Confesiuni de lider: Dr. Ionuț Leahu, CEO al Clinicile Dentare Dr. Leahu
Deși ultimii 2 ani au fost departe de a fi unii lejeri pentru business-urile din domeniul sănătății, există totuși și nume care nu și-au pus pe hold procesele de expansiune și au continuat să meargă mai departe, în ciuda incertitudinilor care au existat la tot pasul. Clinicile Dentare Dr. Leahu sunt un astfel de exemplu, iar CEO-ul lor, Dr. Ionuț Leahu, ne-a povestit ce l-a impulsionat în acest demers, ce planuri are, dar și cum a conturat o soluție B2B pentru unul dintre cele mai râvnite beneficii extrasalariale!
Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru domeniul sănătății și ce te-a condus în direcția medicinei dentare?
Dr. Ionuț Leahu: Am ales medicina dentară din pasiune, fiind susținut și îndrumat și de mama mea. Mi-am construit afacerea din dorința ca fiecare român să aibă acces la tratamente stomatologice moderne, de calitate. Practic, am pornit business-ul cu o singură idee în minte – binele pacientului. El stă în centrul tuturor acțiunilor echipei, așa cum a fost și pentru mine încă de când eram doctor la început de drum. Fiecare pacient mulțumit a mai adăugat o cărămidă în construcția aceasta ambițioasă cu care am pornit, dar realitatea este că avem o cale lungă și anevoioasă de parcurs.
Unde e loc de mai bine în domeniul stomatologiei?
Dr. Ionuț Leahu: În 30 de ani, industria serviciilor stomatologice de la noi a devenit eminamente privată și a cunoscut dezvoltarea prin eforturile individuale ale medicilor antreprenori, niște supereroi, și ale tuturor pacienților care au plătit aceste servicii. Pot spune că a primit o terapie-șoc și și-a continuat dezvoltarea sinuos, fără o strategie națională, fără o direcție și fără ajutorul unor parteneri instituționali. Astfel, am ajuns în punctul de astăzi în care domeniul nostru este format cu preponderență din business-uri stomatologice mici, iar domeniul este lipsit de putere, fiind foarte fragmentat și fără unitate. Soluția pentru viitor este trecerea profesioniștilor care pot oferi în propriul cabinet servicii limitate la sfera specializărilor către instituții în care să lucreze mai mulți medici stomatologi în echipe multidisciplinare pentru a oferi unui pacient toate opțiunile de tratament.
Povestește-ne puțin și despre planurile în direcția B2B, menite să vină în ajutorul companiilor și angajaților.
Dr. Ionuț Leahu: Am ales să lansăm un abonament stomatologic adresat angajaților după aproximativ 10 ani, dintr-un considerent simplu – aveam nevoie de infrastructură pentru accesibilitate – suficiente cabinete și medici în care să îi integrăm pe pacienții abonați la fel de bine cum îi preluăm pe pacienții care plătesc direct serviciile stomatologice. După ani de studii și, în primul rând, după construcția infrastructurii necesare, începând de anul trecut, am lansat un program de abonamente pentru angajații companiilor, produsele noastre fiind împărțite pe tipurile de servicii pe care fiecare angajator dorește să i le ofere angajatului. Fie că vorbim despre un focus pe prevenție sau despre rezolvarea unor probleme dentare relativ comune ori minore, fie că vorbim despre reabilitarea completă a danturii, produsele noastre se potrivesc pe demografia angajatorului, pe vârsta angajaților etc.
Parcă în ultima perioadă autenticitatea unui brand a ajuns să cântărească și mai mult decât o făcea în trecut. Ce demersuri faci în cadrul lanțului de clinici pentru a te asigura că brandul este perceput drept unul autentic?
Dr. Ionuț Leahu: Gândindu-mă la modul în care am construit business-ul, un element important este că m-am uitat, încă de la început, la binele pacientului. Am democratizat un standard de lucru, ceea ce noi numim sănătate reală, adică i-am oferit pacientului toate opțiunile de tratament și o eficiență de timp și costuri, un serviciu care ar trebui să devină o normalitate în România. Promisiunea de brand pe aceasta se bazează, este credința cu care am plecat la drum ca tânăr medic – ca serviciile din domeniul sănătății dentare, considerate încă un lux la nivel de mase, să devină commodity pentru fiecare român.
