industriei.
În 2023 am rulat al doilea sondaj de opinie în rândul angajaților 100% digital, la care ne-am bucurat de o rată de participare de 89%. Am vrut să auzim vocile tuturor colegilor (2.000), iar aceștia au fost dornici să contribuie cu feedback și idei, lucru care ne bucură, răspunsurile lor oferind multe oportunități de dezvoltare în 2024.
Totodată, am pregătit terenul pentru a lansa o platformă de comunicare internă, care va oferi tuturor posibilitatea să fie în contact cu ceilalți colegi, indiferent de rolul pe care îl au în companie. Astfel vom celebra reușitele (ex. oferirea de kudos, postarea de anunțuri interne, organizarea unor concursuri etc.), dar vom avea totodată și un canal prin care să putem oferi feedback constant.
În ceea ce privește formarea și investiția în dezvoltarea angajaților, creștem în fiecare an semnificativ bugetul alocat și rafinăm împreună cu liderii de echipe programele pe care le oferim, având parteneriate cu cei mai apreciați furnizori și traineri din România. De asemenea, ne bucurăm în fiecare an să includem colegii în proiecte și programe de tip academii la nivel internațional, dar și programe de tip Erasmus, prin care tinerii au ocazia timp de câteva luni să lucreze și să experimenteze într-o altă țară din cadrul grupului.
Menținând atenția pe angajați și dezvoltarea acestora, am reușit și în 2023 să avem o rată de promovare internă foarte bună, lucru care ne bucură, fiind o situație „win-win”.
În contextul în care lucrurile se schimbă cu viteza luminii, cum vă stabiliți obiectivele la nivelul companiei? Care sunt obiectivele echipei de HR pentru 2024?
Alina Ghiță: La nivel de companie avem un „țel orientat spre acțiune” mai degrabă, decât o misiune abstractă. Suntem pragmatici și nu ne mulțumim cu bunele intenții, ne plac rezultatele mai degrabă decât declarațiile mărețe. Astfel, obiectivele noastre derivă din țelul nostru, care este acela de a cultiva un viitor responsabil, prin angajamentul de a oferi cele mai bune produse lactate, în parteneriat cu unitățile teritoriale locale.
În 2024 ne vom concentra resursele pentru a dezvolta abilitățile de leadership printr-un program care este mult mai complex decât o academie, pentru că vom avea o abordare holistică, care vizează și cultura organizațională. De asemenea, anul acesta vizăm o mai bună poziționare a brandului de angajator #lactalisexperience, dar și digitalizarea tuturor proceselor de resurse umane. Pe plan extern, ne pregătim să lansăm un nou site care va oferi candidaților o experiență plăcută, dar avem în agendă și evenimente, și proiecte locale în celelalte orașe din țară, pentru a fi conectați atât online, cât și fizic cu potențialii viitori colegi.
Ce inițiative aveți pentru a forma colegii pentru provocările viitorului?
Ana Cambei: Fiind un grup industrial, la noi în fabrici putem spune că este deja viitorul.☺ De exemplu, fabrica din Oiejdea, din județul Alba, este complet automatizată și computerizată, practic niciun angajat nu atinge și nu manipulează laptele materie-primă sau produsele procesate. Computerele controlează și urmăresc în timp real toți parametrii de procesare. Iar de curând avem și roboți în zona de ambalare. În aceeași direcție este și divizia de supply chain, în care investim foarte mult în automatizare și pregătirea colegilor pentru adaptarea la noi sisteme.
Colegii noștri sunt constant expuși tehnologiei și pregătiți prin programe dedicate industriei, atât teoretice, cât și practice. Investim intens în abilități tehnice, dar și soft/interpersonale și oferim colegilor șansa de a „testa” un alt rol, atunci când avem poziții vacante, oferindu-le mereu prioritate în procesele de recrutare și selecție. Totodată, anual pregătim planurile de succesiune, efectul fiind cel de cascadă, la fel și oportunitățile de dezvoltare și promovare.
Ce planuri aveți pentru a atrage și tinerii din Gen Z?
Alina Ghiță: Ne pregătim intens pentru generația care a intrat recent pe piața muncii și deschidem porțile liceenilor și studenților, cu programe de practică în cele 5 județe principale în care activăm: Alba, Harghita, Covasna, Suceava, București și Ilfov. Cum am menționat anterior, digitalizăm foarte mult și implementăm canale și instrumente prin care angajații să simtă că fac parte dintr-o comunitate cu idei, pasiuni și valori comune, pe care le pot împărtăși. De asemenea, avem o platformă de e-learning care a fost premiată de curând la nivel internațional și care pune la dispoziție resurse nenumărate, cu acces nelimitat, inclusiv 13 limbi străine cu practică live online ghidată. Iar din 2024 vom investi și mai mult decât în trecut în formarea colegilor prin programe de tip mentoring, pentru că știm cât de important este pentru cei din generația Z să fie ghidați și inspirați de mentori valoroși.
Ce v-ați propus în 2024 pentru a îmbunătăți interacțiunile cu actualii și viitorii colegi, de la onboarding până la exit-interview?
Ana Cambei: Lactalis este o afacere de familie ce oferă produse sănătoase și gustoase, care aduc oamenii împreună. Așa ne descriem în câteva cuvinte și această descriere a pornit din interior, avem un țel comun, suntem ambițioși, dar valorificăm simplitatea și apreciem implicarea. Avem grijă ca aceste 3 valori (ambiție, implicare, simplitate) să fie remarcate și apreciate încă de la interviul de angajare, pentru că în acest fel știm că va fi o colaborare fructuoasă și pe termen lung. Procesul nostru de recrutare are de obicei 4 etape (interviu, testare, interviu final, ofertare), pentru că ne dorim să fie simplu și eficient pentru ambele părți, iar primul interviu îl derulăm de obicei online. Odată ce ni s-a alăturat un nou coleg, îl întâmpinăm cu un kit de bun venit și avem grijă să aibă parte de o perioadă de acomodare și asimilare cât mai eficientă. În funcție de rol, interacționează cu toate departamentele relevante activității, iar pentru o mai bună înțelegere a business-ului vizitează fabricile și depozitele noastre. De asemenea, există programe de induction la nivel internațional. În funcție de departamentul în care noul coleg activează, în primele 6-12 luni are oportunitatea de a vizita alte țări în care avem activitate sau sediul central din Franța, Laval. Iar când vine timpul pentru o schimbare, avem grijă să ascultăm cu atenție
feedback-ul în cadrul exit interviului și completăm discuțiile directe cu un formular online, oferind astfel mai mult confort colegilor care preferă mesaje scrise.
Ți-a plăcut articolul „Care ar trebui să fie prioritățile pentru 2024”? Citește și:
Fericiți cei care nu trag la țintă legați la ochi, învârtindu-se
Ce planuri de extindere a echipelor au angajatorii la început de 2024