O abordare strategică pentru a crește performanța companiei
În momentul în care evaluezi performanța, nu ți-ai dori ca tocmai felul în care ea este măsurată să ofere o imagine greșită top managementului și să conducă la niște decizii eronate. Și pentru că mereu e loc de mai bine la acest capitol și de rafinări ale acestui proces, ți-am pregătit o tehnică cu plusurile și minusurile ei.
Managementul bazat pe obiective – nu dai greș în evaluarea performanței
Metoda managementului bazat pe obiective (MBO) reprezintă o abordare strategică pentru a crește performanța companiei, prin alinierea scopurilor acesteia cu scopurile echipelor. Termenul a fost introdus pentru prima dată de consultantul în management Peter Drucker, în cartea sa din 1954: „The Practice of Management”.
Te va ajuta să urmărești evoluția oamenilor tăi și să observi de ce e concret nevoie pentru atingerea obiectivelor. Pentru a pune în practică acest proces, este important să creezi obiective organizaționale și să le transformi într-un set de obiective individuale pe care membrii echipei le pot urma.
5 pași pentru a folosi MBO în compania ta:
1. Definește obiectivele organizaționale. Sarcina ta va fi să creezi, alături de echipa de manageri, obiectivele companiei și să le „traduci” echipei tale într-un mod ușor de înțeles. Poți folosi un model de stabilire a obiectivelor de afaceri pentru a le structura și a le gândi cât mai specific.
2. Explică echipei obiectivele stabilite. Conform cercetărilor realizate de Asana.com, software-ul de project management, doar 26% dintre angajați au o înțelegere clară a modului în care munca lor se coordonează cu obiectivele companiei și doar 16% spun că organizația lor este eficientă în stabilirea și comunicarea obiectivelor.
De aceea, este util ca, după ce ai definit obiectivele companiei, să folosești o abordare one-to-one pentru a le traduce în unele individuale pentru fiecare membru al echipei. Poți folosi modelul SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time Bound), pentru a te asigura că obiectivele membrilor echipei sunt măsurabile și realizabile.
3. Monitorizează performanța. Pe măsură ce membrii echipei lucrează la obiectivele lor specifice, misiunea ta și a echipei de management este să monitorizați performanța fiecărui om. Poți face acest lucru ținând cont de KPI-uri și evaluând dacă sunt atinse obiectivele și rezultatele. Monitorizarea performanței fiecărui membru te va ajuta să evaluezi productivitatea echipei.
4. Evaluează progresul. Poți evalua progresul membrilor echipei prin stabilirea evaluărilor de performanță. Acestea îți vor permite să oferi fiecărui coleg
feedback, punctând ceea ce face bine și ce îmbunătățiri ar putea face pentru a-și atinge obiectivele. Acest pas este foarte important în managementul performanței, pentru că pune accent pe comunicarea eficientă între management și echipă.
5. Recompensează realizările. Tocmai ai terminat partea mai dificilă a evaluării, acum ai misiunea de a crește moralul echipei și de a-ți menține colegii motivați. Poți face acest lucru alegând motivații intrinseci, recunoscând munca oamenilor, asigurându-te că au sentimentul de apartenență și organizând activități în echipă. Cu aceste acțiuni, îi vei ajuta pe membrii echipei să-și dezvolte încrederea în sine și automotivarea. Recompensele extrinseci pot include bonusuri, o creștere a salariului, promovări sau zile suplimentare de concediu plătit.
Ce poți câștiga cu managementul bazat pe obiective (MBO):
- O mai bună comunicare
- Obiective personalizate pentru fiecare membru al echipei
- Sporești productivitatea echipei
Ce poți pierde cu MBO:
- Prioritizarea obiectivelor în detrimentul altor aspecte importante
- Membrii echipei pot simți presiune în îndeplinirea task-urilor
- Concurență crescută între membrii echipei pentru recompense
Articolul a fost redactat de: Steluța Năstase-Lupu, Diana Mărășoiu și Mihaela Pascari
Ți-a plăcut articolul despre managementul bazat pe obiective? Citește și: