5 mituri despre creativitatea care țin inovația pe loc
Dezvoltare personala

5 mituri despre creativitate care țin inovația pe loc

Care sunt cele mai comune

Tindem să ne raportăm la creativitate în termeni care amintesc de muzele antice: momente de inspirație provenite de la divinitate, imprevizibile, dăruite câtorva norocoși. Dar la job trebuie să fii de multe ori creativ la cerere, atât tu, cât și echipele pe care le conduci, și, de aceea, e cu atât mai important să demistifici felul în care o privești pentru a genera inovație. Iată câteva dintre ideile greșite care ne rețin când vine vorba de creativitate!

Albert Einstein susținea că adevăratul semn al inteligenței nu este cunoașterea, ci imaginația, în timp ce Thomas Edison definea creativitatea drept 1% inspirație și 99% efort. În timp ce aceste citate care circulă intens pe Instagram și LinkedIn sunt arhicunoscute și chipurile acceptate, subiectul creativității este adeseori înțeles greșit în organizații.

Creativitatea poate fi o abilitate soft incredibil de valoroasă pentru toate tipurile de companii, chiar și pentru echipele industriale. Pe măsură ce industria continuă să treacă în era tehnologiei, rezolvarea creativă a problemelor ar putea fi un atu pentru orice companie. Preconcepții precum imaginația este utilă doar în domenii artistice sau că numai anumite persoane alese sunt născute cu o gândire creativă țin pe loc progresul în multe companii. Despre ele povestim mai multe în cele ce urmează!

 

Mitul nr. 1: Doar experții pot veni cu soluții creative & salvatoare

Când ne confruntăm cu o provocare creativă grea, ne uităm întotdeauna la cei cu cea mai multă experiență în spate. Și e just că un anumit nivel de expertiză contează. Însă, de multe ori, cele mai creative soluții vin de la cei de pe margine, care nu sunt atât de implicați în subiect, care îl înțeleg, dar nu într-o măsură atât de mare încât cunoștințele să le blocheze gândirea creativă. De altfel, nu puțini sunt cei care ating productivitatea creativă maximă la începutul carierei și apoi aceasta intră pe o pantă descendentă. Ce se poate face pentru a se preveni această scădere? Ne putem familiariza constant cu noi domenii și aplica lecțiile deprinse din ele la problemele vechi.

 

Mitul nr. 2: Creativitatea adevărată înseamnă să faci lucrurile de la zero

Ideea de originalitate absolută este unul dintre cele mai mari mituri despre creativitate pe care trebuie să-l respingem. Unii oamenii cred că dacă împrumuți idei de la alții în orice fel, formă sau structură – atunci ești un fals și nu poți fii numit o persoană creativă. Acesta este un mit care limitează creativitatea și-i face pe mulți să se simtă că nu sunt suficient de buni. Dar, de fapt, ai voie să te lași influențat de alții! Mulți artiști și inventatori au obținut succesul bazându-se pe tehnicile și cunoștințele descoperite de alții înaintea lor. Sigur, primul om care a venit cu o idee este o persoană creativă – dar la fel este și cel care a găsit o modalitate de a îmbunătăți ideea, o sută de ani mai târziu. Iar unele dintre cele mai remarcabile invenții umane sunt pur și simplu imitații ale lucrurilor prezente deja în natură.

 

Mitul nr. 3: Inovațiile sunt doar niște coincidențe norocoase

Ideea de inovații este adeseori asociată cu coincidențe norocoase precum descoperirea razelor X sau a penicilinei. Această gândire ar putea crea așteptarea falsă că trebuie doar să fii norocos pentru a reuși să lași ceva de-o creativitate sclipitoare în urmă. De fapt, dezvoltarea produselor de succes se bazează pe înțelegerea importanței cruciale – și a corelației – a trei piloni: design, brand și inovație. Fiecare în parte poate influența dacă un produs devine un succes sau, dimpotrivă, un eșec.

 

Mitul nr. 4: Creativitatea se naște doar în izolare

Avem tendința de a ne gândi la procesul creativ ca la un artist singuratic care se închide în atelierul său pentru a veni cu o operă sclipitoare sau la un inventator genial care lucrează de dimineața până noaptea în laboratorul său. Însă, de fapt, cele mai multe idei inovatoare provin de la echipe formate din oamenii potriviți. Thomas Edison a făcut echipă cu alți profesioniști alături de care a lucrat la diferite proiecte, iar Michelangelo a pictat Capela Sixtină cu ajutorul altor artiști. Creativitatea este un sport de echipă, iar inovațiile se obțin prin construirea celui mai bun mix de individualități.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Mitul nr. 5: Creativitatea este un dar rezervat unei categorii restrânse

Destul de multe persoane cred că trebuie să ai norocul să te naști cu talent creativ. Dacă nu, atunci evident nu vei fi niciodată cu adevărat creativ. Gândește-te însă la copilărie. Majoritatea oamenilor își vor aminti că erau curioși, inventivi și deschiși la minte. Din păcate, educația tinde să stingă scânteia creativă la majoritatea oamenilor pe măsură ce cresc și să-i facă să amâne pe mai încolo activitățile menite să stimuleze imaginația pentru a dobândi, în schimb, abilități practice. Însă de îndată ce înțelegem că și creativitatea este o abilitate care poate fi retrezită la viață și dezvoltată, lucrurile se schimbă radical.

 

Ce beneficii aduce creativitatea în echipă

După ce eliminăm din ecuație toate miturile prezentate în acest material, ne putem bucura și de beneficiile pe care aceasta le aduce cu sine!

Îmbunătățește munca în echipă

Procesele creative îi încurajează pe angajați să colaboreze. O singură persoană poate fi capabilă să vină cu idei noi, dar va fi nevoie de o întreagă echipă pentru a le transforma în realitate.

Crește nivelul de atracție și retenție

Cine nu și-ar dori să lucreze pentru o companie cunoscută pentru faptul că stimulează creativitatea și inovația? Prin urmare, nu este surprinzător faptul că angajații se vor simți mai bine și se vor implica mai mult în ceea ce fac atunci când li se va oferi posibilitatea de a fi creativi. În plus, experiențele lor pozitive se vor reflecta și pe plan extern în atragerea de noi talente.

Sporește motivația

Inserarea creativității în activitățile de job oferă oamenilor din echipă mai multă proprietate asupra sarcinilor și responsabilităților lor. De asemenea, le sporește sentimentul de apartenență, aspect care va contribui și la creșterea motivației. Pentru o companie creativă nu va conta cum se ajunge la o concluzie sau se obține un rezultat, cât timp soluția folosită nu este lipsită de etică. Plus că există mai multe moduri de a îndeplini orice sarcină dată.

 

Ți-a plăcut acest articol ce prezintă mituri despre creativitate? Citește și:

Cu ce beneficii mergi la sigur în această perioadă

7 întrebări pe care să ți le pui înainte de a-ți da demisia

7 secrete care te pot ajuta să nu reușești nimic

Categorii:
Dezvoltare personala

Managing Editor // Absolventă a Facultății de Administrarea Afacerilor din cadrul Academiei de Studii Economice București a dat în 2008 de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de conținut. Iubește în special interviurile realizate cu lideri, antreprenori și specialiști în HR care-i oferă o altă perspectivă, una extrem de aplicată, asupra pieții muncii.

Leave a Reply

*

*