Sondajele pentru angajați: de ce nu se (mai) poate fără ele
Discuțiile despre sănătatea emoțională și wellbeing la locul de muncă se pot dovedi dificile. Și tocmai de aceea, un sondaj frecvent pe astfel de subiecte ajută la normalizarea și construirea conversațiilor pe tema stării de spirit a echipei.
Este normal ca angajații să-și dorească să-și evidențieze punctele forte la job. Din păcate, această mentalitate îi face pe mulți să creadă că, dacă dezvăluie problemele cu care se confruntă, ele vor fi percepute drept slăbiciuni. Ca rezultat, conversațiile despre sănătatea emoțională sunt deseori evitate. Și din păcate, implicarea și performanța oamenilor din echipe pot avea de suferit fără ca nimeni să-și dea seama de ce. Eliminarea stigmatizării din discuțiile despre sănătatea emoțională este o reușită ale cărei beneficii vor fi resimțite pe termen lung. Iar efectuarea de sondaje privind wellbeing-ul angajaților este un prim pas excelent în această direcție. Iată cum le pui în practică pentru ca ele să dea cele mai bune rezultate!
Sondajul de dinaintea sondajului
Înainte de a începe propriu-zis redactarea chestionarului, răspunde tu la aceste întrebări care te vor ajuta să nu pierzi din vedere obiectivele pe care le urmărești cu sondajele.
• De ce efectuăm sondajul?
• Ce măsurăm și de ce?
• Cine va participa la sondaj?
• În ce perioadă se va desfășura?
• Vor fi comunicate rezultatele? Și dacă da, în ce fel?
• Există întrebări din sondajele anterioare care ar trebui incluse din nou?
• Sunt întrebări din sondajele anterioare care trebuie adaptate contextului curent?
Rezumă-te la sondajele scurte și simple
Numărul și tipul întrebărilor adresate pot influența semnificativ rata de răspuns a sondajului. Includerea unui număr prea mare de întrebări confuze sau repetitive poate distruge un sondaj. Acestea ar trebui formulate cât mai clar, iar completarea lor nu ar trebui să dureze mai mult de câteva minute.
Implică angajații în proiectarea sondajului
Dacă lucrezi pentru o companie mare, cu sute sau chiar mii de angajați, poți organiza o sesiune de probă pentru completarea chestionarului. Acest proces-pilot te poate ajuta să identifici din fașă potențiale greșeli sau neclarități.
Utilizează mai multe canale pentru a comunica sondajele
Angajații primesc zilnic numeroase mesaje. Deci este normal ca ei să piardă unele dintre ele. Dacă vrei să te asiguri că sondajele de wellbeing ajung la cât mai mulți oameni, folosește-te de numeroasele canale de comunicare pe care le ai la îndemână. Trimite sondajele pe e-mail, aplicații de mesagerie Slack/Discord, dar și pe intranet. Asigură-te că le incluzi și în newsletterul periodic pe care îl trimiți. De asemenea, poți solicita managerilor să blocheze timp în programul echipei lor, astfel încât angajații să poată aloca acea parte a zilei pentru a completa sondajul.
Nemulțumitului nu i se ia nimic
Întrebările demografice legate de sex, studii și vârstă nu ar trebui să aibă caracter obligatoriu, pentru a limita temerile pe care angajații le pot avea cu privire la anonimat. Aceste întrebări sunt benefice, deoarece oferă angajatorilor informații despre tendințele anumitor grupuri, dar oamenii din echipă ar putea interpreta greșit aceste întrebări ca pe o încercare de descoperire și pedepsire a nemulțumitului.
Folosește enunțuri mixte
Sondajele ar trebui să fie presărate atât cu afirmații negative, cât și cu afirmații pozitive. Dacă un sondaj este plin de variante optimiste (sau din contră) de răspuns, rezultatul ar putea fi înșelător.
Cum utilizezi datele
Deși rezultatele sondajelor sunt menite a oferi o imagine de ansamblu asupra culturii sănătății emoționale din cadrul companiei, ele nu ar trebui niciodată extrapolate în cazuri particulare și nici nu ar trebui considerate adevărate pentru toți angajații sau grupurile. În schimb, ele ar trebui să ofere un punct de plecare în înțelegerea culturii și în crearea de programe, politici și practici eficiente pentru sănătatea emoțională.
Fă sondajele doar când poți lua măsuri semnificative
Este mai bine să nu întrebi, decât să întrebi și să nu acționezi! Frecvența sondajelor ar trebui să fie sincronizată cu acțiunile făcute de lideri și manageri pe baza feedback-ului. Oamenii vor fi mai puțin dornici să răspundă la un nou sondaj dacă nu au văzut nicio acțiune după ultimul sondaj efectuat, cu excepția cazului în care desfășori sondaje pe diferite teme. În loc să încerci doar să descoperi frecvența optimă a sondajelor, încearcă să creezi o cronologie mai aprofundată care să includă când echipa de conducere se va reuni pentru a discuta rezultatele și momentul în care vei împărtăși perspective și planuri de acțiune cu organizația.
Analizarea sănătății emoționale a echipei, fie prin verificări constante ale pulsului, fie prin sondaje ample anuale, este o călătorie de lungă durată. Aceste aspecte mai sus punctate reprezintă un ghid incipient de bune practici pentru a te ajuta să identifici cele mai bune soluții. Iar pe măsură ce cultura se îmbunătățește și angajații se simt mai în siguranță și mai susținuți, este posibil ca aceste soluții să se rafineze și să devină mai precise.
Ți-a plăcut acest articol despre sondajele pentru angajați? Citește și:
Care sunt cele mai dorite beneficii
Cum să creezi un site web de prezentare