Așadar autenticitatea mărcii Clinicile Dentare Dr. Leahu din aceasta provine – livrează ceea ce promite, adică o sănătate reală și experiență excepțională. De asemenea, ce mai ține de autenticitatea brandului este cultura internă de învățare continuă – felul în care lucrăm ca echipă și faptul că învățăm unii de la alții pentru a crește împreună. Noi, ca medici, nu rămânem izolați în cabinetele noastre, nici măcar în orașele din care facem parte. Atât eu, cât și colegii mei mergem în toată țara, în orașele unde suntem prezenți cel puțin o dată pe lună.
Cum ți-ai defini stilul de leadership și ce rol joacă autenticitatea în el?
Dr. Ionuț Leahu: Stilul de leadership a pornit de la echipă, de la colegii mei. Ne influențăm și învățăm reciproc. Colegii mă văd că muncesc foarte mult, că le sunt alături și rezolv orice caz al pacientului, indiferent cât de complicat este acesta. Faptul că nu spun niciodată nu atunci când avem de rezolvat orice tip de problemă; chiar le spun adesea că nu există nu se poate în stomatologie. Automat, aștept același lucru și din partea lor și mă bucură că mă iau ca exemplu. Din punctul meu de vedere, așa definesc stilul de leadership, iar odată cu el se creează caractere puternice.
În perioada pandemică multe business-uri și-au pus pe hold planurile de expansiune, însă nu și Clinicile Dr. Leahu. Ce a stat în spatele acestor decizii curajoase?
Dr. Ionuț Leahu: La începutul pandemiei, cabinetele stomatologice au fost nevoite să se limiteze strict la servicii de urgență. Situația aceasta a fost pe toată perioada stării de urgență. Noi eram atunci prezenți în 6 orașe și am decis să ținem urgențele în cele 6 orașe pentru că, deși aproximativ 98% din stomatologia românească este privată, felul în care au fost comunicate atunci măsurile i-a lăsat pe mulți stomatologi „în ceață”. Așa se face că mulți au decis să închidă. Noi am hotărât să asigurăm urgențele, pentru că eram conștienți de faptul că unitățile de stat nu vor fi niciodată capabile să acopere serviciile de urgență. Atunci mi-am dat seama că ceea ce facem și construim noi este cu adevărat important și critic pentru țară. Acest lucru ne-a impulsionat pe noi, ca echipă, și pe mine, personal, să mergem mai departe și să ne asumăm pierderi și tot ceea ce a însemnat să creștem în toți acești ani de pandemie.
Ce mai urmează pentru a doua parte a lui 2022?
Dr. Ionuț Leahu: Planurile pentru a doua parte a lui 2022 sunt de a inaugura încă o clinică în București, care ne va permite să ne păstrăm disponibilitatea la cote înalte și să fim deschiși către oameni și să colaborăm cu cât mai mulți tineri rezidenți. Avem peste 40 de astfel de medici care se formează, iar unii dintre ei au ajuns deja în anul III de formare alături de noi. Pe termen lung, îmi doresc să avem o viziune globală asupra a ceea ce înseamnă stomatologie de top. Și când spun top, mă refer la servicii de cea mai înaltă calitate, la prețuri care să nu creeze spaimă. Mai ales că pacienții noștri au posibilitatea de a accesa credite pentru servicii medicale, în 12 rate, cu dobândă zero.
Care sunt principalele obstacole cu care s-a confruntat business-ul în ultimii 2 ani?
