„Profit avem. Acum ce facem?”
Responsabilitatea sociala corporativă, cunoscut pe scurt sub numele de „CSR”, nu este o noutate, nici la nivel global, nici în România. Majoritatea companiilor mari organizează o multitudine de acțiuni cu scopul îmbunătățirii unor aspecte sociale, economice sau de mediu și, implicit, cu scopul îmbunătățirii propriei imagini ca lider de piață și ca angajator. Totuși, pentru companiile mici, medii și în special noi, proiectele de CSR pot părea a fi pur și simplu ceva ce „trebuie făcut”, dar CUM exact e un joc de noroc.
Responsabilitatea socială adoptată la nivel de companie nu va schimba lumea, dar va îmbunătăți temporar un aspect al societății și vor beneficia angajatorul, angajații și chiar și profitul pe termen lung. Așadar alegerea unui program de CSR nu trebuie lăsată la voia sorții.
Alege în concordanță cu valorile companiei
Dacă, spre exemplu, „inovația” stă la baza valorilor companiei tale, atunci ai putea alege să susții financiar o conferință dedicată științei. Poate fi la orice nivel îți dorești tu – poate un eveniment la care să fii co-sponsor sau ceva mai mic, la nivel local. Alternativ, programul poate avea legătură cu industria în care operezi. Dacă firma ta produce și distribuie jocuri video, atunci ai putea dona PC-uri și jocuri unui centru de plasament, o acțiune cu care sigur ar rezona și angajații tăi, probabil pasionați de gaming.
Majoritatea efectelor unui program de CSR se văd pe termen lung în nivelul de notorietate al companiei, în implicarea angajaților, în creșterea vânzărilor etc. Totuși, trebuie să ții cont, înainte de toate, că programul CSR ales îi poate fi de folos chiar și imediat companiei tale. Astfel de acțiuni nu se măsoară doar pe termen lung. Renault, spre exemplu, are o politică de mediu bine pusă la punct, așa cum mulți producători de autovehicule trebuie să aibă ca să țină pasul cu evoluția tehnologică, iar dezvoltarea constantă a mașinilor electrice e un punct important al acestei politici. Totuși, cei de la Renault au ales să participe activ la reducerea efectelor nocive ale mașinii pe parcursul tuturor etapelor ciclului său de viață.
Astfel, „în prezent, Renault produce un vehicul care este constituit în proporție de 95% din piese valorificabile și care integrează deja piese din materiale reciclate” ceea ce înseamnă, direct, o reducere a costurilor de producție, pe lângă grija față de mediu.
Așadar, conform exemplului Renault, companiile care folosesc materiale de producție se pot uita după alternative durabile și economice, reducând în mod imediat costurile de fabricație și propriul impact asupra mediului. Companiile din industria digitală pot face lucruri asemănătoare reducând consumul de energie electrică și reciclând echipamentul electronic învechit.