Curiozitatea – cum să îi facem loc în organizații?
Din ce în ce mai multe studii și cercetări aduc în lumina reflectoarelor curiozitatea ca o formă a creativității. Ce beneficii poate aduce o doză de curiozitate la locul de muncă? Cum văd managerii curiozitatea angajaților? Care sunt modalitățile concrete în care o putem aduce în viețile noastre profesionale? Să dăm curs curiozității și să descoperim împreună răspunsul la aceste întrebări.
Curiozitate și ce impact are aceasta asupra companiei?
O curiozitate intensă poate aduce beneficii atât în rolurile creative, dar și în cele mai puțin creative. În plus, aceasta poate contribui la reducerea conflictului de grup, pentru că membrii unei echipe învață să se pună mai des în pielea altor persoane și sunt interesați de perspectiva celuilalt, din dorința de a genera mai multe idei.
Companiile de azi apreciază mai mult decât în trecut curiozitatea, ca o manifestare a creativității – generatoare de resurse. Cultivarea curiozității îi ajută atât pe lideri, cât și pe angajați să se adapteze la o piață incertă și presiuni externe. Pentru că atunci când curiozitatea ne este activată, gândim mai profund și mai rațional deciziile și contribuim cu soluții inovative.
Deși, în teorie managerii recunosc măcar o parte dintre aceste avantaje, în practică situația stă puțin diferit. În cadrul unui studiu la care au participat peste 3.000 de angajați dintr-o varietate de companii și industrii, doar 24% au declarat că sunt curioși la locul de muncă și aproximativ 70% dintre ei întâmpină bariere atunci când vor să pună mai multe întrebări.
Deși liderii îi conștientizează valoarea, puține organizații acordă angajaților timpul necesar pentru a-și urmări interesele. Chiar și în astfel de organizații angajații au obiective provocatoare pe termen scurt, care le consumă din timpul liber pe care l-ar fi putut petrece explorând abordări alternative ale muncii lor sau descoperind diverse idei.
De ce liderii au rețineri când vine vorba despre curiozitate?
- Au un mod de gândire eronat despre ce înseamnă explorarea – unii dintre ei cred că libertatea de explorare aduce cu sine consturi mari sau că angajații ar fi mai dificil de gestionat dacă li s-ar permite să își exploreze interesele profesionale. De asemenea, unii dintre manageri cred că un astfel de comportament poate conduce către discuții în contradictoriu, care ar face în viitor procesul decizional unul mai dificil.
- Caută eficiența în detrimentul explorării – cel mai cunoscut exemplu fiind al producătorului de automobile, Henry Ford, care, în urmărirea acerbă a obiectivului de a eficientiza producția pentru a produce o mașină pentru mase, a fost devansat în anii ‘20 la nivel de tehnologie și creativitate de către alți producători auto.
Cum să încurajezi o cultură a curiozității?
- Indiferent de rolul pe care îl avem într-o companie, trebuie să ne implicăm în discuții și proiecte cu o minte limpede, fără a presupune că știm totul.
- Acordarea libertății anagajaților de a alege subiectele sau specializările în care vor să se formeze sau despre care vor să învețe mai mult. Permițându-le să aleagă singuri training-ul sau materialele care îi interesează, șansele ca informația parcursă să fie înțeleasă și reținută vor crește.
- Exercițiul formulării constante a întrebărilor, fie că ele testează produsele și serviciile pe care le oferim sau ne ajută să ne dezvoltăm și să evoluăm profesional. Să ne amintim cum ne spuneam în școală că nu există întrebări stupide și astfel reușeam să înțelegem și să reținem mai multe lucruri decât dacă nu le-am fi pus. Iată câteva exemple de întrebări pentru viața profesională: Ce mai e nou în domeniul în care activez? Ce produse dezvoltă competiția? Cum pot să îmi îmbunătățesc performanța? Există un mod mai eficient de a-mi face munca sau o anumită sarcină?
- Includerea unei doze de curiozitate în cultura organizațională prin interesul față de ce cred și cum văd colegii și clienții ceea ce facem. Curiozitatea se poate manifesta sănătos în cadrul unei companii prin adresarea unor întrebări bune, ascultare profundă, prin faptul că suntem deshiși, valorizăm experiențele noi, punem la încercare status quo-ul și rămânând conștienți că nimeni nu deține toate răspunsurile, potrivit CEO-ului Survey Monkey, dezvoltator software, Zander Lurie. Printre măsurile abordate de Zander Lurie în spiritul stimulării curiozității și creativității au fost mutarea sediului, redenumirea sălilor de conferință. Cei de la Survey Monkey au creat contexte precum forumurile, în care oamenii să simtă că pot adresa întrebările bune și chiar sunt recompensați pentru asta.
- Organizarea de competiții sau brainstorming-uri în cadrul cărora curiozitatea și creativitatea angajaților se poate materializa în idei, servicii și produse noi poate fi o altă formă prin care management-ul poate promova și valorifica rolul curiozității.
Într-o perioadă în care tehnologia servește tot mai multe arii ale vieții, curiozitatea ca abilitate umană va deveni din ce în ce mai apreciată în rândul companiilor din cele mai variate industrii. Este important, fie că suntem angajați, lideri sau manageri să luăm în considerare că resurse asemenea curiozității, au nevoie de timp și antrenament pentru a produce rezultate.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
Cum să planifici un Secret Santa virtual