Oscarul către cea mai bună idee merge către…
Pentru a genera cele mai bune idei pentru un proiect, sesiunile de brainstorming sunt cele mai potrivite. Este important să începi prin a înțelege de ce eșuează multe sesiuni de brainstorming și să folosești jocurile creativității, astfel încât activitatea să fie cât mai distractivă, dar și productivă.
O altă tehnică este folosirea storyboard-urilor, inspirate din industria filmului pentru a planifica un întreg concept, înainte de a începe filmările propriu-zise. Vestea bună este că acestea pot fi ușor transpuse și în mediul de business, când planifici lansarea unui produs, în gestionarea unui proiect sau în crearea unei strategii. Mai concret, echipa creează o schiță detaliată a pașilor care trebuie parcurși. Apoi, identifică problemele, complicațiile și rearanjează sarcinile.
De regulă, storyboarding-ul necesită un moderator și se desfășoară într-un grup de 8-12 persoane. Moderatorul aranjează mai întâi ideile obținute din sesiunea de brainstorming într-o ordine logică. Apoi, în jurul acestora se creează o poveste. Reprezentarea grafică ajută la crearea unei imagini de ansamblu și la interconectarea diferiților factori în căutarea soluțiilor.
De ce sunt storyboard-urile atât de importante?
Dacă lucrezi cu un script, știi deja fluxul proiectului tău. Cheia este să traduci acel flux și noile idei din forma de cuvânt în forma de imagine. Fiecare imagine de pe storyboard-ul tău trebuie să includă suficiente informații pentru ca cineva care nu a citit niciodată scenariul să o poată privi și să știe ce se întâmplă.
Gândește-te la storyboard ca la transpunerea grafică a scenariului, în care fiecare panou reprezintă un nou unghi al camerei sau un moment cheie în acțiune. Scopul procesului de storyboarding este dublu: să te asiguri că obții toată acoperirea de care nevoie pentru a crea o poveste coerentă și captivantă și să faci acest lucru într-un mod economic, astfel încât să nu pierzi timp.
Cum sunt folosite storyboard-urile de către realizatorii de film și de către analiștii de business din IT?
Realizatorii de film folosesc storyboard-urile pentru a ilustra mai bine povestea. Ei descompun povestea în scenă și apoi lucrează la detaliile unei scene. Nu este necesar ca ei să facă storyboarding-ul fiecărei scene. Uneori, fac povestea doar pentru doar câteva scene importante.
În industria software-ului, conceptul de storybording este preluat de la realizatorii de film. Un Business Analyst încearcă să vadă o imagine de ansamblu a problemelor de afaceri ale clientului. La fel ca un producător de film, împarte imaginea de ansamblu a afacerii în secțiuni mai mici și apoi se concentrează pe o secțiune. Astfel își îmbogățește cunoștințele despre afacerea clientului pas cu pas, secțiune cu secțiune. Poate identifica cu ușurință unde are nevoie de mai multe cercetări, de mai multe analize.
Ce pași să urmezi pentru a crea un storyboard:
- Planificarea. Etapa în care moderatorul definește clar problemele.
- Generarea de idei. Sugestiile participanților sunt aranjate pe diferite planuri.
- Organizarea. Fiecare își însușește sarcina care ține de activitatea sa, dar setează și deadline-ul pentru implementarea acesteia.
- Comunicarea. Echipa împărtășește storyboard-ul cu toți membrii companie
Bine de știut când creezi un storyboard
- Păstrează povestea simplă.
- Împarte povestea în scene: împărțirea poveștii în scene sau secțiuni te va ajuta să o organizezi mai bine. De asemenea, vei putea să identifici deficiențele.
- Gândește storyboard- ul într-o formă colaborativă: ideea din spatele storyboarding-ului este de a oferi o imagine completă. Pentru a te asigura că ai acoperit fiecare aspect al poveștii, poți implica și clienții sau candidații în sesiunea de storyboarding.
Ce avantaje îți aduce această tehnică de brainstorming
- Storyboarding-ul îți permite să vezi ideile într-un model secvenţial.
- Vei avea o imagine de ansamblu asupra unui proces nou sau curent
- Poți începe de oriunde să completezi ideile, de la început, de la mijloc sau de la sfârșit
Text: Mihaela Pascari, Steluța Năstase-Lupu, Diana Mărășoiu
Ți-a plăcut articolul despre storyboard-uri? S-ar putea să-ți placă și:
Creativitate în doze de 15 secunde
Cum te ajută cursurile de dezvoltare personală să evoluezi în carieră