Confesiuni de lider: Marek Doležal, COO REWE ROMANIA | PENNY
Marek Doležal a împlinit în februarie 2022 un an de când s-a alăturat echipei PENNY Romania, iar concluziile pe care le-a tras după această perioadă nu sunt puține la număr. Despre proiectele recent implementate pentru a fi (și) mai aproape de clienți și surprizele plăcute pe care i le-au rezervat aceste ultime luni, ne-a povestit pe larg în cele ce urmează!
Să vorbim despre internet. Cum a schimbat acesta regulile jocului în retail în general și strategia REWE Romania | PENNY în special?
Internetul ne-a schimbat foarte mult, atât personal, cât și profesional. De când a apărut, ritmul este diferit; cu ajutorul lui reușim să comunicăm mult mai rapid cu persoane care sunt la mii de kilometri distanță. În acest fel, am eficientizat anumite procese și etape în lanțul de aprovizionare. România este una dintre țările cu cea mai mare viteză de internet din lume, iar ultimii 2 ani de pandemie ne-au arătat cât de important este acest serviciu. De asemenea, au accentuat și mai mult digitalizarea, unul dintre pilonii strategici la PENNY Romania. Un exemplu de schimbare este parteneriatul cu Glovo. În curând, împlinim chiar un an de când clienții noștri pot selecta produsele dorite din aplicație, iar Glovo le va livra la adresa indicată în maximum o oră.
Care este cel mai mare obstacol cu care se confruntă în prezent domeniul retailului? Dar cea mai mare oportunitate?
Instabilitatea economică de la nivel mondial influențează din ce în ce mai multe industrii, implicit și retailul. Oportunitatea din această perioadă este de a crește parteneriatele cu furnizorii locali. Pe baza studiului de piață în cadrul căruia am întrebat clienții care sunt categoriile din care ei ar prefera să cumpere produse românești, încercăm să maximizăm oferta noastră din această gamă.
Ne-am dori să ne asigurăm că produsele românești conțin ingrediente locale, sunt fabricate aici și de producători autohtoni. Este un obiectiv ambițios, pentru că o bună parte dintre sortimente nu există în țară, dar ne dorim să fim cât mai aproape de clienții noștri și să răspundem nevoilor acestora.
Înainte de a lucra în cadrul PENNY, ați activat în cadrul PENNY Cehia. Ce similarități și diferențe ați remarcat la nivelul preferințelor de lucru ale românilor și ale cehilor?
Există mai multe asemănări între obiceiurile de consum ale românilor și ale cehilor. De exemplu, aceeași preferință pentru produsele naționale și locale, atât în cazul românilor, cât și al cehilor.
Această tendință este în creștere în ambele țări. De asemenea, este important de precizat interesul ridicat pentru categoriile de alimente proaspete: fructe și legume, carne și panificație, precum și importanța calității, a disponibilității și a prețului.
În ultimii doi ani, s-a vorbit tot mai mult despre reziliență și despre efectele ei bune în această perioadă. În cadrul PENNY Romania cum se insuflă creativ reziliența la nivelul echipei și cum o exersați periodic în cadrul business-ului?
2020 și 2021 au fost diferiți, am fost nevoiți să ne adaptăm la un mediu nou de lucru în care să respectăm toate măsurile de siguranță. Oamenii noștri din prima linie au făcut o treabă grozavă, chiar dacă au fost nevoiți să facă față unei presiuni suplimentare. Suntem foarte mândri că am continuat să ne extindem și că am avut rezultate financiare foarte bune. Am depășit 300 de magazine PENNY în România și am deschis cel de-al patrulea depozit la Filiași, județul Dolj. Personal, sunt în România de la începutul anului 2021, iar în toată această perioadă, echipa noastră a beneficiat de suport continuu și, împreună, am dat dovadă de reziliență, responsabilitate și curaj. Pentru 2022, avem deja multe planuri, continuăm să ne extindem, să creăm noi locuri de muncă și să fim tot mai aproape de cât mai mulți români.
Cum încurajați gândirea creativă în cadrul organizației? De unde vin marile idei în cadrul companiei?
În retail există deja un ritm alert și e nevoie să fii mereu pregătit pentru ceva nou. În această perioadă, sunt și mai multe provocări. Din punctul meu de vedere, cel mai important membru al unei echipe este echipa însăși. Fiecare membru al acesteia este important și creativ, perspectiva fiecăruia trebuie respectată. Prin urmare, pentru mine există două priorități: echipa – planul meu este să mențin echipa puternică și să mă asigur că toată lumea se bucură de această călătorie și împreună mergem către succes – și clientul – activitatea noastră se desfășoară pentru client și trebuie puse în prim plan nevoile acestuia. Cred în cooperare, atât în echipă, cât și în relația cu furnizorii. Marile idei vin din astfel de cooperări, cel puțin asta mi-a dovedit experiența mea de peste ani și, din același motiv, îmi place să fiu considerat un membru al echipei.
