Problema cu prezenteismul sau cum îi reconectezi pe cei deconectați
Dacă n-ar fi fost nu s-ar fi povestit. Însă prezenteismul e una dintre principalele cauze ale scăderii productivității în multe companii și, deși nu este atât de palpabil precum absenteismul și mult mai greu de detectat, el există și este în creștere. Vestea bună: poate fi combătut. Nu cu măsuri disciplinare care să pună și mai multă presiune, ci cu tact și empatie.
O definiție care-și extinde sensul
Prezenteismul a fost inițial folosit pentru a descrie problema persoanelor care vin la birou cu toate că se simt rău fizic sau mental. Sigur, ai remarcat și tu, în rândul echipelor cu care ai lucrat oameni care erau acolo zi de zi, chiar dacă erau răciți sau treceau prin diverse probleme familiale. Ei susțineau că le e mai bine să fie acolo și că-și pot face treaba în continuare, dar rezultatele lor lăsau de dorit. În ședințe evitau să se implice sau să vină cu o părere proprie. Starea lor de spirit era vizibil afectată și ajungea să se extindă și asupra altor membri din rândul echipei.
Între timp sensul acestui cuvânt nu se mai limitează doar la scenariul descris mai sus și a căpătat și alte valențe. Prezenteismul de astăzi se referă și la angajații care sunt prezenți fizic, dar psihic deconectați. Acești angajați ar putea să apară cu sârguință în fiecare zi la birou sau să se conecteze la orele convenite pe toate tool-urile pe care le folosesc pentru a lucra remote, dar în ceea ce privește productivitatea și motivația, nu sunt deloc „prezenți”. Cât despre proactivitate nici nu mai are rost s-o aducem în discuție.
Cât de serioasă e de fapt problema cu prezenteismul
Compania de asigurări medicale private Vitality face anual un studiu în Marea Britanie intitulat Britain’s Healthiest Workplace la care participă, în mod normal, peste 32.000 de angajați. Cifrele obținute de acesta arată cum prezenteismul este în continuă creștere de la an la an. Spre exemplu, din 2014 până-n 2019, numărul mediu anual al zilelor în care un angajat se confruntă cu prezenteismul a crescut de la 20,3 la 35.
Și dacă 35 de zile sună extrem de mult, în America situația cu prezenteismul e chiar mai dramatică. Conform unui studiu efectuat de Global Corporate Challenge în 2016, angajații au mărturisit că nu sunt productivi în jur de 57,5 zile pe an. Adică aproape 3 luni lucrătoare pe an!
Același studiu arată și că prețul prezentismului pentru companii a fost de 10 ori mai mare decât cel al absenteismul. Angajații care nu se prezintă la birou, trag chiulul nemotivat sau întârzie constant costă angajatorii în jur de 150 miliarde de dolari pe an, dar cei care vin la birou și întâmpină serioase probleme de concentrare costă 1.500 miliarde dolari pe an.
Ce poți face ca specialist de HR pentru a combate prezenteismul?
Deschide dialogul
Trage un semnal de alarmă asupra prezenteismului, poate printr-un newsletter dedicat, în care să subliniezi care sunt problemele cu care acesta vine la pachet, dar și cauzele care duc la apariția lui. În același timp, încearcă să punctezi cât de învechită este mentalitatea conform căreia doar cei care fac overtime sau vin indiferent de felul în care se simt la birou au șanse să promoveze.
Sprijină-i pe manageri în setarea unui exemplu
Antrenează-i pe manageri să vadă semnele și dă exemplul potrivit – angajații care își văd șeful lucrând când este bolnav se pot simți obligați să facă același lucru. Conducerea ar trebui să încurajeze angajații bolnavi să meargă acasă și să îi educe cu privire la importanța de a fi apți la locul de muncă.
Premiază rezultatele
Ar trebui răsplătite rezultatele obținute de angajați, nu numărul de ore petrecute în diverse tool-uri de birou. Dacă un membru al echipei a avut o zi productivă și eficientă, ar trebui să fie recompensat plecând un pic mai devreme pentru a se bucura de restul zilei sale. Dar, pentru ca acest lucru să funcționeze, companiile trebuie să fie mult mai flexibile în ceea ce privește programul de lucru.
Pariază pe calitate, nu cantitate
Echipele nu ar trebui încurajate să lucreze mai mult, ci mai inteligent. Și ar trebui sprijinite cu mijloacele necesare pentru a-și observa mai bine evoluția, dar și pentru organizarea timpului. O aplicație prin intermediul căreia fiecare angajat vede de unul singur pe ce pierde timp, își poate introduce schimbări eficiente pentru a-l gestiona mai bine.
Consiliere pe bune
Regândește beneficiile și în jurul programelor de wellness. Ele te ajută să previi prezenteismul sau, acolo unde este cazul, să-l și tratezi corect nu doar să-l identifici. În multe cazuri, prezenteismul este identificat, dar măsurile luate împotriva lui sunt fie ineficiente, fie inexistente. Câteva idei populare de luat în considerare sunt clasele online de exerciții fizice și mentale (yoga, mindfulness, meditație), dar și accesul la servicii de consiliere.
Ți-a plăcut acest articol? Citește și:
Ce compromisuri au făcut candidații anul acesta
Adaptabilitate și comunicare: cum te ajută în business #lectii2020
Motivarea angajaților sau cum să-i ajuți să fie mai creativi la job