direcție
Leadership

E despre călătorie, dar fără destinație am sta acasă

Cum să dai direcție oamenilor din echipă

Suntem obișnuiți să vorbim despre obiective în mediul profesional. De cele mai multe ori neglijăm însă o rudă mai bătrână și mai înțeleaptă a acestora: scopul. Iar dacă pe a noastră direcție de bine, de rău suntem capabili să o reperăm și să o urmăm, când vine vorba de a da un scop echipei, lucrurile nu mai sunt atât de simple. Dar doar pentru că nu e simplu, nu înseamnă că trebuie să renunțăm.

 

Cum ne facem echipa să vadă scopul din spatele muncii acesteia?

Aveam opt ani când am început să mă gândesc prima oară serios la sens. Era revelionul lui 1995, puțin trecut de miezul nopții, iar eu aveam să aflu de la sora mai mare că mai erau doar cinci ani până când lumea, așa cum o cunoscusem până atunci, cu ochii mei mici, avea să se termine. Pentru toată lumea. De tot.

Nu știu dacă doar mie mi-a lăsat amintiri atât de vii anul 2000 (și, iată, chiar cu mult înainte să vină), dar știu sigur că atunci am început să mă întreb serios „Care-i sensul?”. Gândul că urma ca totul să se termine atât de brusc, în toiul distracției, făcea ca viața însăși să pară fără sens. „De ce mai există dacă se termină?”, aveam să încep să mă întreb de atunci aproape obsesiv.

Habar n-aveam, de la înălțimea sufletului meu mic, că se întrebaseră și alții mai abitir înaintea mea același lucru și că nu găsise nimeni un răspuns universal valabil, ci doar unul personal plauzibil: că scopul vieții e să-ți găsești sensul, oricât de tautologic ar suna. Bineînțeles că nu știam nici că voi ajunge mai târziu, peste niște ani de căutări, la un răspuns al meu, personal, care să mă satisfacă. Și știam cu atât mai puțin și că, odată găsit răspunsul la această întrebare majoră a vieții, motivul scopului va apărea recurent în viața mea sub diverse forme, cel mai adesea la job. Că se va schimba și adapta odată cu mine și că voi fi OK cu asta. Și că, doar atunci când acesta va fi foarte clar și cristalizat în mintea mea, voi fi cu adevărat fericită.

Vei spune că să-ți găsești scopul e oricum un exercițiu dificil doar la nivel personal și individual. Și așa e. Că abia ai fost în stare să-ți cristalizezi ție prioritățile, gândurile și direcția. Iar să faci asta și pentru oamenii din echipa ta, să-i ajuți să și-l găsească pe al lor, e de-a dreptul copleșitor și costisitor și la nivel de timp, și de energie. Dar nu e tocmai ăsta rolul unui lider?

 

Cum să dai direcție și să ajuți oamenii să-și descopere și valorifice potențialul

Și chiar dacă pare că motivul scopului e mai degrabă beletristică și un nice to have după ce la nivel de echipă ai bifat multe altele și că se poate trăi și performa bine-mersi și fără un sens organizațional bine definit, cifrele vin să contrazică acest lucru. Dintr-un raport LinkedIn din 2018 reiese că scopul e strâns legat de engagementul la locul de muncă și, mai departe, de retenție. Astfel, 73% dintre profesioniștii care erau motivați de scop la job erau și satisfăcuți cu locul lor de muncă. Cu alte cuvinte, dă-le oamenilor o direcție, fă-i să înțeleagă imaginea de ansamblu și impactul muncii lor, mai departe de task-uri bifate și KPI, și vei avea cei mai buni ambasadori de brand, cei mai loiali angajați și o echipă fericită în general.

Mai concret și mai palpabil de atât, odată stabilită importanța scopului la job, se ridică următoarea întrebare firească: „Bun, dar de unde începem? Cum îi facem pe oameni să-și găsească scopul și să-l îmbrățișeze, dacă ei înșiși nu știu care e?”.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Pleacă de la mare la mic pentru a-i face să înțeleagă cu adevărat rolul lor. Primul lucru pe care trebuie să îl cuprindă sunt obiectivele de business și scopul tuturor acțiunilor organizaționale. Apoi fă-i să înțeleagă cum munca lor e o piesă din puzzle-ul mare care le-a fost prezentat. Iar dacă ei înșiși nu pot să vadă în continuare scopul, le poți adresa cinci întrebări simple, care să-i ajute să ajungă mai ușor la răspunsuri:

• La ce te pricepi?
• Ce-ți place să faci?
• Ce ți se pare cel mai util și satisfăcător lucru la munca ta?
• Cum îți măsori, evaluezi și apreciezi munca?
• Cum relaționezi cu ceilalți?

Oamenii își găsesc scopul când văd o legătură clară între ceva ce apreciază și ceea ce fac, însă această relație nu e mereu vizibilă. Liderii sunt cei care ar trebui să articuleze valorile pe care o companie încearcă să le pună în practică și să schițeze harta care arată exact cum munca fiecăruia se leagă de aceste valori. În paralel, sunt câteva lucruri cu care poți să-i ajuți direct. De exemplu, înainte de a da cuiva un task, fă-l să înțeleagă „de ce”-ul din spate și importanța acestuia. În mod similar, la finalul unui proiect, când dai feedback pozitiv, nu te limita la felicitări, ci punctează specific cum munca lor a influențat rezultatele. Ușor-ușor, oamenii nu doar că vor căpăta mai multă încredere în sine și se vor simți validați, dar vor vedea concret și cum și în ce fel munca lor chiar contează.

Nu e ușor să ajuți oamenii să-și găsească scopul. Nu se întâmplă peste noapte. Însă mai e un lucru interesant aici. În momentul în care ție îți vor fi clare lucrurile și vei ști extrem de clar care e scopul echipei tale și nu vei ține informația asta doar pentru tine, membrii acesteia te vor urma. Iar când vei simți că e prea mult pentru tine, amintește-ți că nu ești singur. Sunt profesioniști care te pot ajuta în călătoria asta și ar trebui să-i lași s-o facă. Curaj! Suntem aici pentru tine.

 

Ți-a plăcut articolul despre cum să dai direcție oamenilor din echipă? Citește și:

Cum să faci pe plac oamenilor, dar să atingi și obiectivele companiei

Cum rămâne cu obiectivele pe 2021 + alte noutăți de sezon

Puterea exemplului în leadership: de ce e mai importantă ca niciodată

Categorii:
Leadership

Head of Marketing // Cu 14 ani de experiență în marketing și comunicare, dobândită lucrând în resurse umane, jurnalism și ecommerce, la eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de marketing B2B și B2C și alinierea ei cu obiectivele de business. Expertiză în: Brand Marketing, Job boards, Strategie, Employer Branding, Comunicare Corporate și Internă, Resurse umane

Leave a Reply

*

*