Cum acționează un lider în situații de criză
Să fii manager și să fii în postura în care trebuie să coordonezi oameni sau echipe este întotdeauna o provocare. Indiferent dacă este vorba despre comunicare, despre dezvoltarea relațiilor dintre colegi sau chiar despre îndrumarea lor profesională sau personală, această sarcină este dificilă chiar și în condiții normale. Ce se întâmplă atunci când la toate aceste lucruri enumerate se adaugă și o situație specială, cu totul ieșită din comun, care are efecte asupra întregii planete? Oricât de mare ar fi experiența în coordonarea echipelor, odată ajunși în fața unei situații de criza lucrurile se complică. Cu toții avem responsabilități atât față de noi, cât și față de cei din jurul nostru, dar cu atât mai mult atunci când ne aflăm într-o poziție de conducere.
Noul context social generat de criza COVID-19 care s-a declanșat la începutul anului și care a cuprins treptat întreaga planetă, inclusiv țara noastră, reprezintă o situație de urgență specială. Dificultatea gestionării acestei situații vine din mai multe cauze. În primul rând, este o criza care afectează toată planeta atât din punct de vedere al sănătății, cât și economic și financiar.
În al doilea rând, o astfel de situație este dificil de gestionat din cauza multor necunoscute legate de tratamentul sau durata crizei. Incertitudinea este una dintre cele mai grele stări de acceptat, care poate afecta starea de sănătate psihică și care are repercusiuni grave în ceea ce privește capacitățile oamenilor de a-și desfășura cu bine activitatea.
Încă un aspect dificil în ceea ce privește gestionarea crizei este reprezentat de noutatea pe care o reprezintă situația. Nici o altă experiență anterioară nu a mai fost atât de puternică încât să ne pregătească pentru ceea ce se întâmplă în această perioadă.
Cheia pentru detensionarea situațiilor de criza este comunicarea
Datoria unui lider adevărat este să fie alături de echipa lui și să ia cele mai bune decizii pentru aceasta. Însă, o decizie bună nu este una radicală, mai ales în aceste situații delicate în care componenta emoțională ocupă o parte importantă. Este esențial ca liderul să facă o asociere echilibrată între rațiune și empatie.
Ne confruntăm cu o amenințare la adresa sănătății noastre și a celor dragi, iar măsurile luate pentru combaterea răspândirii virusului, care ne limitează libertatea, pot avea repercusiuni în ceea ce privește nivelul de stres și emoțiile negative ale oamenilor. Mai mult decât atât, efectele acestor măsuri au deja rezultate în sensul declanșării unei crize economice prin scăderea consumului și chiar stoparea activității unor întregi sectoare economice, precum turismul, transporturile sau ospitalitatea. Atât managerii din postura lor de a-și apăra activitatea firmei și a diminua efectele acestei perioade, cât și angajații care își pun întrebări cu privire la siguranța locului de muncă și a resurselor materiale de care vor dispune, se află în aceeași situație de nesiguranță, ceea ce poate declanșa conflicte și presiune ce nu sunt de dorit în asemenea situații.
De aceea, cheia într-o astfel de situație este comunicarea cât mai frecventă și mai personală a conducerii cu angajații. Este foarte important ca în aceste situații să privim legătura dintre angajați și manageri dincolo de latura profesională și să demonstrăm empatie. Reacția într-o astfel de situație este diferită de la om la om, în funcție de personalitate, experiență și alți factori psihologici, fiecare având un grad mai mic sau mai mare de sensibilitate. Managerul trebuie să identifice cazurile de angajați mai sensibili sau cu probleme pentru a le oferi stabilitatea și înțelegerea de care au nevoie și a-i ajuta să depășească toată această situație.
Comunicarea trebuie să cuprindă atât aspecte tehnice și de organizare, precum măsurile concrete care se iau pentru a limita efectele economice asupra firmei și a întregii activități, cât și cele legate de măsurile pe care le putem lua fiecare dintre noi pentru a împiedica răspândirea virusului.
De asemenea, fiecare decizie care îi poate afecta pe angajați va trebui comunicată în cel mai scurt timp, deoarece printr-un astfel de comportament demonstrăm respect și grijă față de echipa noastră, reducând din stres și din incertitudine.
Scopul unui lider este să privească imaginea de ansamblu a situației, să conștientizeze nevoia păstrării unei stări de spirit pozitive a tuturor, precum și faptul că munca în echipă și colaborarea sunt esențiale în astfel de momente, poate mai mult decât de obicei din cauza faptului că nu putem anticipa reacția fiecăruia în fața necunoscutului. Mai mult decât atât, depindem unul de celălalt pentru a putea depăși situațiile delicate într-un mod cât mai rapid și diminuând pe cât posibil inevitabilele efecte. De aceea, în acest proces de comunicare cu angajații în situațiile limită pentru păstrarea calmului și a unei anumite stabilități este nevoie de implicarea departamentului de resurse umane mai mult ca oricând, dar și de top management deoarece în mijlocul incertitudinii oamenii au nevoie de păreri avizate și vor avea tendința să le acorde credibilitate mai mare.
Cum trec peste criza alte companii?
În cadrul companiei Vitacom, încă de la izbucnirea crizei în România, am făcut instructaje împreună cu departamentul de protecție a muncii, precum și informări privind regulile de păstrare a igienei, în acord cu ceea ce au recomandat autoritățile. Pentru păstrarea distanței sociale impuse, am apelat la munca remote pentru o parte dintre angajații noștri. Fiind o situație dificilă, am făcut tot posibilul să menținem o atmosferă cât mai pozitivă pentru ca psihicul angajaților noștri să fie unul bun și să evităm panica.
Este în regulă să luăm toate măsurile necesare combaterii răspândirii virusului, însă panica are efecte extrem de nocive asupra întregului organism, asupra comportamentului și a muncii prestate de angajat, astfel că evităm folosirea unor termeni care ar putea să o creeze.
Ideea de bază este înțelegerea reciprocă atât a angajatului față de firmă, care poate va fi nevoită să ia măsuri pentru reducerea acestor efecte, cât și a firmei față de angajați, care pot fi mai ușor cuprinși de frici sau de stres într-o asemenea perioadă. Doar prin colaborare reciprocă se pot depăși momente de acest fel și ne putem reîntoarce la ritmul nostru obișnuit de zi cu zi.
Chiar dacă această criza există, este important ca inclusiv această etapă să fie văzută ca o oportunitate în piață. Este esențială readaptarea, regândirea strategiilor în timp real în conformitate cu modificările condițiilor din piață. Aceste momente cheie pot diferenția jucători economici în piață. De asemenea, este important să ne păstrăm atitudinea proactivă și să fim dornici de a exploata aceste șanse. Nu este recomandată panica, ci doar optimismul și dorința de a face primul pas pentru a depăși această tranziție.