Confesiuni de lider: Andrada Tepei, 3Pillar Global
Dacă pentru multe persoane jonglarea cu sarcini ce țin de domenii diferite reprezintă o provocare deloc confortabilă, Andrada Tepei, Manager Talent Business Partner 3Pillar Global, se declară încântată de faptul că rolul ei este unul extrem de variat și deloc redundant. Iar 2022 se anunță un an fix pe gustul ei în cadrul companiei, un an presărat cu inițiative creative ce pun accentul pe procesul de onboarding, dar și pe wellbeing. Despre fiecare în parte afli în cele ce urmează!
Ce anume te-a atras înspre o carieră în universul resurselor umane?
Aș zice, un mix de coincidențe fericite, urmate de o descoperire neașteptată. După ce am terminat Facultatea de Psihologie, eram pe o traiectorie directă spre o carieră în psihoterapie. Era visul din liceu – și a fost o realizare destul de dureroasă momentul în care am ajuns în fața primilor clienți și mi-am dat seama că, în ciuda tuturor sutelor de ore de training și formare, sunt încă prea crudă.
Aveam, cum s-ar zice, foarte multe cunoștințe, dar încă prea puțină viață. Așa că prin câteva coincidențe fericite, am virat – am spus eu la vremea aceea „temporar” – înspre domeniul resurselor umane. Însă 7 ani mai târziu se pare că sunt încă aici – am fost surprinsă să descopăr (și continui să descopăr) complexitatea acestui domeniu, mixul lui inedit de psihologie, cercetare, comunicare & business.
Cum jonglezi cu diversele responsabilități pe care le are în prezent un specialist în HR?
Bogăția de responsabilități reprezintă un plus pentru mine. Sunt o fire curioasă atrasă în permanență de nou și de varietate. Mă hrănesc destul de mult din faptul că port diferite pălării. Cred că mă ajută înclinarea de a învăța mereu lucruri noi și din domenii foarte diferite (de la analytics la business până la coaching de echipe). Acest aspect ne permite să avem în echipă mai multe unelte la îndemână și să găsim mai ușor soluții.
De ce abilități are nevoie într-adevăr un lider pentru a trece peste criză și pentru a conduce echipa spre succes?
Creativul din mine ar spune așa, pe nerăsuflate, că e nevoie de inovație, care, cu siguranță, e o componentă foarte importantă, alături de adaptabilitate și abilități de luare a deciziilor. Însă uitându-mă în special către liderii din cadrul 3Pillar Global, care au navigat atât de bine perioada de criză din 2020, aș zice că diferența a fost făcută de abilitatea de conectare. Într-o situație de criză orice lider simte presiunea găsirii unei soluții, dar într-o organizație felul în care ajungem la o soluție contează aproape la fel de mult ca soluția în sine. Și aici cel mai important rol îl joacă abilitatea de a te conecta, de a fi un facilitator – care ascultă și aduce oamenii împreună.
Ce noi programe și inițiative planifici să implementezi în 2022 în cadrul 3Pillar Global?
Pe roadmap-ul nostru de echipă sunt câteva puncte importante pentru 2022, mai toate regăsindu-se sub umbrela de Employee Experience. Ce deosebește inițiativele e faptul că sunt construite în echipe interdisciplinare, astfel că nu vorbim despre inițiative de HR, ci de inițiative organizaționale. Printre lucrurile la care se lucrează deja intens e o platformă de onboarding inovativă, care să-i însoțească pe colegii noi în parcursul lor din primele luni și să-i conecteze cu cultura 3Pillar Global. Aceasta va reprezenta un pas semnificativ pentru procesul de onboarding remote, care le va oferi colegilor și mai multă autonomie, dar într-un mod cât mai personalizat. O altă inițiativă pe care urmează să o lansăm în 2022, și care va aduce un plus atât colegilor, cât și organizației este Career Architecture. Practic va fi un redesign important al parcursului în cariera 3Pillar Global. Punând în centru experiența colegilor, ne propunem să aducem mai multă claritate pentru ei și mai multe unelte practice cu care să își identifice parcursul dorit și să se dezvolte în direcția respectivă. 2022 va fi și despre wellbeing și implementarea unor programe bine ancorate în nevoile colegilor, cu grijă pentru sănătatea și armonia echipelor noastre, atât pe plan profesional, cât și personal.
Creativitatea nu poate supraviețui într-un mediu rigid și rezistent la schimbare. Creativitatea este despre încercări, greșeli, încredere și foarte multă reziliență.
Ce program implementat deja de tine în 3Pillar Global consideri că a avut succes? Ce a condus la buna sa implementare?
Cel mai amplu și complex program pe care am reușit împreună cu echipa să-l dezvoltăm începând cu 2020 este axat pe măsurarea engagement-ului la nivel de organizație. Succesul lui a fost generat de mai mulți factori. Din nou, a fost un proiect dezvoltat în parteneriat cu mai mulți stakeholderi. A primit deosebit de multă susținere de la echipa de marketing în crearea unui branding intern, ceea ce ne-a ajutat să obținem o implicare foarte bună a colegilor. De asemenea, e o abordare clădită pe metrici recunoscuți de engagement, care ne va permite în timp să creăm un sistem de benchmarking individualizat. Și poate factorul cel mai important este că programul ne ajută să înțelegem și să prioritizăm într-un mod foarte transparent nevoile colegilor, transmițând foarte clar că feedback-ul lor face o diferență.
