Cum recrutezi cu succes
Recrutarea, ca o prima etapă în procesul de elaborare – consolidare a strategiei resurselor umane, reprezintă fundația unei construcții care se vrea solidă, trainică și fără fisuri, care să reziste la seismele generate de mișcările dezordonate ale pieței muncii. Dar cum recrutăm cu succes în zilele noastre?
Într-o piață care se confruntă cu mari provocări în ceea ce privește recrutarea, selecția, retenția și motivarea pe termen lung a resurselor umane, importanța unei strategii corecte de recrutare este vitală!
Ce înseamnă o strategie corectă de recrutare?
Înseamnă o înțelegere foarte bună a obiectivelor de afaceri ale firmei pe termen mediu și lung, a principiilor și proceselor de creștere profesională a angajaților și a beneficiilor pe care compania este dispusă să le ofere candidaților.
Într-o organizație în care am lucrat acum mulți ani, devenise o cerință majoră să angajăm oameni cu un mare potențial de dezvoltare („high potentials”). Pe lângă cerințele obișnuite ale postului, acest criteriu ridica foarte mult miza fiecărei recrutări. Procesul dura mult, oamenii erau mai greu de găsit și, de cele mai multe ori, trebuia să le oferi un pachet salarial superior pieței astfel încât ei să-ți accepte oferta. Am reușit să facem față acestor provocări, dar ulterior ne-am trezit cu alta și mai mare: aveam mulți angajați cu potențial mare de dezvoltare în timp ce organizația, ajunsă la maturitate, oferea o gamă restrânsă de oportunități de promovare. Unii dintre acei angajați au ales să plece în alte firme pentru a-și urma traiectoria rapidă în carieră pe care și-o doreau înainte de a contribui la mersul afacerii în organizația noastră.
Evident că această situație a produs costuri suplimentare pentru companie! Soluția pe care am adoptat-o a fost una simplă și eficientă: de fiecare dată când căutam să angajăm o persoană, ne uitam atât la structura curentă a echipei, cât și la cerințele și nevoile afacerii în prezent și în viitorul apropiat. Dacă aveam deja in echipa suficienți angajați cu potențial mare de dezvoltare, atunci ne propuneam să intervievăm oameni orientați mai mult către stabilitate, dispuși să lucreze în același post mai mulți ani. Dacă dimpotrivă, nu aveam oameni pe care să-i creștem și să-i promovăm într-un ritm accelerat, aliniat obiectivelor afacerii, atunci căutam cu predilecție acest tip de angajat.
Cum identifici candidatul potrivit?
În egală măsură, o strategie bună de recrutare înseamnă să ai o echipă de oameni experimentați, care au o multitudine de abilități și competențe, nu doar în procesul de recrutare în sine, cât și în altele cum ar fi: comunicarea și influențarea, procesul de vânzare și cel de negociere.
Individul, prin natura și structura sa, ca un cumul de sentimente, conștiință, cultură, grad de pregătire și determinare reprezintă o mare necunoscută. Abilitatea de a identifica și descifra aceste aspecte și de a le găsi locul cel mai potrivit în matricea complexa a unei organizații reprezintă cheia spre succes sau, dimpotrivă, bariera care complică și mai mult lucrurile.
Procesul de recrutare și selecție a devenit mai complex în ultimii ani, iar pentru a-l realiza cu succes, recrutorii trebuie să folosească o serie întreagă de metode și tehnici cu ajutorul cărora să evalueze fiecare candidat cât mai cuprinzător și cu o acuratețe cât mai mare.
Ce tehnici trebuie să deprindă orice recrutor?
Analiza unui CV și a unui Formular de Aplicare, metoda C.A.R.E. și tehnica evidenței contrare sunt doar câteva dintre elementele vitale care trebuie să facă parte din „arsenalul” unui bun recrutor. Nu este întotdeauna ușor să stabilești și să pregătești cele mai potrivite probe practice sau să asiguri testarea relevantă a candidaților într-un domeniu în care nu ai expertiză, iar în astfel de cazuri, cunoașterea acestor tehnici poate fi de mare folos în procesul de recrutare.
Există o mulțime de lucruri de finețe pe care recrutorul trebuie să le știe și să le utilizeze în timpul discuțiilor, dar pe care uneori le deprinde mai greu doar prin experiență: formularea întrebărilor, ascultarea activă, păstrarea controlului asupra interviului, formarea unor percepții corecte și, nu în ultimul rând, „citirea” reacțiilor și a comportamentului persoanei pe care o intervievează. Aceste tehnici se învață cel mai ușor în training-uri cu specialiști în domeniu, care te pot trece rapid prin toate situațiile posibile, ghidându-te către metode testate de recrutare. Așa eviți greșelile în procesul de recrutare care pot afecta atât compania pentru care lucrezi, cât și rolul tău în organizație.
—
Acest articol a fost redactat de Iulian Chihaia, senior trainer și fondator Focus Plus. Cu o experiență practică semnificativă atât în recrutarea și selecția angajaților, dar și ca furnizor de training-uri de specialitate, Focus Plus pune la dispoziția celor interesați un pachet de tematici menite să faciliteze deprinderea de tehnici și abilități necesare în recrutare. Pentru mai multe informații, accesați www.focusplus.com.ro sau contactați-l pe Iulian Chihaia la adresa: [email protected].