10 aspecte care erodează încrederea în lider
Ai auzi vreodată un om care să zică „Nu am încredere în tine, dar aleg să te urmez”? Nici eu. Iar dacă va decide totuși să o facă nu va fi neapărat de bunăvoie, ci silit de niște împrejurări. De aceea, e important să câștigi încrederea oamenilor, să fii liderul pe care își doresc să îl urmeze și să încerci, pe cât posibil, să nu cazi în capcanele care o pot fisura!
Încrederea se câștigă greu și se pierde ușor este aproape un clișeu. Ce nu auzi în schimb prea des este că încrederea nu poate fi oarbă, nu este garantată de o titulatură, se poate clătina în timp, dar poate fi și recâștigată. Ca lider trebuie să știi care sunt aspectele care pot fisura încrederea oamenilor în tine pentru a nu comite aceeași greșeală în repetate rânduri.
1. Cuvintele și acțiunile tale nu se aliniază
De fiecare dată când spui ceva și faci altceva, oamenii simt că le-ai trădat încrederea pe care au învestit-o în tine. Și asta este valabil nu doar în relațiile dintre lideri și echipele lor, ci și în orice altă relație, profesională sau personală. Când nu te poți baza pe cineva, devine dificil să ai încredere în acea persoană și ajungi să nu o mai iei în serios. Iar dacă oamenii nu mai cred în tine, nu te mai urmează, cel puțin nu că așa simt, ci mânați de motive precum siguranța financiară.
2. Întotdeauna prezent, niciodată disponibil
Programul pe care îl ai reflectă prioritățile și valorile tale. Dacă ești mereu prins în ședințe și nu ești disponibil pentru echipa ta, transmiți mesajul că nu îți pasă de ei. Ei bine, lucrurile nu sunt doar albe sau negre și poate nu asta simți cu adevărat, dar în lipsa atenției acordate întrebărilor și solicitărilor echipei, asta va fi percepția pe care o creezi. Fă-ți timp pentru a asculta oamenii, stabilește întâlniri de grup, dar și individuale și rezervă-ți câteva minute pe zi pentru a răspunde la întrebări rapide.
3. Ești transparent, dar cu perdea
Liderii subminează încrederea atunci când ascund informații ori trunchiază adevărul. Chiar dacă nu întotdeauna intenția lor este una rea, consecințele sunt în majoritatea cazurilor nefavorabile. Liderii care nu împărtășesc informațiile și nu vorbesc deschis cu echipa creează o ruptură în comunicare. Când nu ești transparent cu oamenii nu poți aștepta ca aceștia să fie transparenți cu tine în schimb. Se creează astfel un cerc vicios al lipsei de transparență pe care îl poți rupe, cum altfel, dacă nu prin exemplul personal.
4. Altcineva e mereu de vină
Este perfect normal să greșești. Nimeni nu așteaptă de la tine să fii perfect. Important e ce faci atunci când ai greșit. Poți fi un exemplu de responsabilitate și de creștere personală sau poți contribui la crearea unei culturi a neasumării și a arătării cu degetul. Indiferent de gravitatea greșelii, oamenii vor ști că tu ai fost. Deci, de ce să pierzi timpul încercând să o ascunzi sau să găsești vinovați? Asumă-ți responsabilitatea, acest lucru îți va conferi credibilitate și-ți va permite să-ți concentrezi energia asupra găsirii unei soluții și remedierii situației.
5. Nu acorzi importanță feedback-ului
Liderii care folosesc întâlnirile cu membrii echipei mai mult pentru a-și exprima așteptările și aproape deloc pentru a asculta activ sunt cei care au cel mai mult de pierdut, în termeni de timp, încredere și idei valoroase. Comunicarea eficientă presupune să-ți exprimi punctul de vedere, dar și să fii deschis și receptiv la feedback-ul celorlalți. Asigură-te că feedback-ul pe care-l primești va fi valorificat în deciziile viitoare. Mai rău decât să nu ceri feedback este să-l ceri și apoi să nu faci nimic cu el.
6. Doar tu culegi laurii
Liderii sunt asemenea căpitanilor care își asumă direcția în care își îndreaptă echipa. Pentru că rolul lor este unul cheie, ei pot să cadă foarte ușor în capcana de a-și atribui meritul pentru victoria obținută de întreaga echipă. În astfel de situații, un lider de încredere va alege să aprecieze contribuția și să recunoască meritele fiecărui membru. Tu în ce tabără te situezi atunci când vine vorba de recunoașterea meritelor? Nu uita că poți schimba oricând tabăra și să te alături liderilor care joacă fair-play.
7. Nu acorzi șanse egale
Favorizarea anumitor membri ai echipei în detrimentul altora este o cale sigură de a știrbi încrederea și de a diviza echipa. Părtinirea, chiar și inconștientă, amenință armonia colectivului. Ca într-un efect de domino, tratamentul preferențial duce la scăderea moralului și lipsa motivației în rândul celor neglijați, afectând într-un final performanța întregii echipe. E important să rămâi imparțial, să evaluezi obiectiv și să oferi oportunități egale de reușită.
8. Le faci tu pe toate
De fiecare dată când atribui oamenilor o sarcină și le oferi autonomie în îndeplinirea ei, le transmiți că ai încredere în abilitățile și competențele lor. Iar asta îi face să se simtă cu adevărat motivați și conduce la încredere reciprocă. Dacă ți se pare dificil, nu trebuie să îți faci griji. Delegarea este o artă a leadership-ului care se învață și pe care o poți perfecționa pe măsură ce o practici.
9. Deficitul de empatie
Un lider care nu ține cont de emoțiile oamenilor și nu este atent la nevoile acestora este perceput ca distant ori indiferent. Iar lipsa empatiei atrage de cele mai multe ori pierderea încrederii oamenilor. Relațiile cu aceștia vor deveni superficiale și, treptat, echipa nu te va urma ca lider. Cel mult te va urma ca șef. Exersează-ți empatia și încurajează-ți colegii să fie, la rândul lor empatici! De fapt, poți începe cu ceva atât de simplu precum un cuvânt de încurajare.
10. Vorbești pe la spate
Poate părea tentant să te alături valului de bârfă, dar mai bine nu o faci. Liderii care au obiceiul de a vorbi oamenii de rău în absența lor sau se plâng de comportamentul colegilor în spatele lor, creează suspiciuni și îndoieli. Oamenii se vor întreba ce spui despre ei atunci când nu sunt de față. Dacă ai ceva de spus cuiva, fă-o direct și într-un mod constructiv.
Dacă e un lucru cu care aș vrea să rămâi este că un lider nu întruchipează perfecțiunea. Este firesc să mai și greșești. Dar nu e ok să faci aceeași greșeală pe repeat, altfel riști să pierzi încrederea oamenilor. E important să comunici inspirat cu echipa ta, să-ți onorezi promisiunile și să acționezi în conformitate cu valorile și principiile pe care le afirmi. Prin transparență, responsabilitate și consecvență, un lider poate construi o relație puternică cu cei din echipa sa, inspirând încredere și determinare în îndeplinirea obiectivelor comune.