Cum arată brandingul din România
Cum a evoluat piața românească de branding și care sunt soluțiile pentru a o îmbunătăți? Specialiștii în branding și marketing din România au căutat posibile rezolvări privind echilibrul și dezvoltarea industriei locale de branding în cadrul evenimentului BrandingNITE, care a avut loc la final de noiembrie la București. Să vedem la ce concluzii au ajuns.
România este o piață încă emergentă, însă are potențialul de a genera referințe la nivel global. Ceea ce alimentează această afirmație este pasiunea și noblețea creativilor locali, ce pot fi puse și pe seama bagajului variat de experiențe acumulat în special de cei care au început să profeseze imediat după 1989 și care au fost martorii tranziției spre capitalism, se arată într-un comunicat.
Deși procesul de branding este deseori contestat, în special din pricina duratei și a costurilor, invitații evenimentului au sesizat o îmbunătățire în ultimii ani, având încredere că pot dezvolta business-uri și doar cu clienți locali. Aceștia se bazează pe branding ca pe o entitate vie, care va evolua către o abordare holistică în care oamenii sunt proprietarii brand-ului.
Alte concluzii despre branding
- Singurul lucru care nu se poate învăța e pasiunea.
- Și antreprenorii locali sunt deschiși la branding, dar trebuie să le oferi sfaturi de valoare și cifre. Există și agenții de branding care au colaborări strict cu branduri românești.
- Trebuie să fim interesați de experiența de brand și să ne adresăm oamenilor fără a-i reduce la simple grupuri țintă.
- Pentru o companie cu tradiție, este important să facă brand tracking. Doar astfel va conștientiza când începe panta descendentă a business-ului său și când oamenii nu mai simt o conexiune cu brandul. Atunci va ști că este nevoie de un rebranding sau de un refresh.
Câteva soluții
- Branding-ul trebuie implementat nu doar cu departamentul de marketing, ci și cu proprietarii afacerii. El nu se poate rezuma la crearea platformei de brand, ci se dezvoltă pe parcursul timpului.
- Trebuie să ne asumăm că branding-ul este un proces pe termen lung.
- Branding-ul trebuie privit ca strategie de business, nu ca o strategie de marketing, care se schimbă atunci când o companie are un nou director de marketing.
- Nu trebuie să așteptăm ca lucrurile să se întâmple, trebuie să le creăm noi, fie că e vorba de educația disponibilă specialiștilor, de transparentizarea industriei de branding, educarea clientului final sau o mai bună colaborare între agențiile de branding, advertising și comunicare.