Strategii de comunicare în timpul unui conflict
În mediul profesional, conflictele pot apărea în cele mai nepotrivite momente și pot pune la încercare relațiile dintre angajați, echipa de conducere și departamentul de resurse umane. Gestionarea isteață a acestor situații dublată de abilități de comunicare eficiente este crucială pentru menținerea unui mediu de lucru sănătos și productiv.
Să recunoaștem onest: conflictul face parte din experiența noastră. Și e normal să apară când există gânduri, interese, cerințe diferite. De cele mai multe ori conflictele apar sau se amplifică din cauza unei comunicări ineficiente. Pe de altă parte, comunicarea eficientă și regulată permite oamenilor să-i înțeleagă mai bine pe ceilalți. Astfel, vei afla mai ușor ce au nevoie colegii tăi și cum văd o anumită situație, iar împreună puteți colabora mai bine pentru a ajunge la o soluție. Prin ce tehnici de comunicare ar trebui gestionat un conflict în echipa ta? Afli în cele ce urmează.
Pe ce strategii de comunicare poți miza
Înțelegerea naturii conflictelor. Înainte de a intra în detaliile strategiilor de comunicare, este important să înțelegem natura conflictelor. Ele se pot isca din mai multe motive, cum ar fi diferențe de opinii, interese care nu coincid, probleme de personalitate sau neînțelegeri legate de anumite sarcini. Conflictul în sine nu este întotdeauna negativ; în unele cazuri, poate genera inovație și creștere. Cu toate acestea, modul în care el este gestionat poate face diferența.
Recunoașterea conflictului. Nimănui nu-i plac conflictele. Și avem tendința de a evita să discutăm despre ele. Deși acest lucru poate funcționa pe termen scurt, cu siguranță provoacă probleme pe termen lung. Așa că, de exemplu, dacă simți că în echipa ta există un conflict între doi colegi, invită-i la o discuție.
Ascultarea activă este imperativă în faza de rezolvare a conflictului. Spre deosebire de ascultarea simplă care este un proces biologic, ascultarea activă nu implică doar acordarea unei atenții conștiente informațiilor furnizate, ci și interpretarea, gândirea răspunsurilor la acestea. Încurajează-ți colegii să asculte activ și să pună întrebări pentru a evita presupunerile.
Jocul de rol oferă o mai bună înțelegere a situației și stării de spirit a celeilalte persoane. Propune-le colegilor să-și schimbe rolurile pentru a-și vedea punctul de vedere dintr-o perspectivă diferită și pentru a remarca erori în argumentele lor.
Confruntă situația, nu persoana. Mulți oameni tind să vadă un dezacord ca fiind responsabilitatea directă a celeilalte persoane. Și așa începe blamarea. Mult mai eficient pentru rezolvarea conflictului este să-ți încurajezi colegii să se concentreze pe problema în cauză și să lucreze pentru a găsi un numitor comun pentru a o rezolva.
Limbajul corpului joacă un rol cheie în rezolvarea sau în amplificarea conflictului. De aceea, este important să le amintești colegilor că o postură rigidă, cu umerii sau spatele încordați, brațele încrucișate contribuie la creșterea tensiunii dintre persoanele aflate în conflict. Pentru rezolvarea conflictului, contează să aibă o poziție relaxată, ca într-o conversație amicală.
Gestionarea conflictelor se poate dovedi a fi o sarcină dificilă, dar cu abilitățile potrivite de comunicare și o abordare empatică, este posibil să transformi situațiile tensionate în oportunități de creștere și dezvoltare pentru întreaga echipă.
Ți-a plăcut articolul Strategii de comunicare în timpul unui conflict? Citește și:
4 pași prin care poți asigura bunăstarea echipei
Sfaturi de networking în carieră pentru a face o impresie bună