Cum devine o corporație mai atractivă pentru ca firile creative să i se alăture?
O organizație nu e o entitate abstractă. E, în primul rând, un sistem, o microcultură determinată de oamenii care o alcătuiesc. Putem gândi inițiative și programe care să aibă în prim-plan creativitatea, însă fundația pe care ele sunt construite va fi mereu cultura organizației. Creativitatea nu poate supraviețui într-un mediu rigid și rezistent la schimbare. Creativitatea este despre încercări, greșeli, încredere și foarte multă reziliență. Așa că, primul loc în care e important să ne uităm e în oglinda proprie, să vedem cât de mult cultura din care facem parte încurajează realmente creativitatea.
Care sunt principalele obstacole cu care crezi că se vor confrunta specialiștii din HR în 2022?
Cel mai probabil vom vedea în continuare aceeași competiție pe piața de talente, poate chiar intensificarea ei, odată cu creșterea pieței remote globale. Deci, o mare parte dintre provocări vor veni din felul în care reușim ca angajatori să ne diferențiem. Astfel că și noi lucrăm intens în zona de employee value proposition, și în beneficii și programe unice și apreciate de colegi. Avem comunități interne axate pe dezvoltarea diferitelor discipline, Career Architecture, beneficii flexibile și Flex Fridays. O altă provocare, cu siguranță, va veni din construirea culturii și engagement-ului într-un mediu remote. Nu mai beneficiem de acea chimie care se poate dezvolta natural și direct, prin simplul fapt că aducem anumiți oameni cu pasiuni comune în același loc.
Ultimii doi ani și-au pus amprenta asupra stării emoționale a multora. Ce soluții creative ați ales pentru a asigura, totuși, wellbeing-ul oamenilor din echipă?
În primul rând, am ascultat (prin survey-uri și sesiuni de tip focus grup) pentru a vedea ce provocări specifice au apărut în organizația noastră. În același timp, ne-am parteneriat și vom continua să ne parteneriem cu provideri externi pentru diferite workshop-uri care să susțină echipele în dezvoltarea rezilienței, sau am abordat teme de interes comun, precum psihologia echilibrului personal, ba chiar am facilitat ore virtuale de fitness. Însă în 2022 am vrea să aducem un nou nivel de maturitate în programele de wellbeing. Lucrăm deja la o strategie globală mai coezivă, în care să țintim intervenții în ariile pe care le-am văzut în ultima perioadă ca având nevoie de suport – cum balansăm nevoia de conexiune socială și meetings cu timpul de concentrare, respectiv cum reușim să ne asigurăm o deconectare eficientă după job.
Drumul spre inovație este adeseori pavat cu greșeli. Ce abordare ai când vine vorba de erori comise în business?
Asumarea greșelilor a fost mereu ușoară pentru mine, însă unde încă lucrez e la frica de a face greșeli. Cred că derivă mult din mediul în care am crescut, în care notele de 10 erau sărbătorite mai mult decât înțelegerea sau ideile inovative. Încă îmi amintesc și acum faptul că eram depunctată la testele de matematică pentru scrisul care nu era suficient de frumos, indiferent de soluțiile la probleme. Și e amuzant cumva, că deși văd absurditatea abordării, făcând parte din acel sistem atât de mult timp, el și-a lăsat amprente asupra mea, în special în această frică de a greși, unul dintre cele mai mari obstacole pentru progres. Au fost câțiva factori care ajută – în primul rând o permisiune și o încurajare care vine constant din mediul din care fac parte, progress over perfection. Apoi faptul că m-am împins (și am fost împinsă) în situații pentru care nu mă simțeam 100% pregătită, m-a ajutat să-mi fac o recadrare internă, despre cum showing up e mai important ca acea perfecțiune de neatins. Și, desigur, practica de a cere feedback, pentru că e un bun mod de a onora nevoia constructivă din spatele nevoii de perfecțiune, și anume – cea de a crește și învăța.
Cum îți petreci o zi liberă?
Cel mai mult îmi place să încerc lucruri diferite, dacă este ceva ce mă definește, acel ceva este curiozitatea de a experimenta noutăți. O zi liberă pentru mine e despre deconectare și relaxare (uneori mai mult sau mai puțin activă). Simt nevoia să mă rup, să mă arunc în altceva, chit că e o zi petrecută cu pisicile, prietenul și o carte lenevind pe canapea, sau timp petrecut îngrijind colecția de plante, care a devenit cam nesăbuit de mare în ultimul an; sau preferata mea: explorarea unor zone noi – în orașe, sau trasee montane.
Ți-a plăcut acest interviu cu Andrada Tepei, Manager Talent Business Partner 3Pillar Global? Citește și:
Creativitate în doze de 15 secunde