Cum te poți asigura că recrutezi o persoană autentică?
Dar nu este vorba doar de pericolul ca un potențial angajat să „joace” un rol în cadrul interviului. Uneori, acest „rol” poate fi susținut de-a lungul unei perioade mai mari de timp. Există o motivație anume care face ca asta să se întâmple și ca adevărata „personalitate” a noului angajat să nu iasă la suprafață decât mai târziu. În primul rând, pentru că acesta sau aceasta și-o suprimă, o reduce la tăcere pe parcursul zilei de muncă. Ai mai multe rezultate atunci când îți ghidezi oamenii spre cursuri de consiliere vocațională și branding personal, care le permit să înțeleagă importanța menținerii sinelui autentic în carieră.
De ce un candidat preferă să joace un rol?
Unii înțeleg că a juca un rol înseamnă să ai o viață nonconformistă, în afara ierarhiei în care primează ceea ce vrei și simți să faci. Alții înțeleg o viață trăită după principiile filosofiei zen. Dacă nu ai așteptări de la ceilalți, vei putea evita o mare parte din suferința și drama care caracterizează viețile noastre cotidiene. Să fii tolerant, iubitor, orientat către interior și propria ta creștere, iar comportamentul tău în exterior să fie mereu unul de blândețe față de ceilalți.
Să revenim la motivele pentru care o mare parte dintre noii angajați ai oricăror companii și organizații ascund un sine autentic, care este ținut în „frâu”, iar în locul lui, la serviciu și între colegi, apare un sine sau o personalitate conformă cu așteptările celor din jur.
Dacă ești angajator/recruiter este foarte greu să faci diferența între ceea ce este autentic și ceea ce este învățat (precum un rol) de persoana care se află în fața ta.
Felul în care îți vorbește, asta este ceva învățat. Sunt atâtea tehnici de comunicare și PR care te învață cum să „ajungi” la audiență, cum să convingi, cum să manipulezi. Nici vorbă de promovarea importanței de a fi autentic.
Ce poți face pentru a angaja persoanele care se potrivesc cu adevărat culturii organizaționale?
În primul rând, cultura în sine trebuie să fie autentică, ceea ce înseamnă că majoritatea angajaților deja existenți trebuie să fie oameni care apreciază exact valorile de muncă, viață și comportament imaginate de fondatorii/liderii companiei. Autenticitatea de grup sau de „trib” este un mare factor de atracție pentru orice nou angajat care împărtașește acele trăsături.
Eu recomand ca la interviul de angajare intervievatorul să petreacă mai mult timp aflând care sunt valorile personale ale viitorului angajat și cum îi place să-și trăiască viața decât să se concentreze pe bifarea expertizei lui.
De ce e important să-ți ghidezi oamenii spre consiliere vocațională și branding personal
În ceea ce mă privește, din rolul de consilier pentru clienții mei, cât și prin intermediul cursurilor de branding personal pe care le susțin, încerc să ajut la șlefuirea unui sine autentic care își va căuta tribul potrivit atât pentru mintea, cât și pentru sufletul său.
În consilierea vocațională pe care o fac, atât cu adolescenți, cât și cu adulți, mă bucură faptul că tinerii par să înteleagă mai bine decât adulții importanța menținerii sinelui autentic în fața potențialelor constrângeri de comportament din partea unui angajator. Când își imaginează, ghidați de mine, anumite cariere și stilul de viață care caracterizează acea carieră, unii dintre ei își dau repede seama că dacă ar trăi într-un mediu prea formal sau nu și-ar putea exprima liber părerile sau ar trebui să muncească zi și noapte „fiindcă sunt la început” sau ar accepta că în meseria X, asta e, nu prea ai viață personală, ar ajunge foarte repede la o stare de conflict interior.
Poate că o vreme, poziția, banii, siguranța jobului, o să-i motiveze să accepte anumite norme de comportament, dar la un moment dat, ceea ce își dorește cu adevărat sinele autentic va începe să tulbure apele interioare pe care le numim suflet sau conștiință. Atunci apar, de obicei, nemulțumirile, iar tinerii angajați se plâng prietenilor: „Cum de nu am văzut de la început că șeful era ca un dictator? Cum de nu mi s-a spus că de fapt nu se lucrează 8 ore/zi, ci 12? Cum de nu am remarcat faptul că ideile celor mai tineri nu sunt niciodată promovate în acest departament?”
Text de Dana Andreea Dumitrașcu, consilier de cuplu și de dezvoltare personală, consilier vocațional și lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține cursul de branding personal.
Ți-a plăcut articolul despre importanța ghidării colegilor spre cursurile de branding personal? Citește și:
Cum să fii autentic în relația cu echipa pe care o gestionezi