Meseriile viitorului: realitatea virtuală câștigă teren în industria HR
Procesele de lucru, dar și petrecerea timpului liber ni se schimbă de la o zi la alta, datorită tehnologiei. Mulți încă privesc cu reticență zona de realitate virtuală sau cea augmentată, dar asta pentru că nu cunosc îndeaproape beneficiile pe care le aduc noile tehnologii. În HR, realitatea virtuală a câștigat teren în ultimii ani, având în vedere că angajatorii o folosesc atât în recrutare, cât și în procesul de onboarding sau learning al angajaților. Peste 80% dintre companiile ce implementează în prezent VR, spun că sunt mulțumite de rezultatele acestei tehnologii sau chiar le sunt depășite așteptările, potrivit un raport al Institutului de Cercetare Capgemini.
Realitatea virtuală se folosește deja în moduri eficiente în zona de HR. Revoluționează modul în care recrutăm, ne desfășurăm sesiunile de training, organizăm teambuilding-urile și alte întâlniri, spune Andreea Centea, Managing Partner la Partipipal Events/Loop Virtual Reality Solution.
Despre cum ne poate ajuta realitatea virtuală să ne eficientizăm procesele de HR și cum poate arăta noul HR, datorită acestei tehnologii, povestim în continuarea articolului.
Realitate virtuală în HR: de ce să o implementăm?
Eficientizează procesul de recrutare
Recrutarea celor mai buni angajați este una dintre cele mai provocatoare sarcini pe care le are omul de resurse umane. Doar cu talente pe măsură, o companie se poate dezvolta, iar angajatorii care se ghidează după acest principiu, folosesc deja realitatea virtuală pentru a identifica cele mai bune talente de pe piața muncii. Spre exemplu, compania General Electric, cu ajutorul realității virtuale arată candidaților demersul proiectelor în profunzime, înainte ca aceștia să fie angajați.
Cu ajutorul tururilor virtuale, potențialii angajați pot cunoaște îndeaproape activitățile companiei, mediul de lucru, dar și valorile după care se ghidează aceasta. Unele aplicații virtuale le permit chiar să testeze anumite roluri și să-și dea seama dacă sunt potriviți pentru acestea sau nu.
Permite testarea candidaților
Pentru unele meserii, cu ajutorul unui test gamificat, recrutorii pot să testeze competențele candidaților. Răspunsurile acestora la situații reale cu care se poate confrunta la viitorul job, pot ajuta angajatorul să descopere diversele fațete ale personalității candidatului. Spre exemplu, în loc să întrebi un un candidat cum reacționează în situații de presiune, îl poți invita într-o lume virtuală în care să treacă printr-o simulare a activităților.
„Unele joburi necesită anumite aptitudini, precum reacția spontană, mai ales în zonele de lucru cu risc ridicat. Realitatea virtuală poate testa aceste aptitudini înainte ca persoana respectivă să înceapă jobul propriu-zis”, explică Andreea Centea.
Ușurează adaptarea noilor angajați în companie
Astăzi tot mai multe companii scot la bătaie joburi remote, iar mediul online îngreunează procesul de adaptare a noilor angajați. De aceea, utilizarea VR-ului în cadrul procesului de onboarding, poate permite persoanelor noi să cunoască modul în care funcționează afacerea de oriunde din lume. Mai mult, aceștia pot să viziteze virtual locația fizică, astfel încât, atunci când vor reveni la birou, locul să li se pară familiar.
Reduc costurile pentru programele de training
Cu ajutorul acestei tehnologii poți să reduci costurile pentru instruirea angajaților, mai ales atunci când vine vorba despre învățarea unor sisteme sau instrumente complexe. Spre exemplu, Boeing folosește simulatoare de zbor cu ajutorul realității virtuale, pentru a-și antrena piloții înainte să ajungă în cabina unui avion real.
Activitățile recreative devin mai accesibile
Angajatorii caută constant modalități de a îmbunătăți sănătatea emoțională a angajaților. Unii încearcă să susțină menținerea echilibrul dintre viața personală și cea profesională, iar alții pun la dispoziție diverse activități recreative precum sesiuni de meditație și yoga.
Prin VR putem crea zone sigure de lucru pentru sedințe, zone de relaxare sau alte activități recreative și creative, spune Andreea Centea.
Spre exemplu, cu ajutorul unei tehnologii care implică zona de realitate virtuală, angajații se pot transpune în locuri inedite precum plajele, munții sau chiar în mijlocul unei păduri. Totodată, VR le permite să se relaxeze în locuri mai puțin accesibile în realitate, precum în medii subacvatice.
Nu suntem prezicători, dar știm că doar urmărind trendurile ne vom putea adapta cu ușurință la toate schimbările ce ne vin în cale. E normal să fim reticenți când vine vorba de nou, dar descoperind beneficiile care pot veni odată acesta, ne putem ameliora temerile. Fii alături de noi pe We Are HR, pentru a afla mai multe despre cum va arăta în viitor piața muncii!
Ți-a plăcut articolul despre realitate virtuală în HR? Citește și:
Meseriile viitorului: încotro merge industria de influencer marketing?