Dr. Ionuț Leahu: Principalul obstacol cu care s-a confruntat business-ul este birocrația. De asemenea, o altă piedică pe care am întâlnit-o a fost și lipsa de uniformizare în legislație – în fiecare oraș în care am ales să deschidem, legea a fost interpretată altfel și a trebuit să ne adaptăm pentru a primi autorizațiile. Totodată, și finanțarea bancară a fost o barieră și, tocmai de aceea, am decis să ieșim cu obligațiuni pe Bursa de Valori București și vreau să le mulțumesc tuturor investitorilor care au ales să vină atunci alături de noi și că ne-au finanțat. Alături de noi au fost și cei de la Morphosis Capital, care ne-au permis să capitalizăm și mai puternic compania și să extindem numărul de clinici în orașele în care suntem deja prezenți,
ajungând astăzi cea mai extinsă rețea de stomatologie, cu 18 clinici stomatologice și prezență în 13 orașe, în toate regiunile țării.
Care este principala problemă întâmpinată de echipă?
Dr. Ionuț Leahu: O problemă majoră pe care am reperat-o la membrii echipei este oboseala. Însă o rezolvăm prin bucuria rezultatelor obținute împreună. În momentul în care avem un pacient care este tratat de 4-5 medici, în momentul în care acesta a finalizat tratamentul și vedem cu toții rezultatul, uităm de tot efortul și ne concentrăm pe satisfacția rezultatului obținut împreună.
Cum te asiguri de dezvoltarea constantă a oamenilor care îți compun echipa?
Dr. Ionuț Leahu: Clinicile Dentare Dr. Leahu se bazează foarte mult pe mentorat, adică pe relația dintre mentor și ucenic. În anumite ramuri ale stomatologiei, ucenicia poate să dureze oricât, de la 6 luni și până la 3 ani. Principiul după care ne ghidăm noi, acela că ,,Învățăm unii de la alții”, înseamnă că, la un moment dat, se și inversează rolurile, astfel că ucenicul devine și el, la rândul lui, mentor, iar mentorul său, ucenic. Specialiștii din domeniul medical nu sunt suficienți și, de aceea, ocuparea de noi poziții poate fi problematică.
Cu ce beneficii îi convingi să se alăture echipei?
Dr. Ionuț Leahu: Consider că lucrul în echipă este beneficiul principal al specialiștilor din domeniul medical care își doresc să lucreze alături de noi. Prin expunerea la echipe multidisciplinare de profesioniști, nu vor întâmpina nicio barieră în dezvoltarea lor. În plus, evoluția unui om în echipa noastră ține doar de el însuși. Din punct de vedere financiar, nu există o limită de cât poate să câștige un medic la noi, acest lucru ține strict de abilitățile medicului respectiv, de dorința acestuia de implicare și de capacitatea de muncă pentru a obține rezultatul dorit.
Care sunt principalele caracteristici care consideri că diferențiază Clinicile Dentare Dr. Leahu de alte nume din branșă?
Dr. Ionuț Leahu: Din punctul meu de vedere, principalele caracteristici care diferențiază Clinicile Dentare Dr. Leahu de alte nume din industrie sunt faptul că avem cea mai mare rețea de clinici și scaune în mai multe orașe și că avem o echipă tânără, unită și cu atitudine pozitivă față de pacient. Tehnologia modernă și echipamentele medicale pe care le punem la dispoziție în toate clinicile sunt alte lucruri importante pentru pacienții care aleg să vină la noi.
Cum îți imaginezi viitorul business-ului în 5 ani?
Dr. Ionuț Leahu: Văd o digitalizare puternică în zona de servicii de suport și o eficientizare a activității în direcția de menținere a costurilor cât mai mici pentru servicii care nu țin de sănătatea pacientului. Îmi doresc să atragem alături de noi mai multe echipe deja formate, așa cum am făcut la Sibiu, creșteri prin parteneriate în toată țara în care să reușim să aducem lângă noi medici care lucrează de mult timp și înțeleg cât de important este să ne unim forțele pentru binele pacientului. De asemenea, mai văd o listare pe Bursă, care să ne asigure capitalul suficient să ne dezvoltăm în România și, desigur, regional.
Ți-a plăcut interviul cu Dr. Ionuț Leahu? Citește și:
Cum transformi provocările în succese