De obicei, într-o perioadă de criză, bugetul pentru proiectele creative este primul pus pe hold. În acest context, cum se procedează în cadrul PENNY Romania pentru a face, totuși, loc inovației?
Inovațiile sunt absolut esențiale, indiferent cât de dificile sunt perioadele pe care le traversăm. Din fericire, suntem norocoși că nu am experimentat această situație la PENNY Romania. Deși 2021 nu a fost cel mai ușor an, am reușit să păstrăm planul inițial și să atingem obiectivele stabilite.
Cele mai recente studii realizate de eJobs arată dorința românilor de a face o schimbare în carieră. Care este strategia voastră de retenție?
La PENNY, rata de fluctuație a personalului a ajuns la 24% în 2020, în scădere cu 10% față de anul 2019. Este un rezultat foarte bun pentru industria noastră, care a putut fi atins datorită beneficiilor oferite angajaților, pe lângă o creștere a salariilor. De asemenea, sunt importante și bonusurile de performanță, suportul în momente importante din viața lor, asigurările medicale sau discounturile la cumpărături din rețea. Per total, există o creștere a companiei și o stabilitate a managementului, elemente care ne diferențiază pe piața locală, la care aș adăuga învățarea continuă.
Oamenii noștri din prima linie au făcut o treabă grozavă, chiar dacă au fost nevoiți să facă față unei presiuni suplimentare.
Ne puteți da exemplu un proiect creativ recent implementat în cadrul unităților PENNY Romania, care s-a bucurat de succes în rândul clienților?
PENNY a devenit singurul retailer de produse alimentare care susține cel mai popular sport, fotbalul, pentru toate grupele de vârstă, toate formatele (inclusiv Futsal) și toate genurile, inclusiv fotbalul feminin. În demersul nostru de a promova sportul și beneficiile acestuia, am extins sprijinul, devenind furnizorul principal de produse proaspete pentru toate echipele naționale.
Experiența dezvoltării acestui parteneriat cu FRF ne-a arătat importanța de a fi mai aproape de clienții noștri în toate aspectele vieții lor, de a ne bucura împreună cu ei la meciuri, de a susține împreună sportivii preferați, de a ne simți parte din aceeași echipă. PENNY și Federația Română de Fotbal au încheiat un nou contract de sponsorizare la începutul 2021, contract ce durează cel puțin până la finalul lui 2024. Acesta este cel mai important parteneriat din istoria FRF, deoarece este pentru prima oară când ambele reprezentative, seniori și U21, au un sponsor principal.
Proiectul SuporteRO a câștigat competiția organizată de forul european de fotbal la categoria „Parteneriate comerciale” a UEFA Grow Awards. Este pentru prima dată când România câștigă premiul cel mare la o categorie UEFA Grow Awards.
Ce cursuri online sau cărți recomandați profesioniștilor din domeniul retailului care-și doresc să se perfecționeze?
În strânsă legătură cu situația actuală cu care ne confruntăm, aș recomanda orice curs sau carte legată de VUCA leadership – Volatilitate, Incertitudine, Complexitate și Ambiguitate. Această metodă de management este recomandată pentru schimbări imprevizibile asemănătoare cu ceea ce am experimentat în ultimii 2 ani, de aceea o consider potrivită și de interes pentru contextul actual.
Ce surprize plăcute v-a rezervat 2021 pe plan profesional și cu ce așteptări de business porniți la drum în 2022?
România este foarte avansată în ceea ce privește digitalizarea; aceasta este una dintre surprizele foarte frumoase pentru mine alături de oamenii ambițioși și talentați pe care i-am cunoscut.
M-am alăturat recent echipei PENNY Romania din februarie 2021, așadar aproape un an în care am vrut să înțeleg și să aprofundez piața și profilul clientului român. La PENNY din Cehia, am promovat și extins în mod semnificativ relațiile de cooperare cu furnizorii cehi.
În calitate de COO al PENNY Romania, misiunea mea vizează și domeniul de achiziții, prin care promovez și extind semnificativ relațiile pe termen lung cu furnizorii autohtoni. De asemenea, pe lista de priorități se află și dezvoltarea de produse sustenabile, de la cele proaspete din România până la cele inovatoare ecologice, cum ar fi cele din gama My bio sau Food for Future.
Ți-a plăcut acest interviu cu Marek Doležal, COO REWE ROMANIA | PENNY? Citește și:
Cheia succesului stă în oamenii cu care lucrezi