Dă undă verde schimbărilor!
Aproape în fiecare companie au avut loc schimbări organizaționale în ultimul an. Nu am fost neapărat înarmați cu toate instrumentele necesare pentru a le gestiona, dar am trecut peste ele și ne-am însușit lecții importante care ne vor fi de ajutor și-n viitor. Și nu uita, chiar dacă scopul rareori se modifică, drumul până la el poate suferi diverse transformări. Iar copiloții cu care pornești pe acest drum trebuie să fie pregătiți pentru ele și să le accepte fără prea multe rețineri!
Un studiu realizat în urmă cu câțiva ani de Asociația Americană de Psihologie arată că peste 50% dintre cei care se confruntă cu transformări la job sunt de două ori mai stresați față de cei în cazul cărora nu se schimbă nimic. Și tocmai de aceea e nevoie de o strategie care să includă toți factorii implicați în transformare.
Rolul managerului care este pus față-n față cu schimbarea este de a comunica clar și transparent obiectivele, de a crea programe de instruire pentru oamenii implicați, dar și de a evalua rezultatele în urma tranziției. Ca să-ți fie mai ușor să pui planul pe hârtie, ți-am pregătit cei 8 pași împrumutați din modelul lui John Kotter, profesor de leadership la Harvard Business School. Ei te vor ajuta să implementezi mai structurat schimbarea.
Schimbarea, în 8 pași
Pasul 1
Stabilește urgența schimbării
Pentru ca schimbarea să se întâmple, e important ca ea să fie dorită de cât mai mulți oameni. Și pentru ca necesitatea sa să fie înțeleasă, e important să vii cu argumente solide în susținerea schimbării. Însă nu e o idee bună să prezinți jumătatea goală a paharului, să le arăți oamenilor statistici slabe de vânzări sau să portretizezi concurența în cea mai bună lumină posibilă. Mai bine începe un dialog deschis și onest cu persoanele din echipe în care să identifici potențialele amenințări, scenarii plauzibile din viitor, dar și oportunități ce merită explorate.
Pasul 2
Reperează-ți aliații
E greu să conduci de unul singur întregul proces de schimbare și, prin urmare, este important să construiești o coaliție. Este vorba despre oamenii din echipa ta sau din alte departamente cu care împărtășești aceeași viziune. Important este ca aceștia să contribuie la schimbare cu experiența și abilitățile pe care le dețin. Rolul aliaților este de a delega sarcinile și de a se asigura că lucrurile se derulează conform planului.
Pasul 3
Creează o viziune clară
Aceasta trebuie să fie ușor de înțeles și să cuprindă obiectivul general al schimbării. Este o modalitate bună de a găsi sprijinul oamenilor din echipă, de aceea, viziunea ar trebui să fie și inspirațională, ca să-i convingă pe ceilalți că schimbarea chiar merită făcută.
Pasul 4
Comunică viziunea definită
Nu este suficient să trimiți un e-mail către echipă, în care să povestești despre schimbarea ce urmează. E important să repeți necesitatea acesteia de fiecare dată când ai ocazia, chiar și în discuții informale. În această etapă, pentru propagarea mesajului, te pot ajuta aliații făcuți la pasul 2.
Pasul 5
Elimină obstacolele
La acest pas e important să identifici toate lucrurile care stau în calea schimbării. Poate fi vorba despre obiceiurile echipei sau diverse detalii legislative. Găsește-le și încearcă să le elimini cu ajutorul resurselor existente în companie!
Pasul 6
Vino cu câștiguri pe termen scurt
Într-un interval scurt de timp (acesta ar putea fi o lună sau un an, în funcție de tipul de schimbare pe care-l planifici), trebuie să-ți propui câteva „victorii rapide” pe care oamenii din echipa ta le pot vedea. Fără ele, persoanele negativiste din jurul tău îți pot demonta progresul făcut. În plus, obiectivele pe termen scurt sunt instrumente utile pentru motivația echipei pe care o gestionezi.
Pasul 7
Stabilește obiective pe termen lung
Kotter susține că multe proiecte de schimbare eșuează, deoarece victoria este declarată prea devreme. Schimbarea reală este profundă. Câștigurile rapide, despre
care-ți povesteam la pasul 6 sunt doar începutul a ceea ce trebuie făcut pentru a realiza o schimbare pe termen lung. Ai nevoie să extinzi și să repeți schimbările, iar pentru asta trebuie analizezi ce a mers bine și ce a mers mai puțin bine după fiecare reușită. Apoi, treptat, poți stabili obiective și mai ambițioase.
Pasul 8
Integrează schimbarea în cultura companiei
Modificarea obiceiurilor pe care le au echipele sau a proceselor din companie nu sunt suficiente pentru a transforma felul în care se raportează oamenii la schimbare. De aceea, încurajează persoanele să facă schimbări și recompensează-le pe cele care nu sunt reticente la nou. Vorbește despre progres de fiecare dată când ți se oferă ocazia și împărtășește povești de succes pornite de la o schimbare. Schimbarea, fie că are loc în viața personală sau profesională, nu este un proces simplu și nici rapid. Sunt necesari mulți pași de planificare și chiar și după implementarea minuțioasă a acesteia, mai sunt multe de făcut pentru a te asigura că toate merg ca pe roate.
Într-adevăr, nu există o rețetă a schimbărilor care să funcționeze 100%, dar merită să încerci potecile ce au fost netezite deja de alții.
Ți-a plăcut articolul despre cum să implementezi mai structurat schimbarea? Citește și:
Piața muncii la finalul pandemiei. Ce schimbări se întrevăd?